Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Null stress. Jeg skal til Tromsø i år 2117 for å se den neste Venus passasjen.

 

Innen den tid har noen funnet opp en sprøyte eller mikstur som gjør at vi lever evig. :green:

 

Skal ordne med ordentlig med kamerautstyr slik at det blir noen bilder her på forumet.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke bruker LR, så mener jeg noe om saken. Jeg anbefaler å laste opp manuelt; jeg bruker flickr uploadr på Windows.

 

Grunnen til at det er dumt å gå via LR, er at LR automatisk oppdaterer bildet på flickr hvis du gjør endringrer på det etter opplasting. Det høres jo i utgangspunktet som en fin feature, men da bildene får nye ID'er, så forsvinner bilder som er linket til, f.eks. i månedstråden. Det er ikke alltid at man ønsker at endringer skal pushes ut til flickr heller.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke bruker LR, så mener jeg noe om saken. Jeg anbefaler å laste opp manuelt; jeg bruker flickr uploadr på Windows.

 

Grunnen til at det er dumt å gå via LR, er at LR automatisk oppdaterer bildet på flickr hvis du gjør endringrer på det etter opplasting. Det høres jo i utgangspunktet som en fin feature, men da bildene får nye ID'er, så forsvinner bilder som er linket til, f.eks. i månedstråden. Det er ikke alltid at man ønsker at endringer skal pushes ut til flickr heller.

 

Akkurat slike tinge jeg var redd for. Men ved da export i Lightroom, hva vil du anbefale som oppløsning og ppi?

 

Kjøre full oppløsning uten resize? Da skal jeg vell kunne sette en max oppløsning som vises på Flickr, men jeg kan selv logge inn å finne full oppløsning?

Lenke til kommentar

Akkurat slike tinge jeg var redd for. Men ved da export i Lightroom, hva vil du anbefale som oppløsning og ppi?

 

Kjøre full oppløsning uten resize? Da skal jeg vell kunne sette en max oppløsning som vises på Flickr, men jeg kan selv logge inn å finne full oppløsning?

Alle får tak i den største oppløsningen på flickr, tror jeg. Vet ikke om det er mulig å sperre i oppsett. Jeg har valgt en litt stor størrelse (2400px på max) da jeg bruker flickr litt som bakcup...

 

ppi er som alltid irrelevant så lenge du ikke skriver ut. Piksler er piksler. Jeg velger en jpeg kvalitetet på 85%.

Lenke til kommentar

Heilt automatisk er det vel ikkje? Om du endrer på eit bilete etter å ha lasta det opp, vil det dukke opp i Flickr-«katalogen» i LR som «Modified photos to republish» eller noko slikt, det er fyrst når ein klikker Publish at den nye versjonen vert lasta opp. Meiner det er mogeleg å velge at desse nye versjonane ikkje skal verte lasta opp òg, via eit eller anna val på høgreklikk-menyen.

Lenke til kommentar

Har ikke 'sjekket' det i LR4, men i LR3 var det hvertfall slik at hvis du oppdaterte ett bilde som lå i streamen din eller ett set som du publiserer flere bilder til, så ble de endrede bildene republisert automatisk.

 

Edit: Jeg bruker dog funksjonen selv. Er det noe man ikke ønsker at skal bli republisert med endringer er det uansett bare å lage en virtual copy i LR.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Har ikke 'sjekket' det i LR4, men i LR3 var det hvertfall slik at hvis du oppdaterte ett bilde som lå i streamen din eller ett set som du publiserer flere bilder til, så ble de endrede bildene republisert automatisk.

 

Edit: Jeg bruker dog funksjonen selv. Er det noe man ikke ønsker at skal bli republisert med endringer er det uansett bare å lage en virtual copy i LR.

Sjekka no i både 3 og 4, og det er forskjell ja. I begge vert redigerte bilete merke som modified to re-publish, og lasta opp på ny om ein klikker Publish. Forskjellen er at i LR4 kan ein høgreklikke og velge Mark as Up-To-Date, som gjer at redigerte bilete ikkje vert lasta opp.
Lenke til kommentar

]Sjekka no i både 3 og 4, og det er forskjell ja. I begge vert redigerte bilete merke som modified to re-publish, og lasta opp på ny om ein klikker Publish. Forskjellen er at i LR4 kan ein høgreklikke og velge Mark as Up-To-Date, som gjer at redigerte bilete ikkje vert lasta opp.

Tungvindt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...