Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Men hvordan lagres bildene i LR? Er det i et «bibliotek» som i Aperture eller er det i det gode gamle mappesystemet? Evt har hun gjort noe spesielt med innstillingene i hvordan bildene lagres gjennom Lightroom?

 

Nå kan jeg i utgangspunktet ingenting om LR men jeg antar at det er som med de fleste program at det enten skyldes brukerfeil eller korrupt hardware.

LR oppfører seg ganske likt Aperture. Ettersom filene er korrupte i andre program også, så kan vi nok utelukke LR som synderen her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7D'en min har akkurat samme problem. Jeg vedder en femtilapp på at kamera har gått på trynet i gulvet

 

Edit:

I starten av råfilen (koden) ligger en liten jpg-fil for å kunne vise preview raskt. Denne er generert av kamera og vil vise bildet korrekt - MEN rådataene etterpå er herpa

Hadde det vært så enkelt - har to koper av samme filsett. De ene er helt OK; det andre er råttent. De som er OK er kopiert inn på C: (lokal disk) de dårlige er på en ekstern disk.

Lenke til kommentar

Jeg tror mest på H_Treiders forslag - at fila er korrupt uansett overførselsmetode, og at det er jpeg-previewen som er korrekt. Filer endrer seg sjelden på disk av seg selv, og spesielt ikke med regelmessige mønstre inne i en komprimert fil.

Som nevnt har jeg to sett med bilder - et som er OK og et som er dårlig. Jeg er enig i at det e sjeldent at filer blir råtne når de ligger på disk. En teori er at det er kommer fler og fler badspots på disken - men har ikke funnet ut enda hvordan jeg kan hente ut S.M.A.R.T info fra en USB disk.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte også først på lilla fargestikk, men det der er jo åpenbart korrupte filer.

Ganske nøyaktig det samme som kan skje (eller skjedde før i tden) om man ikke har fått kopiert/lastet ned hele filen.

Enig med de over her at filer skal ikke endre seg selv, i hvertfall ikke mer enn en fil eller to kanskje som blir påvirket av korrupte sektorer på HDD. Men man merker normalt sett når en HDD ikke er frisk...

Å klandre LR for dette er ikke riktig. Ser ingen annen mulighet enn at det må være kamera eller noe som skjer under overføring av filer.

 

Hvordan overføres filene fra kamera til PC forresten?

Hvis hun bruker kabel til kamera, kanskje prøve minnekortleser eller omvendt? Ville ha sjekket pinnene i CF slot, både i kamera og evt. kortleser.

 

Edit: Men hvis det som du sier går fint med bilder som lagres på C, men ikke på ekstern disk har du jo funnet synderen...?

Endret av AYHJA-eier
Lenke til kommentar

Jeg tenkte også først på lilla fargestikk, men det der er jo åpenbart korrupte filer.

Ganske nøyaktig det samme som kan skje (eller skjedde før i tden) om man ikke har fått kopiert/lastet ned hele filen.

Enig med de over her at filer skal ikke endre seg selv, i hvertfall ikke mer enn en fil eller to kanskje som blir påvirket av korrupte sektorer på HDD. Men man merker normalt sett når en HDD ikke er frisk...

Å klandre LR for dette er ikke riktig. Ser ingen annen mulighet enn at det må være kamera eller noe som skjer under overføring av filer.

 

Hvordan overføres filene fra kamera til PC forresten?

Hvis hun bruker kabel til kamera, kanskje prøve minnekortleser eller omvendt? Ville ha sjekket pinnene i CF slot, både i kamera og evt. kortleser.

 

Edit: Men hvis det som du sier går fint med bilder som lagres på C, men ikke på ekstern disk har du jo funnet synderen...?

Grunnen til at LR havnet på mistenktlista, er at feilen dukket opp noenlunde samtiig som med at LR 4 ble installert.

 

Selv om det er den eksterne disken som er den hovedmistenkte, så vil jeg ikke avskrive kortleseren for jeg har sjekket den; kan jo være at feilen er så sporadisk at feilene tilfeldigvis har skjedd ved kopiering til ekstern disk.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Var på Kjeller Flystevne i dag, det kom en mann 30-35år bort. Skikkelig pengesterk kar, hadde bare merkeklær på seg og ei dame med høye hæler løpende etter seg. Han prikka meg på skulderen og spurte om kamera mitt. (7D+batterigrep og 70-200f2.8L)

 

"Tar det store kamera der gode bilder eller? Tenkte å kjøpe et sånt stort kamera et hvis det tar gode bilder for meg"

 

Jeg valgte å ikke svare han....

 

 

Når skal folk skjønne at det er fotografen som tar bildene, bildene blir ikke automatisk bra selv om man har verdens dyreste kamera. :wallbash:

Endret av k-h-s
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Anbefaler alle som har et snev eller mer av interesse for fugler å ta en tur til Runde. Det var en fantastisk opplevelse å sitte nede i Lundeura i går kveld da tusenvis av lundefugl trakk inn mot land og satte seg få meter unna oss som satt der. De satt på steinene og poserte. Og litt lenger unna sirklet det tre havørn støtt og stadig.

 

Møtte på tre halvproffe fotografer der, han ene hadde en 5D mark II med en 600mm 4.0 og en 7D med 300mm 2.8, den nye versjonen. Saftig utstyr.

Lenke til kommentar

Plutselig ble komboen 7D + 100-400mm veldig puslete.. Synes dog litt synd på karen som måtte frakte utstyret både opp og ned av fjellet sammen med et svært stativ..

 

Edit: Skjønte i det jeg trykket "post innlegg" at innlegget ditt Nautica var myntet på k-h-s... Sånn går det når man ikke siterer...

Endret av awesnes
Lenke til kommentar

Anbefaler alle som har et snev eller mer av interesse for fugler å ta en tur til Runde. Det var en fantastisk opplevelse å sitte nede i Lundeura i går kveld da tusenvis av lundefugl trakk inn mot land og satte seg få meter unna oss som satt der. De satt på steinene og poserte. Og litt lenger unna sirklet det tre havørn støtt og stadig.

 

Møtte på tre halvproffe fotografer der, han ene hadde en 5D mark II med en 600mm 4.0 og en 7D med 300mm 2.8, den nye versjonen. Saftig utstyr.

 

Kjenner en kar som er der oppe med jevne mellomrom og bruker utstyr i den klassen, bortsett fra at han er Nikon-mann. Han utdanner seg innen biologi og er svært interessert i fugler, utdanning og ekstrajobb har ført han til mange spennende plasser rundt omkring i verden der han har fått anledning til å ta noen utrolig vakre bilder. Noen av de ferskeste bildene på hans webside er for øvrig tatt med Nikon D800 og det vet jeg flere kan være interessert i å se så sjekk ut siden hans! :)

Lenke til kommentar

Var på Kjeller Flystevne i dag, det kom en mann 30-35år bort. Skikkelig pengesterk kar, hadde bare merkeklær på seg og ei dame med høye hæler løpende etter seg. Han prikka meg på skulderen og spurte om kamera mitt. (7D+batterigrep og 70-200f2.8L)

 

"Tar det store kamera der gode bilder eller? Tenkte å kjøpe et sånt stort kamera et hvis det tar gode bilder for meg"

 

Jeg valgte å ikke svare han....

 

 

Når skal folk skjønne at det er fotografen som tar bildene, bildene blir ikke automatisk bra selv om man har verdens dyreste kamera. :wallbash:

 

Det er da du skulle sagt, njoa, men det du egentlig trenger er en 5d mk3 med 600mm objektiv

 

bare for å loppe lommeboka hans litt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...