Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Har også hatt problemer med Lightroom 4, dog ikke etter siste oppdatering. Jeg fikk store problemer da jeg skulle sette sammen panoramabilder i PS etter at jeg hadde redigert filene i LR. Fikk et lappeteppe med bilder som så ut som om de var eksponert forskjellig, til tross for at de hadde eksakt samme eksponering, og filene var i sync i LR med alle parametrene identiske. Etter siste oppdatering, ordnet det seg og nå ser alt til å være i skjønneste orden. Pussig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Har en bekjent som også sliter med ytelsen på LR4 på en splitter ny top of the line MBP. På min stasjonære PC opplever jeg ingen ytelsesproblemer. Mener å huske at LR3 var ganske så tregt da det først ble lansert, men dette ordnet seg etterhvert som oppdateringene kom. LR3.6 opplevde jeg som lynraskt.

Lenke til kommentar

Ei jeg kjenner som har ett Canon 7D har plutselig fått lilla farge på flere av bildene, byttet minnekortet og samme skjer. Skyter i RAW, noen som har hørt om dette ?

Fargerom?

Forhåndsredigert WB?

Bildestil?

Prøvd reset av innstillinger?

Han skyter i RAW, det er jo bra. Det første som slo meg, har han glemte å skru av et filter.. :p

 

Men så har du disse preset greiene, de kan jo overføres til programmet selv om du skyter RAW.

Du kan jo resette kameraet og prøve på nytt?

 

Har du skjermdump av uhellet?

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Fargerom?

Forhåndsredigert WB?

Bildestil?

 

Prøvd reset av innstillinger?

Ingen av delene - korrupt bildefil.

 

Han skyter i RAW, det er jo bra. Det første som slo meg, har han glemte å skru av et filter.. :p

 

Men så har du disse preset greiene, de kan jo overføres til programmet selv om du skyter RAW.

Du kan jo resette kameraet og prøve på nytt?

 

Har du skjermdump av uhellet?

Hun ;)

 

Filene er OK fra minnekort - men de blir kopiert ut på en ekstern LaCie disk (via USB3). Og filene ser OK til å begynne med; men blir morkne over tid. Det får meg til å mistken at LaCien er syk; ellr at feilen oppstår ved kopiering av filene til den disken.

 

Bilder kopiert fra minnekort rett på C: er OK.

 

Smaksprøver kommer:

 

post-126935-0-38526100-1338672593_thumb.jpg

 

post-126935-0-46527500-1338672603_thumb.jpg

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Fargerom?

Forhåndsredigert WB?

Bildestil?

 

Prøvd reset av innstillinger?

Ingen av delene - korrupt bildefil.

 

Han skyter i RAW, det er jo bra. Det første som slo meg, har han glemte å skru av et filter.. :p

 

Men så har du disse preset greiene, de kan jo overføres til programmet selv om du skyter RAW.

Du kan jo resette kameraet og prøve på nytt?

 

Har du skjermdump av uhellet?

Hun ;)

 

Filene er OK fra minnekort - men de blir kopiert ut på en ekstern LaCie disk (via USB3). Og filene ser OK til å begynne med; men blir morkne over tid. Det får meg til å mistken at LaCien er syk; ellr at feilen oppstår ved kopiering av filene til den disken.

 

Bilder kopiert fra minnekort rett på C: er OK.

 

Smaksprøver kommer:

 

post-126935-0-38526100-1338672593_thumb.jpg

 

post-126935-0-46527500-1338672603_thumb.jpg

Ja, det kan være minnefeil. Jeg tenkte lilla fargestikk først.

 

En annen ting som jeg hadde feil en gang i tiden, var pinnene i kortleseren som var bøyd, da fikk noe ala dette.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Hva med og formatere kortet i kameraet før bruk ?

Hun har gått hos en god lærermester, så kortene formateres forskriftsmessig i kamera.

 

Det som er viktig å legge merke til her, er at bildene er i utgangspunktet OK. De blir korrupte etter at de har ligget på disken en stund. Litt som maktpersoner som har sittet litt for lenge i sjefsstolen ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Vet du hva, det der har jeg også opplevd noen ganger, men det merkelige er at bildene har blitt bra igjen når jeg har restartet bildebehandlingsprogrammet eller pc-en. Jeg har for øvrig også SSD men bruker Aperture, har mistenkt at det har hatt noe å gjøre med et korrupt bibliotek men har ikke gjort noe med det da det har løst seg av seg selv hittil.

Lenke til kommentar

Vet du hva, det der har jeg også opplevd noen ganger, men det merkelige er at bildene har blitt bra igjen når jeg har restartet bildebehandlingsprogrammet eller pc-en. Jeg har for øvrig også SSD men bruker Aperture, har mistenkt at det har hatt noe å gjøre med et korrupt bibliotek men har ikke gjort noe med det da det har løst seg av seg selv hittil.

Det at bildene har kommet seg igjen - det ser vi lite til her; faktisk ikke i det hele tatt - har prøvd tre forskjellige program nå.

Lenke til kommentar

Vet du hva, det der har jeg også opplevd noen ganger, men det merkelige er at bildene har blitt bra igjen når jeg har restartet bildebehandlingsprogrammet eller pc-en. Jeg har for øvrig også SSD men bruker Aperture, har mistenkt at det har hatt noe å gjøre med et korrupt bibliotek men har ikke gjort noe med det da det har løst seg av seg selv hittil.

Det at bildene har kommet seg igjen - det ser vi lite til her; faktisk ikke i det hele tatt - har prøvd tre forskjellige program nå.

 

Men hvordan lagres bildene i LR? Er det i et «bibliotek» som i Aperture eller er det i det gode gamle mappesystemet? Evt har hun gjort noe spesielt med innstillingene i hvordan bildene lagres gjennom Lightroom?

 

Nå kan jeg i utgangspunktet ingenting om LR men jeg antar at det er som med de fleste program at det enten skyldes brukerfeil eller korrupt hardware.

Lenke til kommentar

Fargerom?

Forhåndsredigert WB?

Bildestil?

 

Prøvd reset av innstillinger?

Ingen av delene - korrupt bildefil.

 

Han skyter i RAW, det er jo bra. Det første som slo meg, har han glemte å skru av et filter.. :p

 

Men så har du disse preset greiene, de kan jo overføres til programmet selv om du skyter RAW.

Du kan jo resette kameraet og prøve på nytt?

 

Har du skjermdump av uhellet?

Hun ;)

 

Filene er OK fra minnekort - men de blir kopiert ut på en ekstern LaCie disk (via USB3). Og filene ser OK til å begynne med; men blir morkne over tid. Det får meg til å mistken at LaCien er syk; ellr at feilen oppstår ved kopiering av filene til den disken.

 

Bilder kopiert fra minnekort rett på C: er OK.

 

Smaksprøver kommer:

 

post-126935-0-38526100-1338672593_thumb.jpg

 

post-126935-0-46527500-1338672603_thumb.jpg

Ja, det kan være minnefeil. Jeg tenkte lilla fargestikk først.

 

En annen ting som jeg hadde feil en gang i tiden, var pinnene i kortleseren som var bøyd, da fikk noe ala dette.

7D'en min har akkurat samme problem. Jeg vedder en femtilapp på at kamera har gått på trynet i gulvet

 

Edit:

I starten av råfilen (koden) ligger en liten jpg-fil for å kunne vise preview raskt. Denne er generert av kamera og vil vise bildet korrekt - MEN rådataene etterpå er herpa

Endret av H_Treider
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...