Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mistenker det snart blir en D4 til :)

Du har en dyr hobby ;) Dvs. det er vel snart blitt jobben din ...

 

Jeg vurdere å kjøpe en Olympus m.ZD 45mm f/1.8 til rundt 2.500,- jeg ...

Joda, ingen sier det er billig - men akkurat nå om dagen er det stort utbytte av utstyr. Ikke noe jeg planlegger å gjøre hvert år heldigvis. Prøver også å rydde opp i ting jeg ikke bruker spesielt. Så flere ting popper nok snart opp på foto.no.

 

Snart ruller det ut litt Gitzo-utstyr også, så ikke nødvendigvis bare Nikon utstyr :D

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hvordan er forresten kombinasjoen 300mm og 300+tc14 på D800 da TGB?

Magisk! Har selvsagt testet, men kun på noen døve trær for å teste skarphet, så ingenting jeg ønsker å dele :) Kunne ikke se jeg ble straffet for TC 1.4x II i noen spesiell synlig grad, så veldig bra ut uansett.

 

Edit:

Anbefaler ikke den kombinasjonen frihånd; det er dømt til å gå i dass relatert skarphet. Så monopod med ekstremt stødig hånd eller tripod.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Bruker ofte AF-S 300mm f/2.8 VR II håndholdt på D3s/D4... så lenge man ikke skal bli stående slik i evigheter går det veldig bra. Bruker fullstendig håndholdtvarianten når jeg må bevege meg mye når jeg tar bilder av praktiske årsaker. Tror ikke D800 er like stor vinner på samme bruksmåte, _men_ VR gir ekstremt skarpe bilder også på D800. Aldri brukt VR så mye som nå :)

Lenke til kommentar

Hva er den største vidvinkel på mellomformat kamera med 120mm film?.. Mamiya 7 med 43mm tilsvarer 22mm i 35mm formate - finnes det noe bedre enn det?..

Mener å huske at jeg prøvde en vidvinkel (da jeg var liten) som bare satt rett på bakstykke på Hasselblad.. Hmm... googler :p

Lenke til kommentar

Hva er den største vidvinkel på mellomformat kamera med 120mm film?.. Mamiya 7 med 43mm tilsvarer 22mm i 35mm formate - finnes det noe bedre enn det?..

Mener å huske at jeg prøvde en vidvinkel (da jeg var liten) som bare satt rett på bakstykke på Hasselblad.. Hmm... googler :p

 

Det er nok Hasselblad SWC, men den har 38mm og på 6x6 blir det også 22mm...

Lenke til kommentar

Fikk enda et patetisk forsøk på epost-svindel i dag, de burde i det minste lære seg Norsk rettskriving.

 

 

 

Kjære herr / fru

 

Trenger du et lån?

I så fall komme tilbake til oss så snart som mulig med mengden av

lån nødvendig og varighet.

 

Lånebeløp:

Durantion lån:

Hensikt med lån:

 

Vår service er en rente på 4%.

 

Hilsen

Myran Bredensen

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ikke 75?

Den er på på listen, men ligger etter 12mm f/2 og muligens 12-35mm f/2.8. Og så er det våre venner Olympus da, som sikkert kommer med en E-P4 (eller 5) som har E-M5 sensoren i seg ...

 

Og muligens en E-7 (selv om mange av oss drømmer om en E-50)

 

:yes::dribble: sier ja til alle disse jeg.... :love:

Lenke til kommentar

Sånn solblender, er det noe negativt med å bruke den? Bortsett fra at den kan blokkere litt for eventuell bruk av blits.

Det er vel enkelte objektiver som kan få noe vignettering med solblender, tipper det stort sett er vidvinkel-zoomer. Har ikke lagt merke til dette selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Solblenderen gjør "kameraet større". Stort kamera kan virke avskrekkende på enkelte uerfarne modeller. Så til portrettbilder i studio, på skoler etc. så kan solblenderen bidra til et litt mindre naturlig ansiktsuttrykk. I verste fall altså.

 

Ellers så har du selvsagt praktiske ulemper som at den enten tar mer plass i fotobagen eller gjør oppakking og nedpakking i bagen et par sekunder tregere.

 

Men det skal sies at jeg synes ulempene er såpass små i forhold til fordelene at jeg alltid bruker solblender.

______________________

 

Apropos: Hvorfor lages ikke solblendere med manuell zoom og blender? Solblenderen er alltid tilpasset korteste brennvidde med største blender. Jeg kunne godt tenkt meg en solblender som kan forlenges eller vippes innover for å virke bedre på lengre brennvidder og mindre blendere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos: Hvorfor lages ikke solblendere med manuell zoom og blender? Solblenderen er alltid tilpasset korteste brennvidde med største blender. Jeg kunne godt tenkt meg en solblender som kan forlenges eller vippes innover for å virke bedre på lengre brennvidder og mindre blendere.

Du kan jo alltids bruke en belg (compendium lens shade, som det kalles på engelsk). Da kan du justere den så mye du vil i alle slags retninger, avhengig av hva slags kamerabevegelser og hvilken blender du bruker. For småbildeformat og de fleste mellomformatskameraer er ofte den greieste måten å montere en slik på ved å feste den i en 10x15cm-filterholder.

 

Grunnen til at det ellers ikke er populært med justerbare solblendere er nok at de færreste hadde giddi å justere den hele tida. Nybegynnere hadde sikkert satt den på feil innstilling for så å troppe irriterte opp i butikken for å klage på svarte kanter på bildene. Jeg tipper i alle fall at det hadde gått sånn, tatt i betraktning at de færreste i det hele tatt klarer å sette den på riktig vei ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...