Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv om man ikke trenger alt man kjøper, er det uansett å fylle opp egoet med fancy utstyr.

Joda, likevel, men ikke alltid like lett for en 16-åring å bruke over 30.000 i året på fotoutstyr. Inntekten min er ikke så høy at jeg kan handle alt jeg vil av fotoutstyr.

 

Gissan: Hvor mye tror du at du kommer til å skyte med fisheye-en? Kan jo klare seg med vidvinkel på mange områder, selv om det ikke gir lik effekt. Drøyt med 2x-konverter på 300mm btw :p

Kommer nok til å bruke fisheyen mye hvis jeg får en god en. Problemet er at jeg ikke har ultravidvinkel heller (videste jeg har er 35mm).

Synes ikke det er drøyt med 2x på 300mm. Kan du begrunne, takk?

Lenke til kommentar

Mente bare at 600mm er drøyt. Men det er kun fordi jeg foreløpig bare har 50mm å forholde meg til :p Hvilken avstand klarer du å skyte fugler på med 600mm?

 

Hvilke ting kunne du tenke deg å bruke fisheyen til? Forbinder det hovedsakelig med skateboard, hvor effekten den gir er utrolig kul. Kommer du til å holde på i det området? Hvilken brennvidde tenker du på btw?

 

Kom også på at du kan få morsomme portretter med fisheyen.

Lenke til kommentar
Mente bare at 600mm er drøyt. Men det er kun fordi jeg foreløpig bare har 50mm å forholde meg til :p Hvilken avstand klarer du å skyte fugler på med 600mm?

 

Hvilke ting kunne du tenke deg å bruke fisheyen til? Forbinder det hovedsakelig med skateboard, hvor effekten den gir er utrolig kul. Kommer du til å holde på i det området? Hvilken brennvidde tenker du på btw?

 

Kom også på at du kan få morsomme portretter med fisheyen.

Synes egentlig ikke 600mm er særlig drøyt. Utrolig mange som synes 500mm blir for lite, og det er også mange som bruker 2 stk 1.4x konvertere (fordi de mener det gir bedre resultat enn 2x). Dog har jeg prøvd begge deler, og synes 2x fungerte bedre enn Canon 1.4x og Kenko 1.4x.

 

Hvilken avstand er vanskelig å si, men størrelsen på fuglen har alt å si, og hvor mye man kan beskjære, hva kan skal bruke bildet til osv.

 

Portretter er tøft med fisheye, ja. Brennvidden har ingenting å si på hvor mye objektivet forvrenger -> hvor stor fisheye-effekt man får. Men kortest mulig brennvidde gir større dybdeskarphet, så det er vel kanskje en fordel. Blir nok en del skibilder med fisheye, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Aaah. Endelig ferdig med å lage en fotobok (premieringen for Uke 50mm). Jeg vil ikke påstå at Min Cewe FotoVerden er verden beste programvare! Men den gjør jobben ...

 

Jeg endte opp med å lage en fotobok om tysklandsturen vi hadde i fjor. Det som var dumt med det, var at jeg endte opp med 58 sider! Tok meg nærmere åtte timer fra start til slutt.

 

Totalt kommer boken på litt over 500 kroner, men jeg slipper med 160,- da jeg bruker rabattkoden. Så nå er det bare å sette seg ned å vente :) Det er når jeg får boken at jeg ser alle skrivefeilene.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Min tur til å spørre om hjelp med kameraet! :) De siste par dagene har D200'en min begynt å undereksponere med ca. 1EV, og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor. Jeg er rimelig sikker på at det er jeg som har kløna det til, for symbolet for blitskompensasjon (et lyn med +/- ved siden av) synes kontinuerlig i søkeren og på infoskjermen.

 

Blitskompensasjon er imidlertid av - det samme er eksponeringskompensasjon. Utrolig irriterende, og jeg skjønner ingenting. Noen som har forslag til hva det kan være? (jeg har sjekket Recent Settings menyen, og finner ingenting der...)

Lenke til kommentar
Min tur til å spørre om hjelp med kameraet! :) De siste par dagene har D200'en min begynt å undereksponere med ca. 1EV, og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor. Jeg er rimelig sikker på at det er jeg som har kløna det til, for symbolet for blitskompensasjon (et lyn med +/- ved siden av) synes kontinuerlig i søkeren og på infoskjermen.

 

Blitskompensasjon er imidlertid av - det samme er eksponeringskompensasjon. Utrolig irriterende, og jeg skjønner ingenting. Noen som har forslag til hva det kan være? (jeg har sjekket Recent Settings menyen, og finner ingenting der...)

Regner med du har prøvd de to knappene som resetter alle innstillinger, og satt kameraet tilbake til fabrikkinnstilling?
Lenke til kommentar

Det har ikke falt meg inn en gang å nullstille. :whistle: Om jeg ikke får noen gode innspill til i morgen, så blir vel det løsningen (må jeg ikke sette meg ned å stille inn kameraet slik jeg liker på nytt da? jeg har aldri trengt å gjøre det før...)

 

(Tom: kan ikke se at blitsen har noe med saken å gjøre... har prøvd med og uten)

Lenke til kommentar
Ditto. Men alt jeg mangler av optikk nå, er 17-40/4L (eventuelt en billigere løsning, Sigma eller Tamron)
Tamron har egentlig ingenting interessant i dette området til 1D-serien. Sigma har 17-35 f/2.8-4 og 20-40 f/2.8 som kan være interessante, samt 24-60/70 da, som blir litt annerledes, men klarer du deg med 24mm som minste vidvinkel er de jo meget gode alternativer...
Lenke til kommentar

Fikk i morges beskjed om at min kjære Mamiya "ikke lar seg reparere innen en forsvarlig prisramme". Men det nytter ikke å gråte over spilt kamerautstyr, så jeg kjøpte rett og slett to nye kamera på ebay;) Riktignok ikke "1000-s", men i bunn og grunn samme kamera bortsett fra at raskeste lukkertid er 1/500s kontra 1/1000s. Hadde i utgangspunktet bare tenkt meg ett, men samme forhandler hadde to stk til en fornuftig pris, med UPS ekspressfrakt kom hele pakka på under to hundre dollar. Da jeg allerede har to søkere og tre objektiver lurte jeg på å skille ut en pakke og selge unna. De bør dukke opp i neste uke en gang!

Lenke til kommentar

Skal kjøpe D200 + Sigma 70-300 APO MACRO

da har jeg de 2 + Sigma 30mm F1.4

Høres bra ut?

 

Måtte ha telelinse siden vi skal til sirdalen med skolen snart og da skal vi filme og ta bilder, så greit å ha :p

 

Edit: Og 4GB sandisk minnekort tenkte jeg..

Og så er jeg _BLAKK_.

 

Og her er en musikkvideo til alle som vil ha seg en god latter:

Flau på svenskenes vegne (Og det sier en del!)

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Fikk i morges beskjed om at min kjære Mamiya "ikke lar seg reparere innen en forsvarlig prisramme". Men det nytter ikke å gråte over spilt kamerautstyr, så jeg kjøpte rett og slett to nye kamera på ebay;) Riktignok ikke "1000-s", men i bunn og grunn samme kamera bortsett fra at raskeste lukkertid er 1/500s kontra 1/1000s. Hadde i utgangspunktet bare tenkt meg ett, men samme forhandler hadde to stk til en fornuftig pris, med UPS ekspressfrakt kom hele pakka på under to hundre dollar. Da jeg allerede har to søkere og tre objektiver lurte jeg på å skille ut en pakke og selge unna. De bør dukke opp i neste uke en gang!

 

 

OOO, jeg har 1000-s + loads med tilbehør. Og i påsken skal jeg lære meg kameraet og mørkerom. Jeg gleder meg bigtime! Man blir så mye mer obs på bildene man tar når man har så lite film (og penger).

Lenke til kommentar
Min tur til å spørre om hjelp med kameraet! :) De siste par dagene har D200'en min begynt å undereksponere med ca. 1EV, og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor. Jeg er rimelig sikker på at det er jeg som har kløna det til, for symbolet for blitskompensasjon (et lyn med +/- ved siden av) synes kontinuerlig i søkeren og på infoskjermen.

 

Blitskompensasjon er imidlertid av - det samme er eksponeringskompensasjon. Utrolig irriterende, og jeg skjønner ingenting. Noen som har forslag til hva det kan være? (jeg har sjekket Recent Settings menyen, og finner ingenting der...)

Regner med du har prøvd de to knappene som resetter alle innstillinger, og satt kameraet tilbake til fabrikkinnstilling?

Prøvde reset i dag, uten at det hjalp. Jeg må ha rotet meg borti ett eller annet i custom settings, for ved å bytte til en annen "bank" forsvinner problemet. Utrolig irriterende - jeg har en bank for meg og en for kona, og mine settings er ganske langt fra standard, så det er pes å begynne fra starten... :(

Lenke til kommentar
Kjapt oppsummert: Hva er forskjell på speedlite 220EX, 420EX, 430EX, 480EX, 540EZ, 550EX, 580EX og 580EX II ?

 

Jeg vet det med ledetall, men hvordan er det med trådløs avfyring på de og synkronisering av flere studioblitser? Det er jo ganske stor prisforskjell på de.

Du har jo ledetall som er forskjell, så er det ny teknologi i det nyeste modellene, bare 550EX-580EX II som kan brukes som master, de andre er bare slave. Du har div avanserte instillinger, og på 220EX er det ikke lcd-display(er ikke sikker på 420EX)

Det var det jeg visste.

 

Min tur til å spørre om hjelp med kameraet! :) De siste par dagene har D200'en min begynt å undereksponere med ca. 1EV, og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor. Jeg er rimelig sikker på at det er jeg som har kløna det til, for symbolet for blitskompensasjon (et lyn med +/- ved siden av) synes kontinuerlig i søkeren og på infoskjermen.

 

Blitskompensasjon er imidlertid av - det samme er eksponeringskompensasjon. Utrolig irriterende, og jeg skjønner ingenting. Noen som har forslag til hva det kan være? (jeg har sjekket Recent Settings menyen, og finner ingenting der...)

Regner med du har prøvd de to knappene som resetter alle innstillinger, og satt kameraet tilbake til fabrikkinnstilling?

Prøvde reset i dag, uten at det hjalp. Jeg må ha rotet meg borti ett eller annet i custom settings, for ved å bytte til en annen "bank" forsvinner problemet. Utrolig irriterende - jeg har en bank for meg og en for kona, og mine settings er ganske langt fra standard, så det er pes å begynne fra starten... :(

Mulig å laste ned noen programmer/firmware å legge innpå kamera så det vil funke som normalt igjen? Evt feilsøkingsprogram. Vis ingenting funker så send det inn til levrandøren

Lenke til kommentar
Kjapt oppsummert: Hva er forskjell på speedlite 220EX, 420EX, 430EX, 480EX, 540EZ, 550EX, 580EX og 580EX II ?

 

Jeg vet det med ledetall, men hvordan er det med trådløs avfyring på de og synkronisering av flere studioblitser? Det er jo ganske stor prisforskjell på de.

Du har jo ledetall som er forskjell, så er det ny teknologi i det nyeste modellene, bare 550EX-580EX II som kan brukes som master, de andre er bare slave. Du har div avanserte instillinger, og på 220EX er det ikke lcd-display(er ikke sikker på 420EX)

Det var det jeg visste.

Jeg har ikke særlig peiling på blits så jeg må spørre hvordan dette slave/master-opplegget fungerer. Kan du gi en kort forklaring?

 

Er ergonomien (ledd og vri-muligheter) like god på 4xx-serien som på 5xx-serien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...