Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mellomringer til Canon - med elektronikk slik at autofokus fokus og blender fungerer.

 

Hadde håpet det var mulig å finne noen rimelige på ebay, men ikke funnet noe. Alt er bare plast uten elektronikk. Noen som har dette og noen selger/varer å anbefale?

 

Eller er det like greit å bare gå for kjøp i norsk butikk?

Lenke til kommentar

Pokker, dere tog an ;)

For egen del så tar jeg nesten ingen personlige bilder lengre, det har jeg masse av for 5-10 år siden. Når man tar ekstremt med bilder (75.000+ i året ligger det an til nå), så blir energien for å ta bilder av det daglige borte.

 

Fikk forøvrig inn et eksklusivt salg av gårsdagens bildeserie nettopp :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbud om å bytte mitt Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM mot et Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Som visstnok har noen små støvpartikler inne imellom linsene, noen som vet hvor mye dette sånn ca. ville kostet å få renset? Det var også noen små hakk/riper på siden av glasset, men det har ifølge selger ikke ødelagt noen bilder.

Hva trur dere?

 

Be om pris hos Interfoto eller andre som jobber med dette, kan bli dyr moro hadde en SB-900 blits som gikk i gulvet og fikk en pris på 2750 for å åpne, bytte blitsrøret og justere den. Ny kosta i samme butikk 2990

All optikk får støv etter bruk; speil trekker luft... så om du finner et objektiv som har vært i bruk uten noe støv inni så skal du være rimelig flink.

Ja ser den, det virka ikke som det hadde noe å si på bilde kvaliteten heller når jeg fikk se bilder.

 

Men hva ville folket her gjort, byttet 17-40mm mot 17-55mm som er 5 år gammel og ganske godt brukt (tatt masse bilder med, den har et par små hakk/riper på glasset, som ifølge selger ikke har ødelagt noen bilder, selger påpekte også det med støv, uten at jeg kunne se det på bilder) eller prøve å selge 17-40mm (4000 kr?) og kjøpe et 7 mnd gammelt 17-55 som skal være i bra stand for 5000?

Lenke til kommentar

Ja tenkte det, men da må jeg vente til mandagen, og trur nok han ville ha svar så fort som mulig. Så lurer bare på om noen her har erfaringer med rensing av objektiv, helst samme objektiv, og kunne gitt en ca. pris på det.

 

Om det er støv i objektivet, men det ikke merkes på bilder, er det noe som vil bli værre etter hvert da?

 

Hadde samme objektivet og opplevde etter noen måneder noen mørker flekker på bildene ved bruk av blender f/11 og mindre. Viste seg å være støvkorn som hadde blitt pumpet inn og lagt seg på sensoren. Forferdelig irriterende. Tok litt tid å fjerne i etterbehandlingen også.

 

Objektivet ellers var fantastisk! Angrer på at jeg solgte det. Svært god kvalitet, nydelig skarphet og passer til omtrent all slags bruk.

Lenke til kommentar

Hadde samme objektivet og opplevde etter noen måneder noen mørker flekker på bildene ved bruk av blender f/11 og mindre. Viste seg å være støvkorn som hadde blitt pumpet inn og lagt seg på sensoren. Forferdelig irriterende. Tok litt tid å fjerne i etterbehandlingen også.

Støv på sensor kan man få uansett hvilket objektiv det er, og det er ikke nødvendigvis slik at objektivet har skyld i dette.

 

Støv i objektivet ser man særdeles sjelden noe til, da de blir så i ufokus at de blir usynlige. Har man en del riper og støv, kan man få litt uheldige reflekser i motlys, men da skal det være mer enn bare et par små riper og et par støvkorn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...