Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Hvis Mac er så forbanna bra, hvorfor trengte du da å reinstallere OS-et? :innocent:

Lurer jeg litt på også - altså hvorfor han trengte å reinstallere OS-et. :p

 

Av den helt enkle grunnen.. jeg foretok en oppdatering i fra Snow Leopard og til Lion. Maskina virket absolutt helt greit etter dette.. men jeg hadde en følelse av at den ikke ytet det aller beste den kunne, samt at jeg syntes at den virket litt for varm i chassiet.. :)

 

Den har vært helt stabil hele veien..!! :)

 

Men det beste sies det er å foreta en clean install mellom hovedversjonene, og det har jeg nå gjort.. og maskinene ble betydelig kjappere.. og tempen sank godt.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Legitim grunn det, da. Gjør bestandig en clean install mellom hovedversjonene, jeg også. :)

 

Det eneste jeg kan se er at den bruker mere av ram'en nå, enn da jeg hadde oppgradert i fra SL. Da lå MBP'en på ca 4 GiB ledig minne.. nå ligger det ca på 2 GiB ledig. Men heeey.. jeg har har jo 8 GiB installert, og jeg vil jo at dette skal bli brukt.. :)

 

Har ikke sjekket på iMac'en ennå, men jeg antar at det er det samme der også.. eneste forskjellen (en liten en) er at den har 16 GiB med ram installert.. :p

Lenke til kommentar

Du vet du bare må lese et avsnitt i vitenskapsfilosofi på nytt, når du plutselig ser at en filosof beskylder vitenskapsmenn for å være motiverte av utsikten til å få makt og "sex appeal" på bakgrunn av sin vitenskap... De hadde tydeligvis ikke The Big Bang Theory på TV på 1920 og 30-tallet.

Lenke til kommentar

Legitim grunn det, da. Gjør bestandig en clean install mellom hovedversjonene, jeg også. :)

 

Det eneste jeg kan se er at den bruker mere av ram'en nå, enn da jeg hadde oppgradert i fra SL. Da lå MBP'en på ca 4 GiB ledig minne.. nå ligger det ca på 2 GiB ledig. Men heeey.. jeg har har jo 8 GiB installert, og jeg vil jo at dette skal bli brukt.. :)

 

Har ikke sjekket på iMac'en ennå, men jeg antar at det er det samme der også.. eneste forskjellen (en liten en) er at den har 16 GiB med ram installert.. :p

Blir nok iMac på meg også, bare vente på neste lansering (juni?) så ryker siste windows maskin ut herfra. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til dere angående organisering av fotografier. Per dags dato bruker jeg Aperture på min bærbare MacBook Pro for all import, organisering og behandling av bilder. Med plassbegrensninger i en bærbar datamaskin kommer jeg ganske snart til å gå tom for plass, og jeg må over på en annen løsning. Planen er at jeg skal bruke en iMac som hovedmaskin hvor alle bildene mine ligger. Men jeg vil også lett kunne dele hele hendelser med bilder fra iMacen til MacBooken og omvendt. Når jeg er på farta vil jeg jo bruke MacBooken til å importere og organisere, men jeg vil at ting jeg gjør i Aperture på MacBooken også lett kan overføres og synkroniseres på iMac.

 

Så, har eller har noen hatt den samme problemstillingen som jeg har? Hvordan har dere løst det?

Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til dere angående organisering av fotografier. Per dags dato bruker jeg Aperture på min bærbare MacBook Pro for all import, organisering og behandling av bilder. Med plassbegrensninger i en bærbar datamaskin kommer jeg ganske snart til å gå tom for plass, og jeg må over på en annen løsning. Planen er at jeg skal bruke en iMac som hovedmaskin hvor alle bildene mine ligger. Men jeg vil også lett kunne dele hele hendelser med bilder fra iMacen til MacBooken og omvendt. Når jeg er på farta vil jeg jo bruke MacBooken til å importere og organisere, men jeg vil at ting jeg gjør i Aperture på MacBooken også lett kan overføres og synkroniseres på iMac.

 

Så, har eller har noen hatt den samme problemstillingen som jeg har? Hvordan har dere løst det?

Finnes en million måter å gjøre dette på. Min variant er at jeg har alle bilder lagret på NAS med 2*Gbit nett (15TB oppgraderbart til 45TB) styrt fra en stasjonær pc (som har hele lightroom katalogen). Så bruker jeg macbook når jeg er ute, organiserer og gjør det jeg skal gjøre med dem der (sender somregel ut bilder fra macbook 15-20 min etter at bildene er tatt). Når jeg kommer hjem så eksporterer jeg 1..n mapper som Lightroom katalog, for så å importere dem på til NAS via hovedmaskinen. Da får man alle innstillinger og tagger man har gjort med på kjøpet.

 

Sikker på at tilsvarendene muligheter også finnes i Aperture.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Dere som bruker LR til vanlig, hvor mye oppskarping brukere dere til skjermbruk ?

Spørs hvilket kamera og optikk som er brukt.

 

Nikon D700 og i hovedsak 24-70 f.2.8. Har ikke justert noe skarphet i huset.

 

95 % av bildene er av mennesker.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Dere som bruker LR til vanlig, hvor mye oppskarping brukere dere til skjermbruk ?

Spørs hvilket kamera og optikk som er brukt.

 

Nikon D700 og i hovedsak 24-70 f.2.8. Har ikke justert noe skarphet i huset.

 

95 % av bildene er av mennesker.

D3 som er nærmest (litt mykere bilde enn D700, D3 har kraftigere AA filter); amount = 50; Radius = 1.0 - 1.5; Detail = 25; Masking varieres men står ofte også til 0

 

Skarphet i huset påvirker bare JPEG.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbud om å bytte mitt Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM mot et Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Som visstnok har noen små støvpartikler inne imellom linsene, noen som vet hvor mye dette sånn ca. ville kostet å få renset? Det var også noen små hakk/riper på siden av glasset, men det har ifølge selger ikke ødelagt noen bilder.

Hva trur dere?

Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbud om å bytte mitt Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM mot et Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Som visstnok har noen små støvpartikler inne imellom linsene, noen som vet hvor mye dette sånn ca. ville kostet å få renset? Det var også noen små hakk/riper på siden av glasset, men det har ifølge selger ikke ødelagt noen bilder.

Hva trur dere?

 

Be om pris hos Interfoto eller andre som jobber med dette, kan bli dyr moro hadde en SB-900 blits som gikk i gulvet og fikk en pris på 2750 for å åpne, bytte blitsrøret og justere den. Ny kosta i samme butikk 2990

Lenke til kommentar

Ja tenkte det, men da må jeg vente til mandagen, og trur nok han ville ha svar så fort som mulig. Så lurer bare på om noen her har erfaringer med rensing av objektiv, helst samme objektiv, og kunne gitt en ca. pris på det.

 

Om det er støv i objektivet, men det ikke merkes på bilder, er det noe som vil bli værre etter hvert da?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Lightroom til organisering (og 98-99% av redigeringen), og når jeg er på tur, så bruker jeg bare den bærbare til å ha bildene på. For sikkerhets skyld har jeg en ekstern HD som jeg kopierer filene til også. Siden det er veldig godt plass på den eksterne HDen, så har jeg også hele bildekatalogen min på den, men jeg legger ikke de nye bildene inn i denne. Jeg lager en egen katalog, f.eks. med navn "Vårtur 2012", også eksporterer jeg bare denne som katalog når jeg kommer hjem, også følger stikkord og redigering og alt med når jeg importerer denne lille "tur-"katalogen inn i LR på hovedmaskinen min. Ikke helt ulikt TGB, med andre ord.

 

Så det er kanskje en løsning som fungerer godt, siden vi er flere som bruker den. :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått tilbud om å bytte mitt Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM mot et Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM. Som visstnok har noen små støvpartikler inne imellom linsene, noen som vet hvor mye dette sånn ca. ville kostet å få renset? Det var også noen små hakk/riper på siden av glasset, men det har ifølge selger ikke ødelagt noen bilder.

Hva trur dere?

 

Be om pris hos Interfoto eller andre som jobber med dette, kan bli dyr moro hadde en SB-900 blits som gikk i gulvet og fikk en pris på 2750 for å åpne, bytte blitsrøret og justere den. Ny kosta i samme butikk 2990

All optikk får støv etter bruk; speil trekker luft... så om du finner et objektiv som har vært i bruk uten noe støv inni så skal du være rimelig flink.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...