Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Sånn tror jeg en del fotballfotografer jobber. Rett inn, rett ut!

Eneste måten å gjøre slike ting på; skal man importere 2000+ bilder og så sortere så er historien gammel før man får levert.

 

Men jeg liker å finpusse i Lightroom.... problemet er at det tar altfor mye tid, og i 90% av tilfellene er det ikke denne lille finpussen som betyr noe - men hastighet.

 

2000+ på fotballkamp? Hørtes litt mye ut. Det er uansett der photomatic kommer inn i bildet. Går kjapt gjennom og tagger med spillere før man sender videre.

Man skal jo ha eksakt det rette blikket og utrykket; må ta mange bilder da. Jeg kjenner flere som har tatt 3000 bilder av de kongelige på slottsbalkongen 17. mai bare (600mm med 2x TC); blir closeups da faktisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta 3000 bilder av de kongelig på slottsbalkongen hørtes ikke så spennende ut.

 

Nikon D700 med MB-D10 og EN-EL4e på vekta, Nikon D3s veide 1422 gram og Nikon D700 veide 1105 gram. Kan faktisk kjenne godt de 132 grammene som Nikon D700 med grep veier mer.

 

De har visst skrelt litt mer av Nikon D4 mener jeg. Edit: Så på dpreview at Nikon D4 var oppgitt til 1340 gram med batteri.

post-196773-0-13714700-1337293615_thumb.jpg

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Å ta 3000 bilder av de kongelig på slottsbalkongen hørtes ikke så spennende ut.

 

Nikon D700 med MB-D10 og EN-EL4e på vekta, Nikon D3s veide 1422 gram og Nikon D700 veide 1105 gram. Kan faktisk kjenne godt de 132 grammene som Nikon D700 med grep veier mer.

 

De har visst skrelt litt mer av Nikon D4 mener jeg. Edit: Så på dpreview at Nikon D4 var oppgitt til 1340 gram med batteri.

Ta Bilder av de kongelige er _aldri_ spennende ;)

 

Vektreduksjonen på D4 kjenner man faktisk veldig godt.

 

Forøvrig både D700 og D800 med batterigrep medfører at ting blir dramatisk stort og tungt; ikke minst både D700 og D800 er konstruert uten vertikalgrep; så når man setter dette på blir alt fullstendig feil.

 

Eneste gangen jeg bruker MB-D12 på D800 er når jeg skal ha lange dager i studio, ellers bruker jeg det uten.

Lenke til kommentar

Du klarer deg vel uten dokumentmater i en måned? I såfall er det bare å kjøpe den rimeligste Canonen som har dobbeltsidig utskrift.

 

Problemet er at jeg må scanne/kopiere rundt 100 dokumenter i nær fremtid, får stikke inn til naboen og gjøre det frem til jeg får en egen, har en multimaskin uten mating nå så klarer meg forsåvidt, men jækla kjedelig og løfte lokket 100 ganger :)

 

Da er spesifikke multiskriver på vei, Netshop klarte og få tak på noen skrivere, og da bestilte jeg fra dem, hyggelige folk som vanlig der :thumbup:

 

Edit: fikk til og laste ned epost på flere maskiner uten å bytte leverandør/mail-adr.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

I dag synder jeg i mot «alle synders» mor.. :p Har gjort D700'en «helautomatisk».. har lagd meg min egen lille grønne firkant! Har satt kameraet i P-modus med auto-ISO.. :D Da er det bare å komme frem med pisken dere!! :eek:

Lenke til kommentar

I dag synder jeg i mot «alle synders» mor.. :p Har gjort D700'en «helautomatisk».. har lagd meg min egen lille grønne firkant! Har satt kameraet i P-modus med auto-ISO.. :D Da er det bare å komme frem med pisken dere!! :eek:

 

Jeg synes ikke det er så galt å bruke auto iso såfremst man husker på å legge inn en iso verdi som automatikken ikke kan gå over, dette gjelder for handholdt bruk. På stativ er auto iso fyfy.

Lenke til kommentar

I dag synder jeg i mot «alle synders» mor.. :p Har gjort D700'en «helautomatisk».. har lagd meg min egen lille grønne firkant! Har satt kameraet i P-modus med auto-ISO.. :D Da er det bare å komme frem med pisken dere!! :eek:

Nei, det er nesten, men ikke helt grønn firkant. Så skal du nemlig også ha en som står bak deg og vipper opp blitsen for deg i tide og utide, og nekter deg å endre på "avanserte" innstillinger i menyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som kan være ganske kult når man har dårlig tid er M-modus med auto-ISO. Da kan man sette omtrent passelige verdier for blender og lukkertid manuelt på øyemål, og la autostyret fnjustere med ISO-en. Det er det, eller blenderprioritet, jeg bruker hvis jeg ikke har tid til å måle lyset ordentlig.

 

Forøvrig er jeg enig i at manuell modus og spotmåling er å foretrekke. Jeg har også begynt å forholde meg til lyset på en mer bevisst måte etter at jeg skaffa lysmåler som måler innfallende lys. Det er faktisk veldig fint å ha, også med digitalkamera -- spesielt når man bruker blits, da kan det være ekstremt mye tid å spare på det.

 

EDIT: men det beste lysmålersystemet som har eksistert i noe kamera, er det er det i Olympus OM-3 og -4. Det burde vært en smal sak å lage noe lignende, eller noe enda glupere, i dagens kameraer. Det hadde vært kult om lysmåleren automatisk kunne identifisere hva som er lysest og mørkest bildet, for så å merke av de aktuelle luminansene på skalaen i søkeren.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Auto-ISO er helt konge, det. Det er bare å velge et kamera fra noen som lager Auto-ISO som virker. :p

Nikon sin nye auto ISO har støtte for å variere på min lukkerhastighet etter brennvidde på zoom; ganske heftig, men bruker normalt sett veldig lite auto-iso.

Lenke til kommentar

Det som kan være ganske kult når man har dårlig tid er M-modus med auto-ISO. Da kan man sette omtrent passelige verdier for blender og lukkertid manuelt på øyemål, og la autostyret fnjustere med ISO-en. Det er det, eller blenderprioritet, jeg bruker hvis jeg ikke har tid til å måle lyset ordentlig.

 

Forøvrig er jeg enig i at manuell modus og spotmåling er å foretrekke. Jeg har også begynt å forholde meg til lyset på en mer bevisst måte etter at jeg skaffa lysmåler som måler innfallende lys. Det er faktisk veldig fint å ha, også med digitalkamera -- spesielt når man bruker blits, da kan det være ekstremt mye tid å spare på det.

 

EDIT: men det beste lysmålersystemet som har eksistert i noe kamera, er det er det i Olympus OM-3 og -4. Det burde vært en smal sak å lage noe lignende, eller noe enda glupere, i dagens kameraer. Det hadde vært kult om lysmåleren automatisk kunne identifisere hva som er lysest og mørkest bildet, for så å merke av de aktuelle luminansene på skalaen i søkeren.

Lysmåleren til Nikon (spesielt på D3-serien og D4) er magisk. Tilbakemelding gjennom hele høyreside inne i søker. Nikon har alltid hatt veldig bra lysmålere, Canon har vel heller, og har hatt, litt mindre hell på den fronten ref de jeg kjenner som bruker Canon til pressefoto.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...