Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig er bytting mellom D3-serien og D4 en smule problematisk, Man surrer litt med AF-ON knappen i portrett-orientering på D4 når man bytter direkte fra D3-hus.

Hva tok du bilder på TGB?

Mye Petter Northug :)

Og muskelmennesker på TelenorArena, Norges sterkeste mann 2012.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ble ikke noe fotovandring på meg, betalte oppdrag ble prioritert. Snappet 1800 bilder i dag!

Godt filmæraen er over, det hadde blitt 50 ruller med 36 bilders film. :)

50kr pr film kjøpt i store kvanta kanskje, 80 Kr filmen i fremkalling. 130 Kr X 50 = 6500,-

Billig med kamera i dag, de var nok litt mer kritisk før de trykket på utløseren før. Ikke hadde de muligheter til å kikke ned på det eksonerte bildet heller.

Endret av Fytterakkern
Lenke til kommentar

Ble ikke noe fotovandring på meg, betalte oppdrag ble prioritert. Snappet 1800 bilder i dag!

Godt filmæraen er over, det hadde blitt 50 ruller med 36 bilders film. :)

50kr pr film kjøpt i store kvanta kanskje, 80 Kr filmen i fremkalling. 130 Kr X 50 = 6500,-

Billig med kamera i dag, de var nok litt mer kritisk før de trykket på utløseren før. Ikke hadde de muligheter til å kikke ned på det eksonerte bildet heller.

Joda, men blir fort litt når man tar bilder over 10 timer, og ikke minst skal man jo ha det rette utrykket på folk når man bruker kraftig tele også.... blir fort litt da. Noe man naturligvis aldri hadde gjort med film; har forøvrig fortsatt analog kamera Nikon F100.

Lenke til kommentar

Var innom en fotosjappe i den største handlegata i Amster. Der hadde de en original Oly OM med 50mm som frista noe sykt. Desverre hadde jeg allerede brukt opp mesteparten av pengene mine. Var ikke langt unna å låne penger av fattern da. Og jeg liker ikke å låne penger.

Lenke til kommentar

Forøvrig blir PSD-filene fra studiobilder tatt med D800 gigantiske! Fort opp i 1GB når man gjør litt avansert retusjering.

Så det skal være virkelig nødvendig før jeg sleper dem gjennom Adobe Photoshop CS6, mesteparten går kun gjennom Lightroom4.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Var innom en fotosjappe i den største handlegata i Amster. Der hadde de en original Oly OM med 50mm som frista noe sykt. Desverre hadde jeg allerede brukt opp mesteparten av pengene mine. Var ikke langt unna å låne penger av fattern da. Og jeg liker ikke å låne penger.

Mange flotte 35mm film kamera på finn.no , det ene flottere kamera enn det andre.

Lenke til kommentar
Hva er egentlig cropfaktoren for de enkleste kompaktkameraene? Vet ikke egentlig om cropfaktor er riktig utrykk, men tenker hvertfall på forholdstallet som brukes for å regne om brennvidder til 35mm ekvivalent :)

De enkleste, i prisklassen rundt 500 kr, har ofte 1/3" til 1/2,5" sensor og 6,0 - 7,2x cropfaktor.

Liste over sensorstørrelse vs crop-faktor. Merk at mindre enn 1/3" sensor ikke er vanlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis noen har tenkt til å begynne å skyte film seriøst vil jeg anbefale å sende kamera på service etter anskaffelse. Har fått tilbake begge F2ene jeg sendte på service, og det var mye som måtte smøres, strammes og noen ting som måtte skiftes, på to tilsynelatende fine, fungerende kamera. Lysmåler i søker måtte kalibreres, lukkermekanisme måtte kalibreres osv. Det var ikke en billig affære, men bør gjøres når kamera er gammelt og kanskje aldri har vært på service før. I mitt tilfelle var det ene 40 år gammelt og det andre noen år yngre.

Lenke til kommentar

Hvis noen har tenkt til å begynne å skyte film seriøst vil jeg anbefale å sende kamera på service etter anskaffelse. Har fått tilbake begge F2ene jeg sendte på service, og det var mye som måtte smøres, strammes og noen ting som måtte skiftes, på to tilsynelatende fine, fungerende kamera. Lysmåler i søker måtte kalibreres, lukkermekanisme måtte kalibreres osv. Det var ikke en billig affære, men bør gjøres når kamera er gammelt og kanskje aldri har vært på service før. I mitt tilfelle var det ene 40 år gammelt og det andre noen år yngre.

Har du tips til bra steder å sende eldre kameraer på overhaling? Har litt forskjellig krimskrams som hadde fortjent å fikses opp.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til dere Photoshop guruer. En venninne av meg sliter med at PS dør (klager over videodriver som krasjer). Er PS (CS5) kresen på hvilke Nvidia drivere man installerer? Dette gjelder en laptop med Nvidia GT540M og Windows 7 64 bits/8GB.

Eller er det konfigurasjon av PS som er synderen?

Lenke til kommentar

Nei, ikke egentlig. Sendte mine til Sover Wong, men han tar bare Nikon F2. En kjapp tur på google vil nok gi deg noen fornuftige treff.

Forøvrig, hvis det kun er forskjellig krimskrams så må du vurdere om det er verdt pengene...

Krimskrams som Olympus OM-1 og Zeiss Contax II :) Det er mest sistnevnte som kan bli vanskelig, det er nesten ingen som tør å påta seg å knote med noe så intrikat.

Lenke til kommentar

Tok meg ikke lang tid å finne frem til denne siden..

Kjenner til den, men han fyren er kjent for å bruke ekstremt lang tid og har lange ventelister (det kan kanskje tolkes som et kvalitetstegn også), og det har vært visse kontroverser rundt ham. Derfor kunne jeg tenkt meg noe litt mer lokalt -- jeg hadde foretrukket å ikke måtte sende arvegodset fra min kamerabutikkeier-oldefar til et annet kontinent. Men om det er det som skal til, så får det vel bli sånn -- takk uansett, i alle fall! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...