Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om en skikkelig god, grunnleggene HDR guide/tutorial? Er virkelig fascinert av teknikken, men har aldri forsøkt meg på det før.

For eksempel denne guiden.

Vil anbefale stativ og å skyte i Raw. :)

M-modus og manuell hvitbalanse er nøkkelen. Samt ikke trekke så hardt i spakene som 99% gjør så blir det bra :)

Tatt med 1 eksponering (D3!), tør ikke tenke på hvor mye bedre det samme bilde med D800 hadde blitt :)

DSC_2263_3.jpg

Tatt i Amsterdam under opptøyer i forkant av fotball-landskamp mellom Nederland og England for en del år siden.

Endret av TGB
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Store forskjeller på den gamle og den nye? Jeg har syntes den har vært litt mer tungvind å sette seg inn i enn PS. Men det kan være fordi jeg har brukt PS mer tidligere da. Så fant jeg ut at jeg skulle prøve å slutte å være pirat. Hvilket er et tydelig tegn på at man begynner å bli gammel. Eneste piratting jeg har på PCen nå er Fallout 2 (og et par serier som ikke er sluppet til Norge enda). Jeg kjøpte den en gang i tida, men CD-en har forlengst blitt rota bort og jeg følte at når jeg allerede har betalt for den så kan jeg laste den ned uten å få dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

No har eg aldri brukt Gimp veldig mykje, men dei to største forskjellane i mine auge er single window interface (valgfritt, vel under Window-menyen), og at når ein legg til tekst ikkje får opp eit ekstra vindauge til å skrive teksten i. Laggrupper kan og vere kjekt å ha, om ein bruker mange lag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Heiv inn Ubuntu 12.04 på en Toshiba Satelitte A-100 i fra 2006. Core duo prosessor (1,66GHz), og 2 GiB med ram.. HDD'en er av den gamle typen med håndsveiv (5400rpm). Og tiltross for at dette en gammel og treg maskin etter dagens standard, loader den like raskt som toppmodellen MBP 2010 med i5 kjerne som jeg har.. og selve brukeropplevelsen er bare helt rå faktisk!!

Lurer på hvordan Ubuntu ville ha vært på denne MBP'en med de råe spesifikasjonene?? :dribble: Det virker som om at Ubuntu utviklerne har gjort veldig mye rett her altså.. :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Det er vel strengt tatt linux utviklerene som har gjort mye rett. Synes ikke Ubuntu er noe kjappere enn andre linux-versjoner jeg bruker.

Joa.. du har nok helt rett i det altså.. :) Jeg liker dette Unity grensesnittet som følger med 12.04. Er bedre enn W7 iallefall, og det er helt på høyde med OSX sitt!! Det er nesten så at jeg vurderer å gå til anskaffelse av en ny laptop, slik at jeg kan få prøvd ut Ubuntu skikkelig!! :p

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt linux utviklerene som har gjort mye rett. Synes ikke Ubuntu er noe kjappere enn andre linux-versjoner jeg bruker.

Joa.. du har nok helt rett i det altså.. :) Jeg liker dette Unity grensesnittet som følger med 12.04. Er bedre enn W7 iallefall, og det er helt på høyde med OSX sitt!! Det er nesten så at jeg vurderer å gå til anskaffelse av en ny laptop, slik at jeg kan få prøvd ut Ubuntu skikkelig!! :p

Apple skryter jo av at alle slags OS-er skal funke på maskinene deres, så kanskje det går bra med Ubuntu på den? MBP er jo tross alt fine maskiner som hadde fortjent et ordentlig operativsystem! (*går i bomberom*) Det er i alle fall sikkert noen som har prøvd det og dokumentert forsøket.

Ellers er jeg enig, Ubuntu har blitt veldig bra. Jeg har faktisk også sansen for Unity, selv om det virker som mange der ute hater det.

Dette minner meg på at jeg må se til å få testa Novacut, et nytt videoredigeringsprogram som er i utviklingsfasen. Det ser veldig spennende ut. Når det gjelder RAW-behandling er AfterShot, tidl. Bibble, veldig bra saker. Det tok litt tid å bli kjent med etter å ha vært vant til Lightroom, men nå som jeg har fått taket på det synes jeg det er strålende.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig der, synes Unity er helt kurrant og Ubuntu er ganske så flott synes jeg, det blir nokk full and only Ubuntu distro på kommende zenbook til høsten ja gett! Ikke noe mere w7 her i gården, det er altså helt sikkert. 12.04. :)

Lenke til kommentar

Personlig er jeg glad for at jeg kan betale svære internasjonale selskaper som Apple og Adobe, sånn at jeg slipper å knote med å få maskinvare og programvare til å snakke pent sammen - og ikke minst med meg. Finnes mye så mange mye artigere ting å bruke tid på - som å være produktiv selv. :p

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Personlig er jeg glad for at jeg kan betale svære internasjonale selskaper som Apple og Adobe, sånn at jeg slipper å knote med å få maskinvare og programvare til å snakke pent sammen - og ikke minst med meg. Finnes mye så mange mye artigere ting å bruke tid på - som å være produktiv selv. :p

Jaja.. nå er det vel ca 90% OSX dominans her i huset.. og jeg liker Apple sine måter og gjøre ting på, det er enkelt og det virker.. :) samt at det er estetisk pent å se på.. Men jeg liker å prøve ut forskjellige vinkler og duppeditter, og som en gammel "linux" bruker må jeg få si at ting har forbedret seg radikalt siden jeg kjørte linux fast for ca 3 år siden.. :) Og det gleder jeg meg over..! :D

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...