Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Donkeyboy på Rockefeller, hjem etter 17 timer jobb!

Monopod var praktisk i dag. Men et forbanna mas å håndtere med flere kamerahus og objektiv og telekomvertere

På konsert med Donkeyboy - burde du da ikek vært ute blandt de søte fansa ;)

Forøvrig - NRK1 har et program om Pink Floyd - Dark side of the moon. Et nytt et.

Ikke energi, men det var mye studiomateriale blant fansen :-)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan jeg fikk for meg at det var en god idé å begynne på slikt en fredag klokken 11; noe godt tegn er det neppe. Skål!

Du var en tur på byen på torsdagskvelden? Eller horte på et eøller annet NRK program i det siste? Har vært noe prat om hvite uker der ...

Men jeg skal innrømme at jeg er større fan av brune uker, slik du presenter de :)

Lenke til kommentar

Var på vei hjem fra en konsertjobb for avisa nå nettopp da jeg så et kraftig nordlys på himmelen, absolutt blant de 3 kraftigste utbruddene jeg har sett her i Bodø i år. Triller rett hjem for å hente stativ og litt varmere klær før jeg durer opp på en fjelltopp \ utkikksplass bare for å konstantere veldig svake grønne striper i den timen jeg kunne vente før jeg måtte begynne å redigere jobb bildene...

Apropos konserten, den ble holdt på en notorisk mørk scene som alle avisas fotografer skyr som pesten. Standard innstillinger er ofte på iso 5000 - 6400, F2.8 og en lukker på 1\125. Tok en liten prat med lysmannen og spurte pent om det var mulig å få litt mer frontlys enn hva de pleier å kjøre på med, og joda, han kjørte virkelig på. Var nede på ISO 2500 - 3200 hele kvelden med lukker på 1\320 - 1\500 på F2.8 \ F4.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var på vei hjem fra en konsertjobb for avisa nå nettopp da jeg så et kraftig nordlys på himmelen, absolutt blant de 3 kraftigste utbruddene jeg har sett her i Bodø i år. Triller rett hjem for å hente stativ og litt varmere klær før jeg durer opp på en fjelltopp \ utkikksplass bare for å konstantere veldig svake grønne striper i den timen jeg kunne vente før jeg måtte begynne å redigere jobb bildene...

Apropos konserten, den ble holdt på en notorisk mørk scene som alle avisas fotografer skyr som pesten. Standard innstillinger er ofte på iso 5000 - 6400, F2.8 og en lukker på 1\125. Tok en liten prat med lysmannen og spurte pent om det var mulig å få litt mer frontlys enn hva de pleier å kjøre på med, og joda, han kjørte virkelig på. Var nede på ISO 2500 - 3200 hele kvelden med lukker på 1\320 - 1\500 på F2.8 \ F4.

Er vel ikke uten grunn at jeg var rimelig alene på fotofronten på Rockefeller/Oslo med Donkeyboy... Makan til makkverk av lys skal man lete lenge etter. Deler var 6000K, andre deler var 3000K, ISO svingte etter humør mellom 1250 og 8000. gjerne ISO8000 med 1/250 sec f/2.8 på ene siden av artist og ISO800 med 1/500 på andre siden. Herlige rød rimlights og blå lys på resten samt spotter gikk ikke på ansikt, kun antrekk

Edit:

Så fotomessig mildt sagt en utfordring, konserten var forøvrig veldig bra :) NRK var langt mer behagelig. Lys flatt 2500K med ISO5000 1/250 f/2.8... disse nye tv-kameraene trenger altfor lite lys. Ikke å forglemme, pause i innspilling for å ta bilder med blits (portrett). Magisk :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hehe, forstår den ja TGB. Må jeg bikke ISO 6400 med D700en er bildene som regel for kornete til annet bruk enn nett hvor bildene bare skal vises i 768 piklser i bredden.... Må jeg tyne ISOen såpass høyt er det sjeldent helt nok det eller, så er hovedsaklig ikke mulig å overeksponere litt for å dra det ned igjen i rawkonverteringa. Er spesielt en scene her med såpass dårlig lys at det burde vært straffbart. Gulv, vegger og tak er malt svart og ingen mulighet for lys bakfra, 2 MEGET kraftige blå spotter som kommer inn 90 grader fra hver sin side og noen små vanlige lamper med oransje filtre forfra. Har heldigvis bare hatt fotojobber der 2 ganger, begge gangene var artistene kledd i helsorte klær, sikkert bevisst som kamuflasje mot bakgrunnen...

Men ja, lite som er så irriterende som varierende lys, men det værste jeg vet er når det er så mye blått eller rødt lys som kjøres på at det blåser ut...

Lenke til kommentar

Jeg tror verden hadde blitt et bedre sted om disse lysmenneskene hadde tatt noen kurs i lyssetting. Være kreativ med farger er ikke motstridig med rett lyssetting! Favoritten i dag var at spotter var fokusert på klær og ansikt hadde ingenting + enda bedre, bingo person i bakgrunnen var hovedperson i følge lyssettingen. Opplevd så mange ganger atnjeg ikke blir frustrert lengre en gang, forventer vanligvis worst case scenario

Lenke til kommentar

La oss kline på maks lys på trommisen, men i tillegg bomme med en halvmeter slik at bare halve personen blir fullstendig eksponeringsmessig blåst på en kanal. F.eks rødt eller blått.

Alle andre på scenen er selvsagt lyssatt 2-4 trinn lavere (også her med stor variasjon)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

...gjør at maskinen min fryser..

Du får ha et teppe rundt den så den ikke fryser.. så går det nok bra etter at skjelvingene har gitt seg.. ;)

Lenke til kommentar

Ouch - men ikke overrasket lengre; ryktene gått noen dager nå. Er ikke sikker på om det er den største krisen her i verden ettersom en passe stor stripe gaffateip løser problemet der og da ...

Neinei, absolutt ingen krise sikkert, men en slik feil er jo ikke akkurat så bra for canon, kan jo bli noe ala speil-festet på mk1 av 5d'n det (speilet kunne løsne pga dårlig feste)

til alle eiere av 5d mk1 tilbyr de gratis fiks for de som har 5dmk1(selv idag mange år etter)

UANSETT, over til noe helt annet: er jo mange ganer med erfaring innenfor noe godt å drikke på:

Jeg er typen som ikke liker øl overhode og er ikke noen stordrikker, jeg liker best å sitte å kose meg med noe godt å drikke, men hittil har jeg bare finni meg Baileys, Dooleys og Cider som jeg liker å kosedrikke.

Noen her med noen tips til no god drikke som gjerne er litt mild i smaken? (liker ikke jack daniels btw, har prøvd det)

Må ikke være på vinmonopolet, systembolaget går også da jeg bor tett på grensa;)

Lenke til kommentar

Du var en tur på byen på torsdagskvelden? Eller horte på et eøller annet NRK program i det siste? Har vært noe prat om hvite uker der ...

Jeg var en tur ute i går ettermiddag/kveld, men knuste pikehjerter i fleng ved å droppe unevnelige aktiviteter til fordel for knoting på nettet og i Pixelmator.

Helsedirektoratets variant (som jeg ramlet over på et busstopp på hjemveien) ser omtrent slik ut:

post-139385-0-66635200-1334397607_thumb.png

Noen her med noen tips til no god drikke som gjerne er litt mild i smaken? (liker ikke jack daniels btw, har prøvd det)

Dårlig whiskey kan du i alle fall styre klar av. Det har kanskje ikke samme PR-effekt som obskure single malt-årganger fremstilt av jomfruer ved fullmåne, men synes ikke man går helt feil om man lener seg inn mot druenes rike. Tysk Riesling, italiensk barbera eller fransk dessertvin (d'Yquem om fotooppdragene har vært innbringende i det siste) -- eventuelt noe så straight som en champagne/god musserende.

Ellers er vel whisky mer i retningen av det du beskriver -- men ikke den milde smaken -- en Caol Ila eller lignende med noen isbiter kan være en snill intro.

Lenke til kommentar

Tror kanksje en halvtørr eller tørr hvitvin kan være noe å prøve ut. Chilensk Chardonnay f.eks.

Dårlig whiskey kan du i alle fall styre klar av. Det har kanskje ikke samme PR-effekt som obskure single malt-årganger fremstilt av jomfruer ved fullmåne, men synes ikke man går helt feil om man lener seg inn mot druenes rike. Tysk Riesling, italiensk barbera eller fransk dessertvin (d'Yquem om fotooppdragene har vært innbringende i det siste) -- eventuelt noe så straight som en champagne/god musserende.

Ellers er vel whisky mer i retningen av det du beskriver -- men ikke den milde smaken -- en Caol Ila eller lignende med noen isbiter kan være en snill intro.

Har prøvd div. hvitviner tidligere, men finner ofte ut at de blir for sure for meg. Mulig jeg som er kresen men.

Får se om jeg kjøper noe godt noe på neste harrytur ;)

Litt lei av å drikke cider osv. så må finne meg noe godt noe;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...