Ratleto Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Nei, det pleier vanligvis å bare snø på denne tiden Hehe. Joa. Men tenk om alt regnet som kom i mars her, hadde kommet som snø! Da hadde vi hatt 2-3 meter med snø her i Trøndelag. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Nei, det pleier vanligvis å bare snø på denne tiden Hehe. Joa. Men tenk om alt regnet som kom i mars her, hadde kommet som snø! Da hadde vi hatt 2-3 meter med snø her i Trøndelag. trur vi seier 4-5 meter eg Ratleto Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Hehe. Godt mulig. Det har regna sinnsvakt mye i alle fall. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Tommelfingereregelen er veldig grov. Noen ganger bør man ha minst 10 ganger kortere lukkertid, andre ganger er det greit med 10 ganger lengre. Det kommer helt an på hvor stødig man klarer å holde kameraet og bevegelsene til motivet. Beskjæring (=digital zoom) og utskriftstørrelse spiller også inn. Jeg bruker regelen selv, men tøyer den som oftest i en eller annen retning alt etter forholdene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 "10 ganger"-tommelfingerregelen er ganske grov, men fungerer godt nok for de aller fleste. Så - følger vi "10 ganger"-regelen, så skulle for eksempel 100mm regn gi 100cm snø. 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Zeiss har annonsert to nye CP.2-objektiver: CP.2 15/T2.9 og 135/T2.1 - til PL og EF-fatning. 15/T2.9 er åpenbart basert på den nye Distagon T* 2,8/15 - tipper det snart annonseres en Planar T* 2/135. Hadde jeg ikke hatt 125mm'en min hadde en Zeiss 2/135 vært veldig fristende.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 "10 ganger"-tommelfingerregelen er ganske grov, men fungerer godt nok for de aller fleste. Så - følger vi "10 ganger"-regelen, så skulle for eksempel 100mm regn gi 100cm snø. En tommelfingerregel er at 1 mm nedbør som faller ved en temperatur på rundt 0 °C utgjør 1 cm. snø. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Nedbør i Trondheim for mars 2012 var 211mm. I februar var den 130mm. Og ift gj.snittstempen i februar, kan vi vel si at det kom en del regn i februar og. Så hadde ALT kommet som snø, så hadde vi kanskje hatt 3,5-4 meter med snø her. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Den er vel kanskje målt på Værnes, eller er det på Moholt? Mykje meir nedbør på vestsida av byn, så om alt hadde komme som snø så hadde det vore uhorvelege mengder. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 En tommelfingerregel er at 1 mm nedbør som faller ved en temperatur på rundt 0 °C utgjør 1 cm. snø. Meh - bare gjentagelser av det jeg skrev - uten referanser til hverken eksponering eller andre ting som skulle tyde på at det var snakk om Simen1s post? Men - angående "10 ganger"-regelen og hvor mye "crop" du har igjen senere har det faktisk mye å si med eksponering (spesielt direkte sollys) og - skuffende nok - beskjæring. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Den er vel kanskje målt på Værnes, eller er det på Moholt? Mykje meir nedbør på vestsida av byn, så om alt hadde komme som snø så hadde det vore uhorvelege mengder. Det er på Voll på Moholt målestasjonen er. Usaklige mengder snø er vi i alle fall enige om, dersom alt regnet hadde kommet som snø. Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Er vel en tommelfingerregel at man bør velge en lukkerhastighet på 1/brennvidde eller raskere håndholdt. Den er mottatt, takk Det er vel kun under blå himmel jeg kommer til å bruke denne med det første, så da satser jeg på at lukkertidene holder seg Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Er på påskeferie i Mo i Rana. Er bra glad for at jeg slipper å måke snø selv. Om det hadde vært tilfellet, hadde jeg nok foretrukket regn. :| Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 (endret) Tenkte å prøve meg på noe nytt når det gjelder motiver, nemlig soloppgang. Noen som har noen kjærkomne tips til innstillinger eller annet? Lite blender, lav iso, stativ, rett horisont og fremmøte i god tid har jeg allerede tenkt på Endret 7. april 2012 av Krølle Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Spurte i bildetråden for april, men fikk ikke noe svar... Noen som vet om en løsning for å få Share-knappen på Flickr til å linke direkte til lightbox-utgaven av bildet i bbcode? Lenke til kommentar
Epp Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Spurte i bildetråden for april, men fikk ikke noe svar... Noen som vet om en løsning for å få Share-knappen på Flickr til å linke direkte til lightbox-utgaven av bildet i bbcode? Helst ikke. Lightbox er noe møl. Klarer ikke skolere bilde ordentlig engang... Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. april 2012 Del Skrevet 6. april 2012 Er det bedre at bilde tlinker til bildet i samme størrelse (eller mindre, eller marginalt større?) på Flickr da? Hva slags løsning vil folk helst ha? Lenke til kommentar
fredderen Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Tenkte å prøve meg på noe nytt når det gjelder motiver, nemlig soloppgang. Noen som har noen kjærkomne tips til innstillinger eller annet? Liten, lav iso, stativ, rett horisont og fremmøte i god tid har jeg allerede tenkt på Med mindre du har GND filtre anbefaler jeg deg å ta en eksopering for himmel og en for bakke. Så blender du det manuelt i Photoshop. Prøv gjerne å ha et interesse punkt i forgrunnen, men det bør ikke konkurere med hovedmotivet ditt om oppmerksomhet. Se gjerne på denne siden for mer tips og triks, de har en god del artikler om Landskap. http://photoinf.com/General/Lee_Frost/The_Art_of_Composition_-_Landscape.htm Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Tenkte å prøve meg på noe nytt når det gjelder motiver, nemlig soloppgang. Noen som har noen kjærkomne tips til innstillinger eller annet? Liten, lav iso, stativ, rett horisont og fremmøte i god tid har jeg allerede tenkt på Det kan jo også være greit å bruke et program til å finne ut nøyaktig posisjon der solen dukker opp. Som Photographer's Ephemeris. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. april 2012 Del Skrevet 7. april 2012 Er det bedre at bilde tlinker til bildet i samme størrelse (eller mindre, eller marginalt større?) på Flickr da? Hva slags løsning vil folk helst ha? Jeg linker til medium 500px - og sletter tekst/link linjen under bildet. Det syns jeg fungerer greit. For når folk trykker på bildet, så kommer de til flickr og kan ta det derfra på sin måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå