Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt valg, solaas. Både stativet og objektivet. 28/2,8 har samme optiske ytelse som 35/2, og 28/1,8 også i de bildene jeg har sett fra det. Forskjellen er byggkvalitet og et blendersteg. Det siste er jo verdt litt, men ikke dobbelt pris. Det som er verdt pengene er en litt mer solid konstruksjon, men 2,8 er solid nok for meg. USM ville vært eneste vektige årsak for meg å velge annerledes. AF på 2,8 høres ut som en radiostyrt bil, og er med andre ord ikke noen vakker lyd. Men det er jo resultatet som teller mest.

Kjøp deg en solblender på ebay til den. Frontlinsen er helt ute, så flare kan oppstå. Ikke det at jeg har opplevd det, men det kan altså oppstå. Jeg brukte objektivet hele 17 mai uten solblender, og det gav mer flotte bilder, uten flare. Jeg synes at Nikon HS-10 er den beste solblenderen for de fleste brennvidder ned til 28mm. Den er i stødig aluminium, og har hurtiglås slik at du slipper å skru deg ihjel hver gang den skal av og på. Du finner den ny også på noen utenlandske nettsider. Google finner en slik for deg med en gang. Den har nemlig blitt laget i mange millioner eksemplarer. Ikke kjøp den originale solblenderen. Den er for kort etter min mening, og derfor mye mindre effektiv både til beskyttelse mot sol og støt. Men den hjelper den også, bare ikke like mye.

Lenke til kommentar
Pengene fra D200 har kommet, da blir det 70-200 F/2.8 på meg i morgen :)

Da må vi snart ha fototreff igjen :dribble:

Sigma 70-200.

Sånn hvis du trodde det var nikon sin til 15k...

Forstod det, men still. Går å vurderer den så smått... men kommer vel ett stykke bak i køen. blir nok en blitz eller to og en softboks først

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...