Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Har ingen bilder som jeg syns passer til temaene. Får se hva neste måned bringer.

Du har jo dagen i dag til å ta noen bilder ;)

Alternativt, så kan du jo tenkte ut noen teamer som kan passe deg, og sende de på en PM til anfall, azathosk eller undertegnede.

Jo, har jo det. Men jeg har egentlig helt andre planer enn foto i dag. Skal se gjennom bildene fra mars en gang til og være litt mer løs angående å oppfylle temaene helt. Det er jo liten deltakelse så man bør jo prøve å delta selv.

Jeg er dårlig på å finne på temaer, f.eks. er det derfor jeg ikke lenger deltar i digit sine temadager pga at etter de gangene man har deltatt så har man også fått pm om å arrangere neste tema. Og det er litt kjipt å si nei hver gang, så derfor droppet jeg det etter par runder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer overgang til Linux på fulltid.

Jeg krever dette:

God mulighet til å redigere mine råfiler, og laste dette enkelt opp til Flickr (jeg har Pro)

Flash-støtte

Går dette? Hvilket program er mest mulig likt Lightroom?

Lenke til kommentar

Darktable er nok nærmest LR; men Corel AfterShot Pro er vesentlig kjappere i bruk.

Flash-støtte finnes i alle de seirøse distroene, enten via nedlasting adobe eller direkte. Opplasting til flickr fungerer via browser som alltid. Du kan vel også kjøre flickr uploader under wine?

Personlig anbefaler jeg Fedora for tiden.

Lenke til kommentar

Darktable er nok nærmest LR; men Corel AfterShot Pro er vesentlig kjappere i bruk.

Flash-støtte finnes i alle de seirøse distroene, enten via nedlasting adobe eller direkte. Opplasting til flickr fungerer via browser som alltid. Du kan vel også kjøre flickr uploader under wine?

Personlig anbefaler jeg Fedora for tiden.

Takk for svar. Jeg går nok for Ubuntu, jeg vil ha dette strømlinjeformet og enkelt med en gang da jeg har en prosjekt gående.

Mtp. Flickr: I LR kan man laste opp direkte til Flickr. Jeg vil ha den muligheten. Eller, det skal være mulig å bruke en slags uploader som laster bildene direkte opp til Flickr, slik at jeg ikke trenger å ha dem lokalt.

Lenke til kommentar

Problemet til ubuntu om dagen er det helvetes bedritne nye gui-et deres - Unitity ;) Men hvis du liker det, så er Ubuntu helt greit :)

Opplastning fra LR til flickr synes jeg er håpløs da den laster opp bilder på nytt hvis du tilfeldigvis klår litt på de.

Nå bruker jeg riktignok ikke LR, men andre program som visstnok også skal ha samme mulighet. Men jeg eksporter bilder til disk, og laster de opp via flickr uploadr - da har jeg kontroll.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet til ubuntu om dagen er det helvetes bedritne nye gui-et deres - Unitity ;) Men hvis du liker det, så er Ubuntu helt greit :)

Opplastning fra LR til flickr synes jeg er håpløs da den laster opp bilder på nytt hvis du tilfeldigvis klår litt på de.

Nå bruker jeg riktignok ikke LR, men andre program som visstnok også skal ha samme mulighet. Men jeg eksporter bilder til disk, og laster de opp via flickr uploadr - da har jeg kontroll.

Da er SSD, ekstern HD i miniformat og ytterlige 4 GB RAM på vei til Kristiansand. Så blir det oppgradering når det kommer.

Lenke til kommentar

Er det mulig?! Fikk pakka mi fra fotovideo nå nettopp, 2 paraplyer, 2 lysstativ, 2 blitssko med paraply feste... Og ingen Nikon SB-700 som også skulle vært med.

Edit: Litt umiddelbart sinne som måtte ut - hadde hatt god bruk for en blits nr 2 senere i dag, men FV sender opp en blits asap, så det ordner seg.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Jeg vurderer overgang til Linux på fulltid.

Jeg krever dette:

God mulighet til å redigere mine råfiler, og laste dette enkelt opp til Flickr (jeg har Pro)

Flash-støtte

Går dette? Hvilket program er mest mulig likt Lightroom?

Jeg bruker AfterShot Pro/Bibble 5, samt SPP via wine.

Lenke til kommentar

Apropos firmware: Har omsider lagt inn Magic Lantern på 5Den. HDR-video, fokuspeaking, zebrastriper og lydmonitor over AV-out er kult. Skal definitivt lekes med. :D

--

Kom hjem fra Argentina i dag etter 30 timer fly og tog (og litt venting i Frankfurt), ugunstig å må stå opp klokka syv for å toge til Oslo i morra, med argentisk døgnrytme. Selv om det bare er fire timer tidsforskjell. Får vel sove greit på toget til Trondheim i morra...

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Installer heller Xubuntu. Mye bedre. Xfce4 ikke unity

Mye bedre enn unity; men ikke perfekt.

Jeg er over gjennomsnittet teknisk, men jeg er faktisk ikke interessert i annet enn plug and play, Win/Mac-style. Jeg vil ikke bruke tid å få en distro til å fungere, selv om jeg helt sikkert kan få det til.

Dette er ord som ville fått meg til å tenke "idiot" for 5 år siden. Nå virker det smart. Jeg vil ha sømløse, strømlinjeformede funksjoner. Filoverføring, og lagring av filer slik at de er tilgjenelige både på min iPad og min stasjonære PC er viktig. Dette ser ut som den nye Unity er perfekt til. Enkel bruk, Mac 4 free omtrent, bare med muligheter.

Lenke til kommentar

Jeg er over gjennomsnittet teknisk, men jeg er faktisk ikke interessert i annet enn plug and play, Win/Mac-style. Jeg vil ikke bruke tid å få en distro til å fungere, selv om jeg helt sikkert kan få det til.

Dette er ord som ville fått meg til å tenke "idiot" for 5 år siden. Nå virker det smart. Jeg vil ha sømløse, strømlinjeformede funksjoner. Filoverføring, og lagring av filer slik at de er tilgjenelige både på min iPad og min stasjonære PC er viktig. Dette ser ut som den nye Unity er perfekt til. Enkel bruk, Mac 4 free omtrent, bare med muligheter.

Velkommen til klubben "Vi som er lei styr". Men plug and play, Win/Mac style får du desverre kun på Windows og Mac.

Unity ser muligens perfekt ut, en er en "Royal Pain in the Ass" i praksis. Jeg har brukt linux siden rundt 95. Men en god desktop kom ikke før Ubuntu hadde holdt på noen år - de siste versjonene av Gnome 2 desktopen har det jeg trenger fra en produktiv dektop. Det største problemet med Unity og Gnome 3 er at de kastet alt på båten for å lage et fancy moderne brukergrensesnitt uten å se hva som faktisk fungerte i Gnome 2. Og uten å ta hensyn til alle brukere som faktisk har brukt en datamaskin i mer enn 5 minutter. Gnome 3 begynner å komme seg - det er bl.a. kommet en del extensions nå som fjerner de verste brølerene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...