Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var overbevist om at hoveddisken min for bilder hadde kræsjet, heldigvis bare kabelen som er død. I slike øyeblikk er jeg glad det ikke går alt for lenge mellom hver backup, men pulsen gikk likevel opp en del.

Derfor, en oppfordring: tenk gjennom backupsystemet ditt. Unner ingen den ugne følelsen tapte bilder gir.

Jeg har et enkelt opplegg: tre disker, to hjemme, én på jobb. Jobber fra den ene (kjapp FW-disk), de to andre er kun til backup. Synkronisering gjøres automatisk med rsync, innimellom bytter jeg backupdiskene mellom jobb og hjemme, så ikke alt går tapt ved tyveri, brann eller lignende. Koster ikke stort, krever lite jobb og gir god nattesøvn.

Lenke til kommentar

I mangel av redigerings pc hentet jeg frem analogene igjen. Dro meg inn på den gamle falleferdige låven her i anledningen - ganske mye morro som står der. Sånn som lyset faller inn gjennom sprekker og div. er det fantastisk lys på riktig tidspunkt av dagen. Tror det blir en tur inn der imorgen også - så rett til 1-times fremkalling :D

Lenke til kommentar

Om jeg bestiller Adobe Lightroom 4 med boks - altså postforsendelse - kommer denne fra utlandet da?

Er ikke keen på å betale moms og fortollingsgebyr når jeg uansett slipper dette om jeg bare kjøper den digitalt.

EDIT: ...og takk for matanbefalinger sist torsdag. Karen jeg møtte i Oslo var så sulten at vi spiste på den dritten på plata ved trafikanten, er glad jeg overlevde. Skal prøve ut anbefalningene neste gang i stedet ;)

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Problem: bildekritikken på Akam er så tam at hobbyjurist Sindre Piltingsrud på Krokryggen Gamlehjem fremstår som den fremste blant alle polfarere i forhold. Noe må gjøres.

Løsning:

Evalueringsnivå Edder og galle:

Fornærm mine døtre, brenn min landsby, send dine stormtropper mot mine grenser. Grav meg så langt ned i gjørma du klarer, ditt ynkelige, inkompetente svin. Ditt blikk er en fornærmelse mot synets tilblivelse, dine bilder en gal manns verk. Jeg setter pris på om du etter endt kritikk kjølhaler deg selv.

• Liker 5
Lenke til kommentar

En runde med nihalet katt passer kanksje bedre?

Godt forslag, men dette ser knapt ut til å være et instrument egnet til selvpining? Om man hopper fra en skute i fart skulle det være unødvendig med involvering fra en ekstern part for å få tilstrekkelig ubehag i kjølhalingen.

Enig, noe må gjøres. Altså så lenge dere andre gjør det.

Det var nok ikke spesielt seriøst ment fra min side. Jeg er ikke blant de som har særlig ambisiøse mål med fotografering, og når jeg deler bilder på nett er det kun for skøy. Det egentlige problemet jeg har med dette er den kognitive dissonansen i at seksjonen heter «bildekritikk», når realiteten er «bildekos». Utover det er ikke dette noen stor greie.

Lenke til kommentar

Har solgt mitt første bilde, til Gan Aschehoug. Jeg får 1 000 kroner for det. De har bedt meg sende kopi av skattekortet. Er det skatt på så lave beløp? Trodde det var skattefritt under 1000 kroner. Vil det evt hjelpe å selge det for 999 kr i stedet?

Har ikke noe eget selskap eller noe slikt.

Noen andre måter å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Har solgt mitt første bilde, til Gan Aschehoug. Jeg får 1 000 kroner for det. De har bedt meg sende kopi av skattekortet. Er det skatt på så lave beløp? Trodde det var skattefritt under 1000 kroner. Vil det evt hjelpe å selge det for 999 kr i stedet?

Har ikke noe eget selskap eller noe slikt.

Noen andre måter å gjøre det på?

Skattekort ?, da får du det som lønn og ikke betaling.

Skal du ha det som betaling må du lage en lovlig faktura og sende de, du kan tjene opptil 50.000.- i året uten og behøve og betale skatt av tjenestene du yter.

Lenke til kommentar

Skattekort ?, da får du det som lønn og ikke betaling.

Skal du ha det som betaling må du lage en lovlig faktura og sende de, du kan tjene opptil 50.000.- i året uten og behøve og betale skatt av tjenestene du yter.

Er det mulig å sende ut faktura uten eget selskap da?

Fant denne (halvgamle) tråden på foto.no, der sier jo opp til flere at så lenge det er under 1000 kroner skal det ikke skattes.

Nå kan det jo selvsagt ha skjedd forandringer på dette siden 2004, men et av trådene sier jo dette:

Riktig, men 1.000 kroner gjelder pr arbeidsgiver. Skatteprosent for bi-inntekter varierer, og er ikke fast 36 prosent.

Når samlede lønnsutbetalinger (kontanter og naturalytelser) til en person fra samme arbeidsgiver i løpet av inntektsåret ikke overstiger kr 1000, kreves dette ikke lønnsinnberettet. Når slike utbetalinger ikke er inntekt i næringsvirksomhet for mottakeren, vil beløp på kr 1000 eller mindre være skattefritt. Overstiger utbetalingen kr 1000 er hele beløpet skattepliktig.

Uavhengig av om det er utbetalt lønn som er fritatt for lønnsinnberetning eller om det ikke er utbetalt slik ytelse, vil trekkfri utgiftsgodtgjørelse til dekning av merkostnader ved utførelsen av arbeidet eller oppdraget være fritatt for lønnsinnberetning når den samlede utbetaling til en person fra samme arbeidsgiver ikke overstiger kr 1000 i løpet av inntektsåret.

Lignings-ABC 2004

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...