Ratleto Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Takk for tipset her ang LR4. Kjøpt, lastet ned, installert, og testet litt allerede. Overraskende pris, ja. Om man ikke har villet bruke LR tidligere pga prisen, er i alle fall ikke det noen unnskyldning lenger. 2 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Det er verdt det ikke noe å lure på. Det er en god pris, men det er ikke verdt det for min del. LR er for meg et ubrukelig program da det forlanger at jeg skal bruke katalogfunksjonen. Den dagen jeg kan peke LR på en katalog og bare begynne å jobbe; så kan det være interessant. Ikke støtter det Linux heller. 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Heldigvis har Manfrotto en helt kurant ettersalgavdeling av spare parts .. Takk for linken. Bestilte den ødelagte delen, og en ekstra i tillegg i tilfelle det skjer igjen. Ble å koste 115kr tilsammen.... Fikk dem i dag. En uke + 2 dager tok det fra søndagen jeg bestilte til det lå i postkassa. Ikke dårlig det. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Det er verdt det ikke noe å lure på. Det er en god pris, men det er ikke verdt det for min del. LR er for meg et ubrukelig program da det forlanger at jeg skal bruke katalogfunksjonen. Den dagen jeg kan peke LR på en katalog og bare begynne å jobbe; så kan det være interessant. Ikke støtter det Linux heller. Det er da ikke vanskeligere enn å knytte katalog (add uten å flytte). Man vil fortsat ha katalogfunksjon; men man trenger ikke bruke den (selv om den må ligge der). Alle endringer kan man få skrevet i xml-filer som lagres ved siden av raw-filene... slik at man får alt tilgjengelig om man velger å flytte til annen maskin eller kommer tilbake til LR igjen etter å ha vært borte en periode. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Det er da ikke vanskeligere enn å knytte katalog (add uten å flytte). Man vil fortsat ha katalogfunksjon; men man trenger ikke bruke den (selv om den må ligge der). Alle endringer kan man få skrevet i xml-filer som lagres ved siden av raw-filene... slik at man får alt tilgjengelig om man velger å flytte til annen maskin eller kommer tilbake til LR igjen etter å ha vært borte en periode. Det vanskeligere og et unødvedig steg. Bildene må importeres. For oss osm har brukt Bibble/AfterShot så skjønner man at det er tungvindt å måtte forholde seg til en katalog. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Kan hende jeg tar feil, men er ikke jpg ferdig fremkalte bilder direkte fra kameraet, og da har vel produsentene brukt beste algoritmen til denne prosessen, altså beste bildekvalitet som mulig utifra produsentens ekspertise. Man kan vel ikke sammenlingne raw/jpg siden de har forskjellige oppbygninger over samme tema. Det var ikke meningen å gjøre dette til noen rå vs jpeg-diskusjon. Det var flere som helst ville hatt ut råfiler fra 5D3 for å kunne se støynivået uten støyreduksjon og andre trikserier. Hadde Canon tilbudt DNG så kunne de gjort det. Det råformatet Canon tilbyr nå har ikke den muligheten. Da må man vente til noen får dyttet spesialskrevet støtte for 5D3 inn i programvaren sin og det kan ta dager, uker eller i verste fall måneder. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Er jo en enormt lav pris på Lightroom 4. Ingen grunn til å ikke kjøpe! Vil addobe senke prisen på photoshop fremover også kanskje? Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Har nostalgi-tripp idag, jeg. Kom på at det var lenge siden jeg hadde hørt på 8-bits musikk. Spillelista akkurat nå i ModPlug er: 4-mat's madness.mod beyond_2000.mod full_effect.mod klisje_paa_klisje.mod Memorydust.mod rip9.mod Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Det var ikke meningen å gjøre dette til noen rå vs jpeg-diskusjon. Det var flere som helst ville hatt ut råfiler fra 5D3 for å kunne se støynivået uten støyreduksjon og andre trikserier. Hadde Canon tilbudt DNG så kunne de gjort det. Det råformatet Canon tilbyr nå har ikke den muligheten. Da må man vente til noen får dyttet spesialskrevet støtte for 5D3 inn i programvaren sin og det kan ta dager, uker eller i verste fall måneder. Hvor mye glede har man i realiteten av å åpne RAW-filer i en ikke-optimalisert RAW-converter? Greit nok at man hadde kunnet åpne DNG-filene, men ville det vært noe poeng å sammenligne bildekvalitet uten å vente på optimaliseringer? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 (endret) Tenker på softbox greie til en blitz jeg skal kjøpe som er ca like kraftig som canon 580ex II Hva anbefales da? 80cm Portable Studio Reflective Umbrella Flash Soft Box Portable 70x70cm Reflective Umbrella Softbox for studio flash 580ex sb900 #S467 28"Portable Reflective Umbrella Flash Soft Box Diffuser 24×36"Portable Studio Reflective Umbrella Flash SoftBox Portable Reflective SoftBox Umbrella Flash Diffuser—HOT Skal brukes til portretter, har lys-stativ fra før av. Jo større jo bedre eller? Endret 6. mars 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Så det vi kan konkludere med her, er at elger fenger! Jeg har nesten sett meg litt lei på mitt eget bilde. Men hvorfor er bildet så bra, og så viktig som det virker som om noen mener det er? Komposisjonene? Jeg hadde da ikke sett for meg et slikt oppstyr når jeg tok et bilde på en reportasje for lokalavisa. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Blod og folk som er klønete og blir skadet. Det fenger. 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Blod og folk som er klønete og blir skadet. Det fenger. Dét og det faktum at elgen er med i bildet. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Kveldens fotorunde: Rupert Grint og Lysbakken Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Blod og folk som er klønete og blir skadet. Det fenger. Dét og det faktum at elgen er med i bildet. Tilsammen gir det en uvanlig situasjon "urbant møte med elg", hadde du tatt bildet med et kameratelefon ville det vært like populært Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Nå som LR4 er lansert.. noen som vet når CS6 kommer? Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 5diii raw filer kan visstnok åpnes i Adobe Camera Raw release candidate. Versjon 6.7 mener jeg det var. Ville ikke regnet med optimalt resultat, men bedre enn ingen ting. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 (endret) Bare LITT irriterende at det er overskyet og snøvær akkurat nå... Storm.no/nordlys Nordlyset vil være synlig på nordhimmelen sørover til København og Nord-England Endret 7. mars 2012 av Ratleto Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Bare LITT irriterende at det er overskyet og snøvær akkurat nå... Storm.no/nordlys Nordlyset vil være synlig på nordhimmelen sørover til København og Nord-England Det var et kraftig nordlys dem varsler. Får se om jeg hiver innpå par-tre parasett, trosser den snørrete nesa og drar ut når sola går ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå