Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er verdt det :) ikke noe å lure på.

Det er en god pris, men det er ikke verdt det for min del. LR er for meg et ubrukelig program da det forlanger at jeg skal bruke katalogfunksjonen. Den dagen jeg kan peke LR på en katalog og bare begynne å jobbe; så kan det være interessant.

 

Ikke støtter det Linux heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er verdt det :) ikke noe å lure på.

Det er en god pris, men det er ikke verdt det for min del. LR er for meg et ubrukelig program da det forlanger at jeg skal bruke katalogfunksjonen. Den dagen jeg kan peke LR på en katalog og bare begynne å jobbe; så kan det være interessant.

 

Ikke støtter det Linux heller.

Det er da ikke vanskeligere enn å knytte katalog (add uten å flytte). Man vil fortsat ha katalogfunksjon; men man trenger ikke bruke den (selv om den må ligge der). Alle endringer kan man få skrevet i xml-filer som lagres ved siden av raw-filene... slik at man får alt tilgjengelig om man velger å flytte til annen maskin eller kommer tilbake til LR igjen etter å ha vært borte en periode.

Lenke til kommentar

Det er da ikke vanskeligere enn å knytte katalog (add uten å flytte). Man vil fortsat ha katalogfunksjon; men man trenger ikke bruke den (selv om den må ligge der). Alle endringer kan man få skrevet i xml-filer som lagres ved siden av raw-filene... slik at man får alt tilgjengelig om man velger å flytte til annen maskin eller kommer tilbake til LR igjen etter å ha vært borte en periode.

Det vanskeligere og et unødvedig steg. Bildene må importeres. For oss osm har brukt Bibble/AfterShot så skjønner man at det er tungvindt å måtte forholde seg til en katalog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kan hende jeg tar feil, men er ikke jpg ferdig fremkalte bilder direkte fra kameraet, og da har vel produsentene brukt beste algoritmen til denne prosessen, altså beste bildekvalitet som mulig utifra produsentens ekspertise.

Man kan vel ikke sammenlingne raw/jpg siden de har forskjellige oppbygninger over samme tema.

Det var ikke meningen å gjøre dette til noen rå vs jpeg-diskusjon. Det var flere som helst ville hatt ut råfiler fra 5D3 for å kunne se støynivået uten støyreduksjon og andre trikserier. Hadde Canon tilbudt DNG så kunne de gjort det. Det råformatet Canon tilbyr nå har ikke den muligheten. Da må man vente til noen får dyttet spesialskrevet støtte for 5D3 inn i programvaren sin og det kan ta dager, uker eller i verste fall måneder.

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å gjøre dette til noen rå vs jpeg-diskusjon. Det var flere som helst ville hatt ut råfiler fra 5D3 for å kunne se støynivået uten støyreduksjon og andre trikserier. Hadde Canon tilbudt DNG så kunne de gjort det. Det råformatet Canon tilbyr nå har ikke den muligheten. Da må man vente til noen får dyttet spesialskrevet støtte for 5D3 inn i programvaren sin og det kan ta dager, uker eller i verste fall måneder.

Hvor mye glede har man i realiteten av å åpne RAW-filer i en ikke-optimalisert RAW-converter? Greit nok at man hadde kunnet åpne DNG-filene, men ville det vært noe poeng å sammenligne bildekvalitet uten å vente på optimaliseringer?

Lenke til kommentar

Tenker på softbox greie til en blitz jeg skal kjøpe som er ca like kraftig som canon 580ex II

 

Hva anbefales da?

80cm Portable Studio Reflective Umbrella Flash Soft Box

 

Portable 70x70cm Reflective Umbrella Softbox for studio flash 580ex sb900 #S467

 

28"Portable Reflective Umbrella Flash Soft Box Diffuser

 

24×36"Portable Studio Reflective Umbrella Flash SoftBox

 

Portable Reflective SoftBox Umbrella Flash Diffuser—HOT

 

Skal brukes til portretter, har lys-stativ fra før av.

 

Jo større jo bedre eller?

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Så det vi kan konkludere med her, er at elger fenger!

 

Jeg har nesten sett meg litt lei på mitt eget bilde. Men hvorfor er bildet så bra, og så viktig som det virker som om noen mener det er?

 

Komposisjonene?

 

Jeg hadde da ikke sett for meg et slikt oppstyr når jeg tok et bilde på en reportasje for lokalavisa.

Lenke til kommentar

Bare LITT irriterende at det er overskyet og snøvær akkurat nå...

 

Storm.no/nordlys

Nordlyset vil være synlig på nordhimmelen sørover til København og Nord-England

Det var et kraftig nordlys dem varsler. Får se om jeg hiver innpå par-tre parasett, trosser den snørrete nesa og drar ut når sola går ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...