olegunnaro Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Photogene til iPad er genial til å gjøre kjappe RAW-konverteringer, samt legge til metadata. Lett å lage seg metadatapresets som man kan kjøre på flere bilder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Et lite addendum: iPad spiser råfiler uten videre. Trenger ikke ekstra programvare, selv om mange sikkert vil ha det for å redigere. Har ikke fått med meg at mine filer har fått redusert størrelse. Ipad spiser kun vel kun rå-filer til visning? Og k-h-s ønsker jo å redigere filer ... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Et lite addendum: iPad spiser råfiler uten videre. Trenger ikke ekstra programvare, selv om mange sikkert vil ha det for å redigere. Har ikke fått med meg at mine filer har fått redusert størrelse. Ipad spiser kun vel kun rå-filer til visning? Og k-h-s ønsker jo å redigere filer ... Finnes app´er til iPad som gir redigering av raw-filer. Redusert størrelse ved import har ikke jeg heller hørt om. Endret 27. februar 2012 av TGB Lenke til kommentar
eriklovold Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Fuji X-Pro 1 med tilhørende 35mm f/1.4 er forhåndsbestilt. Det gledes! 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Finnes app´er til iPad som gir redigering av raw-filer. Redusert størrelse ved import har ikke jeg heller hørt om. Da har jeg uttrykt meg klønete - raw filene importeres i full størrelse, men når du åpner de i appen så jobber du med en redusert kopi rundt 5 Mpx. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Noen som husker hva denne fotografen heter? L1nk Endret 27. februar 2012 av Wiciwato Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hvilken app er det som reduserer størrelsenm tomsi? Ellers tror jeg den riktigste formuleringen av RAW-støtten er at iPad har innebygget støtte for en rekke RAW-varianter, men det følger ikke med programvare for å redigere bilder – uavhengig av om det er JPEG eller RAW. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hvilken app er det som reduserer størrelsenm tomsi? Ellers tror jeg den riktigste formuleringen av RAW-støtten er at iPad har innebygget støtte for en rekke RAW-varianter, men det følger ikke med programvare for å redigere bilder – uavhengig av om det er JPEG eller RAW. Husker ikke navnet - men iKenneth/Haandverkeren/#Offline/What's-his-nick-now () hadde en app på iPad-en sin som gjorde akkurat det. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Skjønner. Kan godt se for meg at det er en fornuftig avveining, men kan ikke huske å ha sett noe i APIene eller noe annet sted som tilsier at dette skal komme fra iOS. Komprimeringen foregår i tilfelle på app-nivå. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Noen som husker hva denne fotografen heter? L1nk 2sek på google: http://www.telegraph.co.uk/news/picturegalleries/howaboutthat/6709606/Kerry-Skarbakka-the-Falling-Photographer.html?image=6 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Hvilken app er det som reduserer størrelsenm tomsi? Ellers tror jeg den riktigste formuleringen av RAW-støtten er at iPad har innebygget støtte for en rekke RAW-varianter, men det følger ikke med programvare for å redigere bilder – uavhengig av om det er JPEG eller RAW. Husker ikke navnet - men iKenneth/Haandverkeren/#Offline/What's-his-nick-now () hadde en app på iPad-en sin som gjorde akkurat det. Har en stygg misstanke at nikket er "kelux78/ny profil" for tiden Endret 27. februar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 Hvilken app er det som reduserer størrelsenm tomsi? Ellers tror jeg den riktigste formuleringen av RAW-støtten er at iPad har innebygget støtte for en rekke RAW-varianter, men det følger ikke med programvare for å redigere bilder – uavhengig av om det er JPEG eller RAW. Husker ikke navnet - men iKenneth/Haandverkeren/#Offline/What's-his-nick-now () hadde en app på iPad-en sin som gjorde akkurat det. Har en stygg misstanke at nikket er "kelux78/ny profil" for tiden Du mener han har herjet så mye under gammel-profilen at han måtte lage ny? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Hvilken app er det som reduserer størrelsenm tomsi? Ellers tror jeg den riktigste formuleringen av RAW-støtten er at iPad har innebygget støtte for en rekke RAW-varianter, men det følger ikke med programvare for å redigere bilder – uavhengig av om det er JPEG eller RAW. Husker ikke navnet - men iKenneth/Haandverkeren/#Offline/What's-his-nick-now () hadde en app på iPad-en sin som gjorde akkurat det. Har en stygg misstanke at nikket er "kelux78/ny profil" for tiden Du mener han har herjet så mye under gammel-profilen at han måtte lage ny? Nei, heller det at herjingen er gjenkjennbar samt hint her og der, så som å selge D7000 Endret 27. februar 2012 av Nautica 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Du mener han har herjet så mye under gammel-profilen at han måtte lage ny? Tror ikke det - han bare liker å bytte nick ved jevne mellomrom. Nei, heller det at herjingen er gjenkjennbar samt hint her og der, så som å selge D7000 På internet kan ingen gjemme seg By the way - det var egentlig navnet på app-en jeg ikke husket - ikke brukeren ... Skjønner. Kan godt se for meg at det er en fornuftig avveining, men kan ikke huske å ha sett noe i APIene eller noe annet sted som tilsier at dette skal komme fra iOS. Komprimeringen foregår i tilfelle på app-nivå. Ja, det var appen som gjør det - sikkert en god ide når disse pad'ene har såpass slapp CPU som de har. 18Mpx med raw data krever en god del. Endret 27. februar 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Æsj. Tok et vinterbilde av noen unger om ville ha det i avisa, lokalavisa har sånn "send inn bilde til sistesiden"-opplegg, også smeller de ut et bilde på sistesiden. Jeg sendte inn, og tullingene i avisa har croppet bildet til nærmere 3:2. Jeg hadde en kvadratisk crop, og jeg er nazi på mine komposisjoner og utsnitt. Forstår at det skal passe inn, men da får de heller ha mer whitespace. Skjønner at det 95% av tiden bare er elendige leserfotografier i avisa når de gjør slikt. Det er elendig kvalitet på leserbildene til sistesiden, er stort sett fire forskjellige leserfotografer som går igjen med soldnedgangbilder og snapshots langt under gjennomsnittet gode. Perler for svin! 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Oppgraderte RAM'en på iMac'en i fra 8GiB til 16GiB. Det ble en vesentlig kjappere maskin altså. Nå kjører jeg til vanlig med mange forskjellige programmer oppe samtidig , og da ble visstnok litt snaut med «bare» 8GiB RAM! Lenke til kommentar
egilh Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Oppgraderte RAM'en på iMac'en i fra 8GiB til 16GiB. Det ble en vesentlig kjappere maskin altså. Nå kjører jeg til vanlig med mange forskjellige programmer oppe samtidig , og da ble visstnok litt snaut med «bare» 8GiB RAM! Bare for å pirke, det heter GB, ikke GiB. Med mindre Apple har blitt såpass sære at de ikke engang ønsker å følge den standaren The gibibyte is a standards-based binary multiple (prefix gibi, symbol Gi) of the byte, a unit of digital information storage. The gibibyte unit symbol is GiB.[1] 1 gibibyte = 230 bytes = 1073741824bytes = 1024 mebibytes The gibibyte is closely related to the gigabyte, which is defined as 109 bytes = 1000000000bytes, but has been used as a synonym for gibibyte in some contexts (see binary prefix.) In terms of standard gigabytes, 1GiB ≈ 1.074GB. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Med mindre Apple har blitt såpass sære at de ikke engang ønsker å følge den standaren Hvorfor skal den standarden behandles noe anderledes. Klart den skal også ignoreres. It's the Apple way or no way Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 (endret) Bare for å pirke, det heter GB, ikke GiB. Med mindre Apple har blitt såpass sære at de ikke engang ønsker å følge den standaren The gibibyte is a standards-based binary multiple (prefix gibi, symbol Gi) of the byte, a unit of digital information storage. The gibibyte unit symbol is GiB.[1] 1 gibibyte = 230 bytes = 1073741824bytes = 1024 mebibytes The gibibyte is closely related to the gigabyte, which is defined as 109 bytes = 1000000000bytes, but has been used as a synonym for gibibyte in some contexts (see binary prefix.) In terms of standard gigabytes, 1GiB ≈ 1.074GB. Rambrikker har sin kapasitet it GiB, ikke GB slik harddisker måler. En brikke på 8 "giga" har 8192MiB. Ikke 8000 MB. Så GiB blir faktisk det mest korrekte selv om "alle" skriver GB.Sånn for å pirke på pirket ditt. Endret 28. februar 2012 av L4r5 3 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Rambrikker har sin kapasitet it GiB, ikke GB slik harddisker måler. En brikke på 8 "giga" har 8192MiB. Ikke 8000 MB. Så GiB blir faktisk det mest korrekte selv om "alle" skriver GB. Sånn for å pirke på pirket ditt. KiB, MiB, GiB & Co er sånt nymotens greier som vi gamlegutta aldri har vent oss til. For oss er en kilobyte 1024 bytes... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå