Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Justere modus, blender, lukkertid, iso, enkeltbilde eller serie og målemodus er alt lekende lett tilgjengelig.

Gratulerer med NEX! Har vært veldig fornøyd med mitt, har nesten tatt helt over for speilrefleksen på de fleste bruksområder. Har faktisk ikke slått meg før nå at det gikk an å endre på knappes funksjoner. Jeg som alt for mange ganger har stresset inn i menyer for å skifte mellom AF/MF og ISO-verdier... De hadde noen sære begrensninger på hva knappene kunne brukes til, så endte med Shoot Mode på right key, Custom på senterknappen og ISO på knappen på bunn. Straks ble kameraet mye mer brukervennlig! Hvilket oppsett bruker du?

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merket jeg ble litt misunnelig på Oslo-folk idag. Sendte en pakke med posten i går, og den ble hentet ut allerede idag. Slikt kan man bare glemme i Trondheim, Norges tredje største by.

Det kommer an på hvilket postkontor du hører til. På Jakobsli kan jeg hente ut pakker sendt fra Nord-Norge, Trøndelag og Østlandet dagen etter, mens pakker fra Sørlandet og Vestlandet tar to dager :)

Lenke til kommentar

Blir en hektisk helg med lite søvn kan jeg se på planen min..

Fredag:

Skole fra kl 0900-1215.

Kl 15 - Hoppe i bilen og kjøre 9 mil til Blåfrostfestivalen på Rognan for å dekke 2 konserter, Pogo Pops og Dumdum boys. Begge konsertene skal ha hver sin bildeserie til nett samt flere bilder til papiravisa. Siste konsert er nok ferdig kl 01\0200 og først etter et intervju med Dumdum boys får jeg kommet igang med sortering og redigering av bildene. Deretter er det bare å komme seg i bilen og kjøre hjem igjen.

Lørdag: Nye 9 mil i bilen tilbake til festivalen for to nye konserter. Fortsatt uklart hva den første skal være, men avslutter ihvertfall med Kaizers Orchestra. Samme mengde bilder og intervju som skal leveres herfra som på fredag. Kan nok ikke regne med å være hjemme før klokkka 0800 \ 0900 på lørdag og søndag.

Likevel, jeg gleder meg stort:)

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Flott at det ordner seg for deg!! Hva får man betalt for all den reisningen og arbeidstimene? Får du vanlig grunnlønn i fra avisen, siden at du er «ansatt» der? Eller har man noen andre satser for freelancere? :)

Lenke til kommentar

Når man leser ingressen til denne testen, skjønner man fort at lyg&bilde ikke har greie på foto! Å påstå at dette kameraet kan konkurrere med; Canon 1, 5 og 7 serie, samt Nikon D3,4, D300/700/800 serien.

Proffkamera du liksom?? ;)

http://www.lydogbild...sonic-lumix-gx1

Når bildekvalitet er viktigst tenker de fleste speilrefleks.

De fleste har ikke kameraene du nevner.

Lenke til kommentar

Har en grunnlønn på 170 kr timen omtrent + \ - noen kronestykker. I tillegg har jeg kveldstillegg \ ulempetillegg, så bikker vel fort 240 \ 250 kr timen fra jeg drar hjemmefra til jeg er hjemme igjen faktisk. I tillegg ratter jeg rundt i avisa sin 4 hjulstrekker denne gangen ihvertfall og får alle utgifter til mat og drikke dekket.

De skulle egentlig dekke hotell, så jeg slapp all kjøringa, men alt i nærheten var fullbooket dessverre.

Men kan ihvertfall si jeg tjener relativt bra ved siden av studiene, i januar ble det 22 timer for nyhetsavdelinga samt 6 kvelder \ netter med rene fotooppdag for kultur. Så langt i februar har det blitt noen oppdrag og... Har tjent inn D700en jeg kjøpte i romjula og har mer eller mindre finansiert 24-70en jeg kjøpte i høst også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Når bildekvalitet er viktigst tenker de fleste speilrefleks.

De fleste har ikke kameraene du nevner.

Det har jeg heller aldri sagt! :) Men de fremstiller dette kameraet som et proffkamera i artikkelen! Det er mulig at det vil fremstå som et proffkamera når du kommer i fra kompaktkamera eller mobilkamera? Kommer du i fra de klassene som jeg nevnte, så fremstår kameraet som et amatør kamera, eller i bestefall entusiastkamera. :)

Og når du sammenligner dette «proff» kameraet, men de ordinære proffkameraene.. så er dette ikke profft i det hele tatt. Og da blir det helt feil å fremstille dette som et proffkamera! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Har utfordret trangsyntheten inne på digin.no. Har lagt ut et bilde til kritikk. Det tok mindre enn 3 min i fra bildet var ute, til det hadde fått karakteren 1. :dribble: Litt det samme som skjer med brukeren Hildny Bongo, det er åpenbart at det er bilder som faller uta for «boksen» der inne, som er fy-fy eller noe sånt.. :p

Link: http://www.digit.no/bilde/to-taarn/1005416

Lenke til kommentar

Merket jeg ble litt misunnelig på Oslo-folk idag. Sendte en pakke med posten i går, og den ble hentet ut allerede idag. Slikt kan man bare glemme i Trondheim, Norges tredje største by.

Det kommer an på hvilket postkontor du hører til. På Jakobsli kan jeg hente ut pakker sendt fra Nord-Norge, Trøndelag og Østlandet dagen etter, mens pakker fra Sørlandet og Vestlandet tar to dager :)

Javel?! For Heimdal tar det ALLTID ett døgn fra pakken ankommer sorteringssenstralen her i Trondheim, til pakken er ankommet postkontoret. ALLTID.

Lenke til kommentar

Javel?! For Heimdal tar det ALLTID ett døgn fra pakken ankommer sorteringssenstralen her i Trondheim, til pakken er ankommet postkontoret. ALLTID.

Jepp, klar over det, bodde på Heimdal før, og samme gjelder for Nardo og Solsiden, der jeg også har bodd. Men Jakobsli får pakkene kjørt ut samme kveld som de kommer til terminalen, klare for henting mellom kl 19 og 21 en gang :)

Edit, protip: vil du ha pakkene dagen før, få dem sendt med Poste Restante til Coop Prix Jakobsli post i butikk ;)

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Det har jeg heller aldri sagt! :) Men de fremstiller dette kameraet som et proffkamera i artikkelen! Det er mulig at det vil fremstå som et proffkamera når du kommer i fra kompaktkamera eller mobilkamera? Kommer du i fra de klassene som jeg nevnte, så fremstår kameraet som et amatør kamera, eller i bestefall entusiastkamera. :)

Og når du sammenligner dette «proff» kameraet, men de ordinære proffkameraene.. så er dette ikke profft i det hele tatt. Og da blir det helt feil å fremstille dette som et proffkamera! :)

Dette var en solid samling vås, iStereo. Dette er et hybridkamera, ikke en speilrefleks. Og - det er lansert for entusiaster og semiproffe. Ser intet galt i beskrivelsen til Lyd og Bilde.

Som for eksempel dpreview skriver: "The GX1 then is rather sensibly positioned as an enthusiast offering for those who want the highest image quality from a Micro Four Thirds camera, in a form factor that comfortably accommodates a range of zoom lenses and does not skimp on external controls."

Du får starte et korstog på nettet, hvor du forteller alle anmelderne av GX1 at dette framstår "som et amatør kamera". For noe tull at "alle" andre mener at dette er et entusiastkamera, når du klart har avslørt hva det er. :roll:

Edit: Det er forøvrig også kun deg som påstår at dette er fremstilt som et proffkamera bygget som en 1D. Det som står i artikkelen er ikke at det er et proffkamera, men at det er et kamera for proffene. Ser du forskjellen?

""Proffkamera", du liksom", du liksom.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Har utfordret trangsyntheten inne på digin.no. Har lagt ut et bilde til kritikk. Det tok mindre enn 3 min i fra bildet var ute, til det hadde fått karakteren 1. :dribble: Litt det samme som skjer med brukeren Hildny Bongo, det er åpenbart at det er bilder som faller uta for «boksen» der inne, som er fy-fy eller noe sånt.. :p

Link: http://www.digit.no/bilde/to-taarn/1005416

Hvorfor er det trangsynthet at noen ikke liker det du legger ut?

• Liker 8
Lenke til kommentar

Som for eksempel dpreview skriver: "The GX1 then is rather sensibly positioned as an enthusiast offering for those who want the highest image quality from a Micro Four Thirds camera, in a form factor that comfortably accommodates a range of zoom lenses and does not skimp on external controls."

En meget god beskrivelse; jeg har GF1 som også passer den beskrivelseen, med et unntak - bildekvaliteten kunne vært bedre. Det er fikset i GF1.

Du får starte et korstog på nettet, hvor du forteller alle anmelderne av GX1 at dette framstår "som et amatør kamera". For noe tull at "alle" andre mener at dette er et entusiastkamera, når du klart har avslørt hva det er. :rolleyes:

Er sikkert en del Canikon fanboys som blir med ;)

Lenke til kommentar

Jepp, klar over det, bodde på Heimdal før, og samme gjelder for Nardo og Solsiden, der jeg også har bodd. Men Jakobsli får pakkene kjørt ut samme kveld som de kommer til terminalen, klare for henting mellom kl 19 og 21 en gang :)

Edit, protip: vil du ha pakkene dagen før, få dem sendt med Poste Restante til Coop Prix Jakobsli post i butikk ;)

Hvorfor i alle dager er det sånn, tro? Mulig de ikke klarer å kjøre ut alt dagen etter som Heimdal, og får ut noe kvelden før.

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager er det sånn, tro? Mulig de ikke klarer å kjøre ut alt dagen etter som Heimdal, og får ut noe kvelden før.

Kan være en mismatch mellom når ting kjøres ut i forhold til når det kommer inn fra hovedstaden.

Apropos ting i posten. I dag ramlet det inn en batteritester fra Altitec (bestilt før jul), Avid Studio (premie for Månedens utfordring 2011) og Sigma DP2 med tilbehør.

Så ikveld skal jeg kose meg :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer med NEX! Har vært veldig fornøyd med mitt, har nesten tatt helt over for speilrefleksen på de fleste bruksområder. Har faktisk ikke slått meg før nå at det gikk an å endre på knappes funksjoner. Jeg som alt for mange ganger har stresset inn i menyer for å skifte mellom AF/MF og ISO-verdier... De hadde noen sære begrensninger på hva knappene kunne brukes til, så endte med Shoot Mode på right key, Custom på senterknappen og ISO på knappen på bunn. Straks ble kameraet mye mer brukervennlig! Hvilket oppsett bruker du?

Akkurat nå har jeg shoot mode på senter, iso i bunn og målemetode på høyre. Men ser for meg at jeg kommer til å prøve meg litt mer frem. Fikk kameraet igår så ikke fått lekt så mye med det enda. :p

Hvordan opplever du batteritiden? Synes den tikker faretruende fort nedover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...