Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noe grafikk, grafer e.l. som viser f.eks. at 10mm på 1,6 crop er 16mm, helt opp til f.eks. 400mm. Og noe av det samme med blenderåpning og forskjellene der fra crop og FF? Ser på en måte for meg at to "linjaler" ved siden av hverandre som man kan lese av hva det andre tilsvarer, enten man er vant til crop eller FF.

Noe sånt?

http://www.tamron.eu...comparison.html

Takk for svar, men nei, ikke sånn. Det jeg er ute etter er ikke sammenlikningsbilder og sånn. Det er noe grafisk. Jeg er vant til 1,6 crop, og må over på å tenke på fullformat nå ift forskjeller både i brennvidde og blenderåpning.

Et eksempel:

Jeg har lenge brukt 17-50 som normalzoom. Da skulle jeg gjerne lett kunnet se hva 17 tilsvarer på FF. Og siden jeg nå har skaffet meg 24-105, skulle jeg likt å lett se hva 24 på FF tilsvarer på 1,6 crop.

Joda, jeg vet med kalkisen at det er 15, men det blir tungvindt i lengden. :) Samme med blenderåpning. f/4 på crop har mer/lenger dybdeskarphet enn f/4 på FF.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke lett og få et firma registrert, alle skal ha en bit av kaka så mail-kontoen er full og telefonen ringer ustanselig.

Hørt om verdun group?, påståelige selgerer der ja, tlf. fra 2 forskjellige selgere tilhørende samme selskap som vil at jeg skal registrere et NUF-selskap.

Edit: det er lett og registrere firmaet, men verre å unngå alle fellene i etterkant var det jeg mente :)

Får fremdeles masse mails fra folk som skal ha meg til å bytte til NUF og annen shit. Som om jeg ikke klarer det selv om jeg vil. Visittkort og stempler og alt... Mesteparten av telefonhenvendelsene forsvant etter et par uker. Mange av dem presenterer seg som om de var fra staten eller noe annet og skal "kontrollere at du har valgt rett bedriftsform". Bullshit. Er også blitt automatisk registrert på noen anbudsnettsider som sender meg mails fra folk som vil ha anbud, ala mittanbud.no. Forsåvidt greit nok...

Er heldigvis ikke født helt bakom låvedøra :)

Men det er irriterende med alle disse telefonene.

Lenke til kommentar

Kan denne være til hjelp: http://objektivguide...ldebrikker.html

EDIT: denne er nok bedre, den har også noen forklaringer på DOF når det kommer til FX vs. crop: http://dpanswers.com...ch_crop.php#fov

:)

Nja. Ikke helt det heller. Er forresten Gisle Hannemyr som har skrevet artikkelen på den siste linken der, så jeg,

Det holder med de vanligste brennviddene og cirka-tall. 10-> 15-> 24-> 35-> 50-> 85-> 135-> 200-> 300-> 500

Og ca. et blendertrinn i dybdeskarphet.

Holder mer enn nok for omtrentlige beregninger. :)

Skjønte ikke helt hva du mener der jeg.

hvis du vil ha en tabell så er det vel fort gjort å sette opp i excel eller noe sånt, to rader med crop/ff brennvidde på hver sin rad. Printer du det lite nok så kan du feste det på kamera.

Hehehe. Så ille står det ikke til.

Spørs om jeg ikke bare lager meg noe selv.

Lenke til kommentar

Det holder med de vanligste brennviddene og cirka-tall. 10-> 15-> 24-> 35-> 50-> 85-> 135-> 200-> 300-> 500

Og ca. et blendertrinn i dybdeskarphet.

Holder mer enn nok for omtrentlige beregninger. :)

Skjønte ikke helt hva du mener der jeg.

Jo, som overslag har du rekka der. 10mm på crop er ca. samme utsnitt som 15mm på fullframe. 15mm på crop er ca 24mm på fullframe. 24mm på crop er ca 35mm på FF. 35mm er ca. 50mm. 50 er ca 85. 85 ca 135. 135 ca 200, 200 ca 300 og 300 ca 500. Sånn avrundet.

Og dybdeskarphet er egentlig 1 1/3 trinn, men avrunder vi til ett blendertrinn, så blir 2.8 ca som 4, 4 som 5.6, 5.6 som 8 etc.

Nei - ikke helt presist, men poenget ditt her var vel å ha en kjapp, mental pekepinn, eller hva? Og da er det enkelt å huske 1) blenderrekka og 2) rekka med de "vanligste" brennviddene.

Lenke til kommentar

Jo, som overslag har du rekka der. 10mm på crop er ca. samme utsnitt som 15mm på fullframe. 15mm på crop er ca 24mm på fullframe. 24mm på crop er ca 35mm på FF. 35mm er ca. 50mm. 50 er ca 85. 85 ca 135. 135 ca 200, 200 ca 300 og 300 ca 500. Sånn avrundet.

Og dybdeskarphet er egentlig 1 1/3 trinn, men avrunder vi til ett blendertrinn, så blir 2.8 ca som 4, 4 som 5.6, 5.6 som 8 etc.

Nei - ikke helt presist, men poenget ditt her var vel å ha en kjapp, mental pekepinn, eller hva? Og da er det enkelt å huske 1) blenderrekka og 2) rekka med de "vanligste" brennviddene.

Ah. Ja, da skjønner jeg. :)

Her er forresten en kjapp og forkortet utgave av det jeg tenkte meg ift brennvidde. Den er ikke presis når den passerer 60-70mm, men i starten er den relativt korrekt.

post-31358-0-47091200-1329246662_thumb.jpg

Om det finnes noe slikt på en mobilapp, så hadde det vært herlig.

Lenke til kommentar

Ah. Ja, da skjønner jeg. :)

Her er forresten en kjapp og forkortet utgave av det jeg tenkte meg ift brennvidde. Den er ikke presis når den passerer 60-70mm, men i starten er den relativt korrekt.

post-31358-0-47091200-1329246662_thumb.jpg

Om det finnes noe slikt på en mobilapp, så hadde det vært herlig.

Er det noe spesiell grunn til at man må huske hva forskjellem mellom DX og FX er? Trodde det bare var å bruke kamera jeg...

Lenke til kommentar

Her er interessant stuff om Fuji X PRO 1 - eller hva sier man til påstand at dette er bedre enn Leica M9 som koster en nyre og det hvite i øyet ?

http://www.mirrorlessrumors.com/

Leica M9 + optikk? AF'en er i alle fall bedre. :) Vi får se, men tror ikke videre på folk når de har et nytt leketøy i hendene. Da er det som regel bedre enn alt annet. Ting roer seg gjerne ned etter en stund :)

Apropos hva er et bra kamera? Mange bilfantaster mener at Ferrari/Aston Matrin/Veyron/og-hva-nå-de-heter-for-noe er bedre bil enn hva som helst annet pga: høy fart, høy lyd, høyt forbruk etc... Ikke når man har 3 unger og skal på tur, kan jeg love deg. Da banker selv en Touran de ned i støvlene.

Det samme med kamera; høy ISO, rask AF, stor sensor, video på så mange fps at man ikke kan se det etc...

Men nå er det ikke alle som tar bilder av sportsbiler i mørke. Det å ta bilder er da også en opplevelse. Og det er mange ganger befriende å måtte fokusere manuelt og tenke litt igjennom før man knipser.

Så hva er et bra kamera? Det som tar bilde unnasett hva du gjør; f.eks ISO 25600, 1/8000s, f/3.5, eller et som krever litt av fotografen for å få til bra bilder?

Lenke til kommentar

Ja, det er "calculator" og "*1.6".

Seriøst - rekka der - bytter du ut "50" med "55" (men 50mm er så mye rundere enn 55mm), så er den faktisk overraskende presis, og jeg er sikker på at den er mer enn presis nok til sånn ca. 99,99% av bruksområdene dine.. :)

Jeg ser den. :)

Er det noe spesiell grunn til at man må huske hva forskjellem mellom DX og FX er? Trodde det bare var å bruke kamera jeg...

Joda, det er jo det. Men nå helt i starten hadde det vært praktisk å ha noe slik. Og jeg har jo ikke gitt opp crop heller. Jeg beholder 50D til sport og andre fartsfylte ting.

Merket jeg ble litt misunnelig på Oslo-folk idag. Sendte en pakke med posten i går, og den ble hentet ut allerede idag. Slikt kan man bare glemme i Trondheim, Norges tredje største by.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Snakker om leketøy, da har jeg fått NEX-5N i hus. Var litt spent på brukervennligheten, og skal innrømme at det kom endel bannskap ut av kjeften min de fem første minuttene. Men etter litt fikling i menyene hvor jeg fikk slått av irriterende hjelpemenyer og satt opp et par fornuftige hurtigknapper så er jeg faktisk meget imponert. Justere modus, blender, lukkertid, iso, enkeltbilde eller serie og målemodus er alt lekende lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Her er interessant stuff om Fuji X PRO 1 - eller hva sier man til påstand at dette er bedre enn Leica M9 som koster en nyre og det hvite i øyet ?

http://www.mirrorlessrumors.com/

Leica M9 + optikk? AF'en er i alle fall bedre. :) Vi får se, men tror ikke videre på folk når de har et nytt leketøy i hendene. Da er det som regel bedre enn alt annet. Ting roer seg gjerne ned etter en stund :)

Apropos hva er et bra kamera? Mange bilfantaster mener at Ferrari/Aston Matrin/Veyron/og-hva-nå-de-heter-for-noe er bedre bil enn hva som helst annet pga: høy fart, høy lyd, høyt forbruk etc... Ikke når man har 3 unger og skal på tur, kan jeg love deg. Da banker selv en Touran de ned i støvlene.

Det samme med kamera; høy ISO, rask AF, stor sensor, video på så mange fps at man ikke kan se det etc...

Men nå er det ikke alle som tar bilder av sportsbiler i mørke. Det å ta bilder er da også en opplevelse. Og det er mange ganger befriende å måtte fokusere manuelt og tenke litt igjennom før man knipser.

Så hva er et bra kamera? Det som tar bilde unnasett hva du gjør; f.eks ISO 25600, 1/8000s, f/3.5, eller et som krever litt av fotografen for å få til bra bilder?

Sensoren i M9 er svak på høy ISO tatt i betraktning at vi snakker faktisk FF, og med de 3 siste lanserte kameraene så ser det ut som Fuji mener alvor.

Men kommer helt sikkert ørten sammenligninger til framover, jeg personlig tar ikke ISO så seriøst da er ikke mye jeg har hatt behov for brukt ekstrem høy ISO.

Bildekvalitet bør være første prioritet og det Leica M9 leverer er veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Her er forumet bugget gitt.. er innlogget men når jeg går til bildetråden for denne måneden så er utlogget.. sitter nå på FF 11 beta 2. Får prøve en annen nettleser, og se om det hjelper. Bare så det er sagt har ikke hatt noen problemer tidligere i dag eller andre dager.. :)

Lenke til kommentar

Her er forumet bugget gitt.. er innlogget men når jeg går til bildetråden for denne måneden så er utlogget.. sitter nå på FF 11 beta 2. Får prøve en annen nettleser, og se om det hjelper. Bare så det er sagt har ikke hatt noen problemer tidligere i dag eller andre dager.. :)

Innloggingsinfo mellom digit.no og diskusjon.no fungerer veldig dårlig. Bytter du browser/maskin så blir det surr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Når jeg byttet til Chrome virker tingene som normalt!! Mulig at det har noe med at jeg kjører FF 11 beta. Men dette problemet er ikke mellom digit.no og akam.no. Dette er i forumet her på diskusjon.no. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...