Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Familien kan rettsfeste at en person trenger hjelp,

I noen tilfeller, ja. Men veldig ofte viser dette seg å være umulig. Du må ha særdeles tungtveiende argumenter for å kunne tvangsbehandle et menneske. At du er familie har null og niks med saka å gjøre.

I hvert fall i norsk rettsvesen. Retten til å bestemme over eget liv, står svært sterkt i Norge.

Magefølelsen min sier at denne retten står minst like sterkt i USA.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finns lover om sånt her i landet.

Lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern (psykisk helsevernloven).

Du tar (delvis) feil fototim, nærmeste pårørende har noe med saken å gjøre og kan forlange at legeundersøkelse gjennomføres for vurdering av om kriteriene for tvangsinnleggelse er til stede.

§ 3-1. Legeundersøkelse

Tvungent psykisk helsevern kan ikke etableres uten at en lege personlig har undersøkt vedkommende for å bringe på det rene om lovens vilkår for slikt vern er oppfylt. Legen som foretar undersøkelsen, skal gi skriftlig uttalelse.

Foreligger behov for legeundersøkelse som nevnt i første ledd, men vedkommende unndrar seg slik undersøkelse, kan kommunelegen etter eget tiltak eller etter begjæring fra annen offentlig myndighet eller fra vedkommendes nærmeste pårørende, vedta at det skal foretas en slik legeundersøkelse. Om nødvendig kan vedkommende avhentes og undersøkes med tvang.

Kommunelegens vedtak om tvungen undersøkelse skal straks nedtegnes skriftlig. Vedtaket kan påklages til fylkesmannen uten oppsettende virkning.

Kongen gir forskrifter om delegering av kommunelegens myndighet.

Endret ved lov 30 juni 2006 nr. 45 (ikr. 1 jan 2007 iflg. res. 15 des 2006 nr. 1422).

(min utheving)

Eller så kan man lese om tvangsinnleggelse, som jo er det dere diskuterer, hos fastlegen.no

Alvorlig sykdom og "fare-kriteriet"

Ved tvangsinnleggelse må pasienten ha alvorlig psykisk sykdom. Dette betyr ofte en sinnsforvirring/psykose. Pasienten må også være til fare for seg selv eller andre, eller det må være fare for at nødvendig behandling ikke blir gitt og at dette forspiller mulighet til bedring for pasienten. Ved forsøk på, eller ønske om selvmord er det vanlig at pasienten blir innlagt under tvang.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Du tar (delvis) feil fototim, nærmeste pårørende har noe med saken å gjøre og kan forlange at legeundersøkelse gjennomføres for vurdering av om kriteriene for tvangsinnleggelse er til stede.

Jeg veit jeg tar feil (i hvert fall delvis).

Men det du snakker om her handler ikke om tvungen behandling, men om tvungen undersøkelse (ofte observasjon over en viss tid).

Behandling er noe annet, det er enda strengere.

I hvert fall var det sånn, når jeg jobba i barnevernet.

Lenke til kommentar

Det generelle problemet til rus-misbrukere er vel at de enten ikke vil eller klarer å slutte. Hadde det vært mulig å sende de inn på tvangsbehandling, så er det rimelig stor sjanse at de begynner igjen når de kommer ut. En sammensatt problemstilling det der.

Men skal si meg enig i at det er en overdreven fokus på kjendiser som dør. Men ettersom avisenes egentlige hensikt er å selge annonser, så må de skrive om det de tror de fleste er opptatt av. Og det er desverre slik at døde kjendiser selger bedre enn problemene i Hellas. Selv om sistnevnte sak sannsynligvis vil endre hverdagen vår.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Mange Valentine Day tilbud ute å går om dagen, men synes ikke de var spesielt egnet for de som er romantiske av seg. Men bra for nerder og fotoentusiaster.

Slå til på et tilbud fra Adobe på PhotoShop Elements + Premier Elements for 618 kroner ... Er fin pris på Lightroom også.

Hvorfor Elements? Mest for å ha en edruelig RAW konverter til Sigma DP2-en som dukker opp; samt et videoredigeringsverktøy som er litt mer avansert enn Windows Movie Maker.

Lenke til kommentar

Ikke lett og få et firma registrert, alle skal ha en bit av kaka så mail-kontoen er full og telefonen ringer ustanselig.

Hørt om verdun group?, påståelige selgerer der ja, tlf. fra 2 forskjellige selgere tilhørende samme selskap som vil at jeg skal registrere et NUF-selskap.

Edit: det er lett og registrere firmaet, men verre å unngå alle fellene i etterkant var det jeg mente :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ja, derfor "delvis".

noe annet:

Jammen er vi heldige her i landet som har staten til å passe på oss. :p

alko_834.jpg

Får gigantbøter dersom de fjerner pils-sladden Se bildene som ble for sterke for staten

Får vel sette det ulovlige bildet i spoiler.. vil jo ikke spre ulovligheter.

alko_460.jpg

Nå som denne sladda annonsen nå er nyhet i flere aviser, blir diskutert på ymse forum og det fakta at jeg la 22 ganger så mye merke til denne annonsen FORDI den skiller seg ut pga sladden, så har den fått sinnsykt mye mer oppmerksomhet og ikke minst reklameverdi ?

Alltid litt humor når norsk lov biter seg selv i hekken.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noe grafikk, grafer e.l. som viser f.eks. at 10mm på 1,6 crop er 16mm, helt opp til f.eks. 400mm. Og noe av det samme med blenderåpning og forskjellene der fra crop og FF? Ser på en måte for meg at to "linjaler" ved siden av hverandre som man kan lese av hva det andre tilsvarer, enten man er vant til crop eller FF.

Lenke til kommentar

Jepp :) Trondster blir så skuffet hver gang han er i Oslo og ser de pinglete glassene jeg omgås med. Så det blir treningsleir i München i slutten av september i år også...

edit: Ser du nederst i denne posten, så blir alt mye klarere :)

Disse har jeg lagt merke til tidligere. Man skulle da tro at en mann i din alder hadde fått treningen han behøvde ;)

Dagens irritasjon:

Fått 3 pakker fra samme e-bay selger, kom til Oslo brevsenter igår kl. 07.42. Den ene havnet med dagens kurs på ca 203,- kroner så pakken ble umiddelbart sendt fra Oslo til Lørenskog for tollbehandling, mens de resterende 2 pakkene fortsatt ligger på brevsenteret i Oslo ..

Edit: Kommentarene til Trondster kan du vel se bort ifra da han har flagget seg ut til ett land hvor øl til lunsj pleide (er? :p ) standard ;)

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Ikke lett og få et firma registrert, alle skal ha en bit av kaka så mail-kontoen er full og telefonen ringer ustanselig.

Hørt om verdun group?, påståelige selgerer der ja, tlf. fra 2 forskjellige selgere tilhørende samme selskap som vil at jeg skal registrere et NUF-selskap.

Edit: det er lett og registrere firmaet, men verre å unngå alle fellene i etterkant var det jeg mente :)

Støttes.

Fort gjort å registrere seg via Altinn, problemet er alle selgere som kommer i etterkant.

Jeg fikk registrert mitt eget selskap og fikk mail fra Brreg på kvelden at det var godkjent, kl.08.05 dagen etterpå ringte første selger.

Lenke til kommentar

Får fremdeles masse mails fra folk som skal ha meg til å bytte til NUF og annen shit. Som om jeg ikke klarer det selv om jeg vil. Visittkort og stempler og alt... Mesteparten av telefonhenvendelsene forsvant etter et par uker. Mange av dem presenterer seg som om de var fra staten eller noe annet og skal "kontrollere at du har valgt rett bedriftsform". Bullshit. Er også blitt automatisk registrert på noen anbudsnettsider som sender meg mails fra folk som vil ha anbud, ala mittanbud.no. Forsåvidt greit nok...

Lenke til kommentar

Noen som vet om noe grafikk, grafer e.l. som viser f.eks. at 10mm på 1,6 crop er 16mm, helt opp til f.eks. 400mm. Og noe av det samme med blenderåpning og forskjellene der fra crop og FF? Ser på en måte for meg at to "linjaler" ved siden av hverandre som man kan lese av hva det andre tilsvarer, enten man er vant til crop eller FF.

Noe sånt?

http://www.tamron.eu/en/lenses/focal-length-comparison.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...