Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Delvis on-topic – det er jo kameraer inne i bildet her – alle har fått med seg at OK Go har sluppet en ny video, ikke sant? Livet er atter verdt å leve, dere.

Første gang jeg har hørt om OK Go, men dette var da et trivelig møte :) Kan ikke gå galt med bil, musikk og foto/video ...

Lenke til kommentar

Hvis det er første gang så må du ta en kikk på de andre videoene deres også. Særlig Here it goes again.

Will do.

Det har blitt foreslått alkolås på PC'ene for å hindre uvøren shopping på nettet. Men hva skal man i såfall stille den på? Etter kun 3 pils, så har jeg gått hen å bestilt en Sigma DP2 på salget til Fotovideo :) Masokist, jeg? Neida.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer! Jeg måtte innom for å se prisen (fin den) og så at det fantes en utgave til med vidt forskjellig pris. Så fant jeg ut at det finnes ennå to utgaver. Totalt DP2, DP2s, DP2x og DP2m. Jeg føler allerede som jeg har gått meg litt vill inne på fremmed territorium. Men det er jo interessant så jeg får lese meg litt mer opp på hva Sigma har å tilby.

Lenke til kommentar

Gratulerer! Jeg måtte innom for å se prisen (fin den) og så at det fantes en utgave til med vidt forskjellig pris. Så fant jeg ut at det finnes ennå to utgaver. Totalt DP2, DP2s, DP2x og DP2m. Jeg føler allerede som jeg har gått meg litt vill inne på fremmed territorium. Men det er jo interessant så jeg får lese meg litt mer opp på hva Sigma har å tilby.

DP2s fines vel ikke? DP1 og DP2 var de to originale utgavene, de ble erstattet av DP1s og DP2x som er noe raskere og har muligens litt greiere grensesnitt. DP1M og DP2M er de to virkelige interessante med den nye Foveon snesoren og ny optikk. Men de er nok dyre en stund til. Jeg valgte DP2 fremfor DP1s da sistnevnte er litt for vid og objektiver er ikke lyssterkt nok.

Edit: glemte å nevne at jeg selvfølgelig kjøpte solblenderen også. Riktig pris på den: 75,-

Edit II: Det var visst en DP2S også!

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Går du for Olympusen Tom ?

Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg kommer til å gjøre fremover. Først skal jeg leke meg med Foveon sensor til ting er på markedet.

Etter å ha leflet med mye rart siden jeg kjøpte 350D-en i 2005, så begynner det å tegne seg et mønster. Jeg liker både "smått og godt" og medium store speilreflekser. De dekket to forskjellige bruksområder.

På sensorsiden så passer 4/3 (og dermed µ-4/3) meg meget godt - Foretrekker 4:3 sideforhold fremfor 3:2, og jeg er ingen smal-DOF entusiast, så jeg liker bedre blender/DOF forholdet jeg får i denne leiren. Det som er ulempen er at hverken Olmypus eller Panasonic er ledende på sensor teknologi, så der er vi et noen år etter de beste.

Jeg har lenge håpet at Olympus skulle komme med en arvtager til E-30. Det har foreløpig ikke skjedd, og det ser vel ut til at det ikke vil skje heller. Jeg har derfor kjøpt en brukt E-30 som jeg vil bruke til den stuper; 14-54mm f/2.8-3,5 II er nydelig optikk og den fortjener et større hus enn GH2.

Men jeg liker også de små husene mine (GF-1 og E-P1); det finnes nå et rikholdig utvalg av hendige fastobjektiver som er gode makkere til de. Sensorkvaliteten kunne vært bedre, og det finnes nå i GX1.

E-M5 ser jeg mer som en erstatter av GH2-en. Kunne alltids solgt GH2; men den er litt syk etter å ha vært med på Oktoberfesten ifjor :) Så jeg får kun lommepenger for den. Så ut ifra det ståstedet så kan jeg bruker GH2-en til den dør.

Så foreløpig er planen å kjøpe meg noe mer µ-4/3 optikk. Olympus 12mm f/2, 45mm f/1.8 og 75mm f/1.8 vil dekke mye. Jeg vurder også Panasonic Leica 25mm f/1.4. Med de så er fast-toptikk-parken i bås. Hvis de to nye zoomene til Panasonic (12-35mm f/2.8 og 35-100mm f/2.8) som kommer i løpet av året leverer varene, så kan jeg selge alt 4/3 utstyret (hvis noen vi ha de ...), og gå helt over til µ-4/3. De to Panasonic zommene vil fungere fint på GH2, og dermed også på E-M5 so mer i samme størrelseorden.

Lenke til kommentar

En filleting jeg ikke burde hengt meg opp i er finishen på bla 12mm og 45mm til Olympus. Er ikke samme metall "fargen" på objektivene som husene merkelig nok. Men som sagt filleting...

Nå er E-P3 prioritet framover og få ut flere bilder tatt med den, så får jeg vurdere å sikt om OM-D er en fremtidig oppgradering. Har virkelig sansen for mange av nyhetene inkl skjerm som kan vinkles, brukergrensesnittet og ikke minst at det tåler norsk drittvær...

Lenke til kommentar

En filleting jeg ikke burde hengt meg opp i er finishen på bla 12mm og 45mm til Olympus. Er ikke samme metall "fargen" på objektivene som husene merkelig nok. Men som sagt filleting...

Det har jeg ikke tenkt på en gang. Men etter å ha prøvd 12mm-en, så er min forslag at du bør bytte til et hus som matcher objektivene :)

Nå er E-P3 prioritet framover og få ut flere bilder tatt med den, så får jeg vurdere å sikt om OM-D er en fremtidig oppgradering. Har virkelig sansen for mange av nyhetene inkl skjerm som kan vinkles, brukergrensesnittet og ikke minst at det tåler norsk drittvær...

Foreslår at du kjøper 45mm-en; den er billig og vil virkelig vise deg hva som er mulig med µ-4/3. Olympus har gjort veldig mye riktig med OM-D; det jeg ikke er helt enig i er at skjermen ikke er like fleksibel som den på GH2.

Lenke til kommentar

Ah. 5N er uaktuelt for meg, jeg må ha lett tilgang på innstillinger. 5N er vel ikke bedre enn 5 der?

Har ikke prøvd 5, men på 5N kan du tilpasse et par knapper til behov slik at dype turer ikke innom menyen sjelden er nødvendig. Men Nex7 stiller i en annen klasse hva knapper angår.

Lenke til kommentar

og ikke minst at det tåler norsk drittvær...

HVa tåler den egentlig. ref 7D og "værtetting" Så det stod splashproof, men hva betyr det? Tåler en liten sprut, men ikke regn? Man trenger vel også nye objektiver som er værtettet?

Lenke til kommentar

Det har blitt foreslått alkolås på PC'ene for å hindre uvøren shopping på nettet. Men hva skal man i såfall stille den på? Etter kun 3 pils, så har jeg gått hen å bestilt en Sigma DP2 på salget til Fotovideo :) Masokist, jeg? Neida.

Gratulerer! :thumbup: Du vil ikke angre til den prisen. Dvs. husk at det er sluttproduktet som teller (som de sier på Rema mer eller mindre) Ha roen når du tar bilder og ikke sammenlign det kameratekniske opp mot E-Px e.l. :) Høy iso = s/h :)

PS: om du tar et par pils i kveld kjøp AML-1 om du ikke har gjort det. De har den til halv pris og med den så utvider du veldig mye hva du kan bruke kamera til. Særlig om du vil ta bilder av blomster. Du trenger solblender HA-21. Kjøp også ekstra batteri (kan også få tak i uoriginale). DP2 er veldig batteritørstig, men oppladningen er rask.

Lenke til kommentar

Er det noe problem å kjøpe optikk av røykere? En ting er at det lukter og sånn, men det kan jo luftes for å få vekk lukta. Men hva med partikler/støv? Objektivet jeg har kjøpt har antakelig ligget i skinnposen sin nesten hele tiden, så er antakelig sånn sett lite "direkte eksponert" for røyken.

Men teoretisk sett, kan det være et problem?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Er det noe problem å kjøpe optikk av røykere? En ting er at det lukter og sånn, men det kan jo luftes for å få vekk lukta. Men hva med partikler/støv? Objektivet jeg har kjøpt har antakelig ligget i skinnposen sin nesten hele tiden, så er antakelig sånn sett lite "direkte eksponert" for røyken.

Halv pris bør du krangle deg til, er det damekjørt kan det oppveie litt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Halv pris bør du krangle deg til, er det damekjørt kan det oppveie litt.

Også må du huske og få med servicehefte :)

Så lenge objektivet ikke har blitt brukt som askebeger ser jeg ingen problem med å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...