Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Det bærer en smule preg av å være i en tidlig æra av digital fotografering dette. Ellers så det da ut som en fin tur ;)

Våre turer til Tyskland og omegn er alltid det ;)

Det som var morsomt med denne turen var at planleggingen var minimal. Vi hadde definert avreise dato og bestilt ferge ut i fra det. Og satt en dato for hjemkomst. Det var alt.

Første overnattingssted var rett før Hamburg, og neste morgen sjekket vi værmeldingen og fant ut at det var best vær rundt Salzburg. Så vi dro dit og tok det derfra. Den dagen kjørte vi 86 mil på 6 timer. Carina E 2.0 GLi var ingen sinke ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får man spørre hva du skal med kortet?

Er ikke bare og melde seg inn. De har noen krav om inntekt etc.

Jeg hadde håpet å få benyttet det for å komme i fotogropa på konsert o.l, men jeg ser at pressekort ikke har en slik verdi i dag.(?)

Du må være student, eller kunne vise til innntekt som journalist/fotograf. Jeg prøvde å melde meg inn som frilans, det gikk ikke fordi hovedinntekten min ikke kom fra det.

Okei, tenkt å melde meg inn som frilans, men det går da tydligvis ikke.

Lenke til kommentar

Jeg hadde håpet å få benyttet det for å komme i fotogropa på konsert o.l, men jeg ser at pressekort ikke har en slik verdi i dag.(?)

Nei, det har nok ikke det. Idag må man stort sett forhåndssøke. Det er ikke bare å møte opp og håpe på det beste. :)

Lenke til kommentar

Dette kan bli spennende. Ting tyder på at jeg ikke får den laptopen jeg vil ha før i slutten av februar. Fram til det har jeg kun en rælete Asus EEE-maskin med intel atom-cpu og en førstegenerasjon iPad. Tror det fort kan bli en del bilder i jpg-framover ja.

Lenke til kommentar

Dette kan bli spennende. Ting tyder på at jeg ikke får den laptopen jeg vil ha før i slutten av februar. Fram til det har jeg kun en rælete Asus EEE-maskin med intel atom-cpu og en førstegenerasjon iPad. Tror det fort kan bli en del bilder i jpg-framover ja.

photoforge2 er en grei råkonverter til ipad.

Lenke til kommentar

Ipad2 er ihvertfall kraftig nok til å justere en råfil fra D700 i ny og ne. Har ikke prøvd med A850 ennå, men regner med at det også går greit. Du får bare oppgradere iDingsen din harhar.gif

Edit: Og selvfølgelig, siden det er et apple produkt det er snakk om så kan man bytte ut ordet oppgradere med kjøpe ny.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Får man spørre hva du skal med kortet?

Er ikke bare og melde seg inn. De har noen krav om inntekt etc.

Jeg har vært på mange tippeligakamper, 4 landskamper i fotball, 2 landskamper i håndball,3 NM finale dager i Håndball,2 WC Skiskyting, elite basket, Elite innebandy, konserter og annet. Aldri trengt pressekort.

Noen ganger spør de om pressekort som en slags depositum for en fotovest eller annen visuell ting som viser at du er akkreditert.

Det trenger ikke være et pressekort, sålenge det er et bilde av deg og navn så er det greit nok. Bankort,Førekort, Lånekort, Skolekort. Det er utallige ting du kan bruke.

Noe de som oftest krever er at du har sendt inn en akkreditering på forhånd. Ofte 4-5 dager før. Noen har lengre tid også. Konverteringssøknader finner du som oftest inne på nettsiden til arrangementet du skal til eller arrangementansvarlige. Under medie/presse er det slike skjemaer. Finner du ikke dette er det sikkert noen du kan kontakte og si hvorfor du vil ta bilder og navn etc. Da får du enten et JA, NEI eller info om hvor du skal hevnede deg.

Endret av k-h-s
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, litt drøyt det der. Men nå vil jeg ikke la stroppen ødelegge for morroa. Det er ikke verre enn å tusje bort spammingen og glede seg over resten. Jeg synes rykter og bilder ser bra ut, nå venter jeg bare på pressemeldingen (kl 11 norsk tid?), pris og det lille ekstra med fancy funksjonalitet

PS. Det ser ut som Sony NEX 5N blir det mest sammenligninbare kameraet. Håper Pentax retter dette mer mot entusiaster enn det Sony gjør med Nex 5N.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fått en liten oppsving i "karrieren" min i det siste som frilans fotograf \ journalist. Hatt 6 hele arbeidsdager for lokalavisa siden forrige uke, i tillegg til noen jazz konserter jeg har dekket som fotograf. I dag kom spørsmålet om jeg hadde tid til å dekke blåfrostfestivalen som fotograf, da de antageligvis trengte fotohjelp her. Sa såklart ja, håper på å få kaizers og dum dum boys. Ingen dum måte å spe på studielånet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen ting er mer gøy en å lykkes i en hobby og kunne tjene penger på noe slikt. Lykke til videre!

Utrolig greit og kunne gjøre det man liker allerbest, og i tilegg få en god god sum penger for det. For min del tenker jeg nesten ikke over at det er jobb jeg gjør. Jeg tar bildene med min egne stil og følger den, redaksjonen i avisen elsker det og liker at de har fått en som tar "annerledes" bilder inn i sine kontakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...