Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et spørsmål til dere allvitende fotofolk. Jeg lurer på hvordan man henger opp tunge ting (stort speil og tv) i panelplater. Uten å være avhengig av å treffe stendere.

Det er ikke tilfeldigvis slike mdf plater med "juksepanel" du har?

Hvis ja, så har jeg har lenge lurt på det samme. Jeg har til og med kjøpt et vogel tv oppheng som jeg tenkte å feste på en slik vegg, men har enda ikke fått mannet meg opp til å prøve :)

Lenke til kommentar

Fant ingen dedikert tråd for det her, og heller ingen regler mot det, så jeg prøver meg..

Vurderer å bytte ut mitt trofaste D700, samt kvitte meg med Nikon 70-200 f/2.8 G VR II og en 2x telekonverter. Hvor mye er slikt verdt om dagen? Kittet rundt på foto.no, men fant ikke mye spesifikt.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Er 'Nikon 70-200mm F2.8 G AF-S VRII ED', ser det ligger en til 14000,- på Foto.no. Får legge meg litt under.

Hva med telekonverter? Lite marked for de kanskje.. EDIT: Fant den på siden du nevnte. Kjekt sted. Takk!

Lars: Hva byr du? :p

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Det er et norskt snekkerfirma som har gjort det, så regner med det er bra gjort. Det holder ikke bare med vanlige skruer? Treskruer?

Normalt så blir platene stiftet/skrudd fast og enkelte bruker å lime platene fast til stenderne i tillegg, det burde sikkert holde med og bruke skruer med dype gjenger alla sponplateskruer/mdf-skruer, ville nok forbore med et bor som er ca 1.5/2mm mindre for og ikke splintre/deformere platene, er det et nyere hus så må man også ta hensyn til plasten bakom veggene så den ikke blir punktert "mulighet til fuktskade". Når du har montert feste så prøv og dra det forsiktig ut fra veggen bare for og sjekke om plate gir etter/buer seg. Klarer du og få plassert minst 1 skure i en stender så er det gull.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål til dere allvitende fotofolk. Jeg lurer på hvordan man henger opp tunge ting (stort speil og tv) i panelplater. Uten å være avhengig av å treffe stendere.

Det er ikke tilfeldigvis slike mdf plater med "juksepanel" du har?

Hvis ja, så har jeg har lenge lurt på det samme. Jeg har til og med kjøpt et vogel tv oppheng som jeg tenkte å feste på en slik vegg, men har enda ikke fått mannet meg opp til å prøve :)

Selvfølgelig er det juksepanel. Hvor langt inn er plasen?

Lenke til kommentar

Er jeg helt på tur mtp HSS er ubrukelig til å fryse bevegelse?

:)

http://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=586646

Hvis det er nevneverdig bevegelse i løpet av lukkertiden vil high-speed sync være ubrukelig hvis formålet er å fryse bevegelsen. Så vil forskjellige deler av bildet ha motivet på forskjellig plass.

Edit : Er det er alltid så hårsåre divaer på foto.no?

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ubrukelig til å fryse bevegelse er det ikke, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det diskusjonen du linker til handler om... det er riktig som det sies der at raskest mulig blitsblink får du ved å ikke bruke HSS, og heller sette blitsen manuelt på lavest mulig blitsstyrke. Jeg kjenner ikke til data for varighet av blitsglimtet på Canon-blitser, men på en Nikon SB-800 varer blitsglimtet ved laveste lysstyrke 1/40000 sekund.

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Spørsmål til dere prisbevisste.

Er 9490 kroner for et Nikon D7000 en tanke høyt? Og kan jeg regne med at prisen vil synke en del så fort kameraet blir lagervare hos andre enn Japan Photo? Jeg mener jeg har lest et sted her inne at prisen har ligget så lavt som 6000-tallet tidligere.

Jeg regner med flommer og tsunamier har en del av skylden for den manglende tilgjengeligheten, og at det forhåpentligvis vil bedre seg i løpet av kort tid. Og dermed også prisen.

Lenke til kommentar

Ubrukelig til å fryse bevegelse er det ikke, men jeg fikk ikke inntrykk av at det var det diskusjonen du linker til handler om... det er riktig som det sies der at raskest mulig blitsblink får du ved å ikke bruke HSS, og heller sette blitsen manuelt på lavest mulig blitsstyrke. Jeg kjenner ikke til data for varighet av blitsglimtet på Canon-blitser, men på en Nikon SB-800 varer blitsglimtet ved laveste lysstyrke 1/40000 sekund.

Helt klart, en blits fryser raske bevegelser bedre enn HSS. Men det var jeg aldri uenig om.

Det som provoserte var enkeltes påstand at HSS ikke kunne brukes til å fryse bevegelser.

Jeg synes HSS fryser disse plaskene tilfredstillende

6660254865_135946fb61_z.jpg

_DSC8343 by Inc aka Foto22, on Flickr

6660286569_311d11d333_z.jpg

_DSC8342 by Inc aka Foto22, on Flickr

Lenke til kommentar

Spørsmål til dere prisbevisste.

Er 9490 kroner for et Nikon D7000 en tanke høyt? Og kan jeg regne med at prisen vil synke en del så fort kameraet blir lagervare hos andre enn Japan Photo? Jeg mener jeg har lest et sted her inne at prisen har ligget så lavt som 6000-tallet tidligere.

Jeg regner med flommer og tsunamier har en del av skylden for den manglende tilgjengeligheten, og at det forhåpentligvis vil bedre seg i løpet av kort tid. Og dermed også prisen.

Jeg har ikke fulgt med i det siste, men det høres høyt ut -- det er da faktisk minst like mye som jeg betalte da jeg kjøpte mitt, da det var nytt på markedet? Kan nok lønne seg å vente litt, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Spennende! Kan man spørre om bakgrunnen for reisen dit?

Når det gjelder utstyr -- først og fremst ville jeg aldri dratt med bare ett kamerahus. Minst ett i reserve, gjerne to. Sånn sett er det jo en god sjanse til å rettferdiggjøre kjøp av D300, men ikke for å pensjonere 200 helt, bare supplere.

Personlig drar jeg heller aldri noe sted uten en lyssterk normal -- vurdert Nikon 30mm f/1,8? Koster lite, veier lite, men kan være forskjellen på godt bilde eller intet bilde i lite lys.

Jeg ville vært mer opptatt av å skaffe bredere vidvinkel enn lengre tele hvis jeg hadde hatt de objektivene. Rettere sagt, jeg har deres mer plastikkete og mindre lyssterke stesøsken i form av 16-85 og 70-300, og det er definitivt vidvinkel jeg synes jeg trenger. Forskjellen mellom 200 og 300 mm føles forøvrig veldig ubetydelig i praksis.

Egentlig ville jeg når jeg tenker over det skaffet 10-24mm og 35mm 1,8 eller 30mm 1,4, og tatt med det pluss 80-200, og latt 17-55 bli hjemme. Ville hatt 10-24 på et kamera og 80-200 på et annet, og bytta til lyssterk normal ved behov.

Egentlig er jeg såpass ekstrem av meg at jeg ville tatt med et mekanisk uknuselig kamera som f.eks Nikon F, som jeg ville hatt som reserve-reserve hvis alt annet skulle bli stjålet, ødelagt, konfiskert eller noe sånt -- men det er sikkert ikke strengt tatt nødvendig.

Sudan høres spennende ut. Tror jeg ville vurdert å pakke så kompakt som mulig. Høres ut som om 80-200 kan holde seg hjemme.

Er enig i at 21GB høres lite ut. I hvertfall hvis du skyter i RAW. Støtter også forslaget med et reservehus.

Så den artige funksjonstabellen postet lengre nede. Jeg føler jeg er på vei ut av utstyrsjaget. Likevel er det jo sånn at man må ha noe utstyr.

Grunnen til at jeg reiser er for å forsøke å drive fotojournalistikk på grunnleggende nivå. Jeg vil dokumentere hvor viktig det er å drive med nødhjelp, selv etter at media har pakket sekken og reist til neste katastrofe. Kampene er kanskje over, men krigen tilbake til livet har så vidt begynt.

Det er mye jeg kunne tatt med- Jeg har D200, D1H og D40x samt Kodaken og en million lommekameraer. Jeg har hatt masse optikk også. Deriblandt en grei ansamling med fastoptikk. Flotte greier, men jeg ble helt sprø av å bytte objektiv konstant. Jada, apostlenes zoom funker, men utsnittet må også henge på greip.

Derfor konverterte jeg til zoom. Jeg skulle nok klart meg med tre fastobjektiver på turen, men hvorfor skulle jeg ta med tre fastobjektiv når det holder med ett zoomobjektiv. 17-55 leverer det jeg trenger og mer til i form av kvalitet.

Det er egentlig 80-200 eller ikke 80-200 som er spørsmålet for meg. Det er en blytung sak, men den er også helt fantastisk å bruke. Jeg er redd den blir med, så får jeg håpe jeg bruker den. Noe lyssterkt hadde jo vært moro, men optikken jeg har er jo faktisk f/2.8. Da er det heller at det er kompakt som er viktig. Når jeg uansett må drasse på alt utstyret hver dag, hele tiden, hvorfor ikke bruke det? Det blir ikke lettere fordi det ikke er festet på kamera. Jeg har til dags dato ikke opplevd at et kamera har feilet. Jeg tror ikke det skjer denne gangen heller, men jeg har med Kodaken som backup.

Jeg har foretatt vurderinger av alt utsyret som skal være med,og prioriteringen er som følger:

1:DSLR

1:17-55

1:Renseutstyr

1:Minnekort

2:SB-600

2:Kodak Retina

3: 80-200

1: Vitalt

2: Viktig

3: Nyttig

Dette er tungt nok å måtte drasse rundt på over alt, og det eneste jeg kan se at jeg kan droppe er 80-200. Men kan jeg egentlig det?

Reservehus har jeg med i form av Kodaken. Det er et gammelt system som samtidig er lite og helt separat fra Nikon systemet.

Lenke til kommentar

[snip]

Jeg har foretatt vurderinger av alt utsyret som skal være med,og prioriteringen er som følger:

1:DSLR

1:17-55

1:Renseutstyr

1:Minnekort

2:SB-600

2:Kodak Retina

3: 80-200

1: Vitalt

2: Viktig

3: Nyttig

Dette er tungt nok å måtte drasse rundt på over alt, og det eneste jeg kan se at jeg kan droppe er 80-200. Men kan jeg egentlig det?

Reservehus har jeg med i form av Kodaken. Det er et gammelt system som samtidig er lite og helt separat fra Nikon systemet.

Aha, hvis du har med en blits og den gamle Kodaken så blir det vesentlig mindre viktig med hhv. lyssterk fastoptikk og reservehus. I så fall stemmer jeg for å ta med telezoomen; det burde nok være verdt den ekstra vekta når reisens hovedformål er fotorelatert. Dog skal det sies at jeg ofte tar med meg for mye dilldall fordi jeg er litt redd for å mangle noe jeg plutselig finner ut at jeg trenger. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...