Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valgets kvaler: Jeg skal på tur til Sudan. Jeg bruker nesten aldri 80-200 her hjemme, min 17-55 er svært sjelden over 45 mm. Bør jeg likevel ta med 80-200? Jeg kan ikke si at jeg trenger mer utstyr egentlig. Samtidig, burde jeg skaffe med en fisheye? Jeg hadde en Sigma 10-20 en stund, lite brukt. Savner et par millimeter i nedre sjikt på 17-55 som jeg godt kunne vært foruten i den lange enden. Hva med en teleconverter? Sjelden jeg finner noe som er så nærme at 200 mm er nok, hvor jeg ikke bare kan gå bort og bruke 17-55 og få et bedre bilde. Jeg har tenkt å pensjonere min D200 til fordel for en D300 såfremt jeg får en billig nok. Bør jeg ta med mer utstyr? Kan man virkelig reise på tur utelukkende for å fotografere med ett objektiv? Min pakkeliste fotomessig er kort;

 

Domke F4-AF Sand

Renseutstyr

Nikon D200 eller -300

17-55

80-200(?)

Trådutløser

21 GB med 2 og 4 GB minnekort

6 batterier

Kodak Retina 1B

 

Ja, stativ hadde vært noe, men foto er generelt litt upopuulært i Sudan, så jeg tror ikke jeg skal satse på stativet.

 

Jeg er ikke fremmed for å kjøpe noe mer, men begrunn.

Lenke til kommentar

Valgets kvaler: Jeg skal på tur til Sudan. Jeg bruker nesten aldri 80-200 her hjemme, min 17-55 er svært sjelden over 45 mm. Bør jeg likevel ta med 80-200? Jeg kan ikke si at jeg trenger mer utstyr egentlig. Samtidig, burde jeg skaffe med en fisheye? Jeg hadde en Sigma 10-20 en stund, lite brukt. Savner et par millimeter i nedre sjikt på 17-55 som jeg godt kunne vært foruten i den lange enden. Hva med en teleconverter? Sjelden jeg finner noe som er så nærme at 200 mm er nok, hvor jeg ikke bare kan gå bort og bruke 17-55 og få et bedre bilde. Jeg har tenkt å pensjonere min D200 til fordel for en D300 såfremt jeg får en billig nok. Bør jeg ta med mer utstyr? Kan man virkelig reise på tur utelukkende for å fotografere med ett objektiv? Min pakkeliste fotomessig er kort;

 

Domke F4-AF Sand

Renseutstyr

Nikon D200 eller -300

17-55

80-200(?)

Trådutløser

21 GB med 2 og 4 GB minnekort

6 batterier

Kodak Retina 1B

 

Ja, stativ hadde vært noe, men foto er generelt litt upopuulært i Sudan, så jeg tror ikke jeg skal satse på stativet.

 

Jeg er ikke fremmed for å kjøpe noe mer, men begrunn.

Spennende! Kan man spørre om bakgrunnen for reisen dit?

 

Når det gjelder utstyr -- først og fremst ville jeg aldri dratt med bare ett kamerahus. Minst ett i reserve, gjerne to. Sånn sett er det jo en god sjanse til å rettferdiggjøre kjøp av D300, men ikke for å pensjonere 200 helt, bare supplere.

 

Personlig drar jeg heller aldri noe sted uten en lyssterk normal -- vurdert Nikon 30mm f/1,8? Koster lite, veier lite, men kan være forskjellen på godt bilde eller intet bilde i lite lys.

 

Jeg ville vært mer opptatt av å skaffe bredere vidvinkel enn lengre tele hvis jeg hadde hatt de objektivene. Rettere sagt, jeg har deres mer plastikkete og mindre lyssterke stesøsken i form av 16-85 og 70-300, og det er definitivt vidvinkel jeg synes jeg trenger. Forskjellen mellom 200 og 300 mm føles forøvrig veldig ubetydelig i praksis.

 

Egentlig ville jeg når jeg tenker over det skaffet 10-24mm og 35mm 1,8 eller 30mm 1,4, og tatt med det pluss 80-200, og latt 17-55 bli hjemme. Ville hatt 10-24 på et kamera og 80-200 på et annet, og bytta til lyssterk normal ved behov.

 

Egentlig er jeg såpass ekstrem av meg at jeg ville tatt med et mekanisk uknuselig kamera som f.eks Nikon F, som jeg ville hatt som reserve-reserve hvis alt annet skulle bli stjålet, ødelagt, konfiskert eller noe sånt -- men det er sikkert ikke strengt tatt nødvendig.

Lenke til kommentar

Mye ny informasjon rundt Fuji X-pro1! (photorumors.com)

 

Objektivene blir som følger:

 

XF 18mm f/2 R

XF 35mm f/1.4 R

XF 60mm f/2.4 R Macro

 

Fuji-X-PRO-1-mirrorless-camera.jpg

Fuji-EF-X20-flash-for-X-Pro-1-camera.jpg

Fuji-x-pro-1-case.jpg

 

Informasjon om objektivene

 

Fuji XF 18mm f/2 R

 

8 elements, 7 groups, two aspherical elements

52 mm filter size

dimensions: 64.5 x 40.6 mm

weight: 116 g

 

Fuji XF 35mm f/1.4 R

 

8 elements, 6 groups, one aspherical element

52 mm filter size

dimensions: 65.0 x 54.9 mm

weight: 187 g

 

Fuji XF 60mm f/2.4 R Macro

 

10 elements, 8 groups, one aspherical element and one low-dispersion element

1:2 scale

39 mm filter size

dimensions: 64.1 x 70.9 мм

weight: 215 g

 

 

I tillegg vil Fujifilm komme med flere objektiver i løpet av året. Blant disse er et teleobjektiv og trolig en 23mm f/2.0. Fuji vil også utgi sine egne M bayonett adaptere for Lieca objektiver. Søkeren blir omtrent helt lik den vi finner i X100.

 

The new sensor called X-Trans is a classic 16-megapixel. RGB filter is arranged in random blocks of 6x6 pixels which avoids the need for AA filter. This design requires a faster processor - the X-Pro 1 has a new EXR Processor Pro.

 

Later this year Fuji will introduce more lenses, including a telephoto and probably a 23mm f/ 2.0.

Fuji will also launch their own M bayonet adapter for Leica lenses! This is what I have been waiting for! It also explains this post from a while back.

 

Similar hybrid viewfinder like in the x100. The X-Pro 1 will have two optical degrees of magnification: x0.37 for wider lenses and x0.60 for the other lenses. This function will be controlled by the menu and can be set manually for third party lenses.

 

Magnesium alloy body, the upper and lower part will be made out of aluminum alloy. Several new film simulation and repeated exposure are added to the menu.

 

The Fuji X-Pro 1 camera dimensions are 83 x 138 x 38 mm.

For comparison, the Fuji X100 dimensions are 75 x 126 x 54 mm.

Endret av Krølle
Lenke til kommentar

Ryktes om at Lightroom 4 betaen vil starte den 10. januar. Noen som isåfall har tenkt å henge seg på? :)

Usikkert. Ser ut som det er fikset nok i Corel AfterShot 1 i forhold til Bibble 5 at jeg slipper å gå over til Adobe programvare.

 

(AfterShot? Bibble? For de som ikke har fått det med seg, så har Corel kjøpt Bibble Labs og Bibble 6 heter derfor AfterShot 1.0).

Lenke til kommentar

Ryktes om at Lightroom 4 betaen vil starte den 10. januar. Noen som isåfall har tenkt å henge seg på? :)

 

Hvis Adobe får på plass full støtte for råfilene fra Nikon D3 (noe som ikke er tilfelle i dagens versjon) så kjøper jeg glatt. Hvis ikke holder jeg meg til 3'ern.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...