Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Her sitter jeg med en skoleoppgave, men fader meg ikke lett.

Det å skrive en oppgave om "Det Norske Selskab" er ikke lett. Det finnes både "Norske Selskab anno 1772" "Norske Selskab anno 1818" og "Det Norske Selskab anno 1859" Enda i dag er det en av klubbene som står igjen, de kaller seg "Det Norske Selskab" men i følge alle artikler jeg finner så er "Det Norske Selskab anno 1859" lagt ned. Det betyr at "Det Norske Selskab anno 2011", ikke kan være i fra 1859. Derimot er det i fra 1818 men har klart å endre navn på tiden også.

Noen historikere tror jeg må renskrive sine papirer og komme med noen ordentlige artikeler som er klare på hvilke "klubber" som er etterfølgere til hvem. Og hvem som ikke eksisterer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det norske selskab (1772) ble åpnet i 1774. Dette var en politisk aktiv klubb som søkte et eget norsk universitet. Norge var på denne tiden underlagt Danmark, og det eneste universitetet fantes i København. Denne klubben ble oppløst i 1813 da retten til eget norsk universitet var vunnet.

Det norske selskab (1818) er derimot en ren selskabsklubb for de norske herrer innen kultur og næringsliv. Her konspireres og planlegges det. Selvfølgelig er det ikke tillatt for kvinner å delta i disse selskabeligheter.

Det norske selskab (1859) er en klubb som ble etablert etter samme politiske lest som den av 1772. Klubben fikk lite gjennomslagskraft, men fortsatte sin eksistens i flere år. Selv om det var ment som et politisk selskab ble det mer et selskab for fornøyelsens skyld. Et selskab der man kunne raljere i den verste alkoholrus!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har link til fotografer som har bilder av musikere. Prøver å finne inspirasjon/ideer til lyssetting?

Tenkte noe ala et lys rett ovenfor artisten som f.eks sitter på en krakk og plinger noen noter..

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Hei

Jeg er ny her..

Velkommen skal du være navnbror Fredrik! Som ny på forumet kan du diskutere alt mellom himmel og jord i denne tråden, legge ut bildene dine i Akambrukernes bilder for Desember måned, se etter nyttige tråder i fotoforumet, bidra med å hjelpe brukere med kjøp av utstyr og opptikkog hjelpe familiemødre med kjøp av kompaktkameraer

I tillegg kan det anbefales at du tar en titt innom tråden kupp på bruktmarkedetfor å raske til deg fotoutstyr til en billig penge, le av luringerpå bruktmarkedet, eller se etter gode fototilbud i nettbutikkeneom du foretrekker å kjøpe nytt.

Ellers er tråden Hvordan lure kjerringaen nyttig og morsom tråd det anbefales at man leser. Sist men ikke minst kan man starte med å skrive litt om deg og kamerautstyreteller friske opp kunnskapen ved å lese om blender, lukker(tid) og ISO

Når kunnskapen sitter ferskt i pannebrasken kan du ta en tur innom "utfordringer" og blant annet delta i Månedens utfordring 2011 , uke 50mm eller de kommende "festene". Sist, men ikke minst: spør om det er noe du lurer på :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hei

Jeg er ny her..

Velkommen skal du være navnbror Fredrik! Som ny på forumet kan du diskutere alt mellom himmel og jord i denne tråden, legge ut bildene dine i Akambrukernes bilder for Desember måned, se etter nyttige tråder i fotoforumet, bidra med å hjelpe brukere med kjøp av utstyr og opptikkog hjelpe familiemødre med kjøp av kompaktkameraer

I tillegg kan det anbefales at du tar en titt innom tråden kupp på bruktmarkedetfor å raske til deg fotoutstyr til en billig penge, le av luringerpå bruktmarkedet, eller se etter gode fototilbud i nettbutikkeneom du foretrekker å kjøpe nytt.

Ellers er tråden Hvordan lure kjerringaen nyttig og morsom tråd det anbefales at man leser. Sist men ikke minst kan man starte med å skrive litt om deg og kamerautstyreteller friske opp kunnskapen ved å lese om blender, lukker(tid) og ISO

Når kunnskapen sitter ferskt i pannebrasken kan du ta en tur innom "utfordringer" og blant annet delta i Månedens utfordring 2011 , uke 50mm eller de kommende "festene". Sist, men ikke minst: spør om det er noe du lurer på :)

Hei og takk for nyttig info, Fredrik.

Her er det bare å hoppe i det.. :)

Lenke til kommentar
Kameraet hans, eit Cannon Eos D7, er ein fast følgjesvein, og stort sett nyttar han ein fast 300 millimeter når han tek bilete av fuglar.

Link

Burde ikke en artikkelforfatter ha kontroll på kameramerker og modeller?

Tar dette som et tegn på at jeg er hakket mer utstyrsinteressert enn de som jobber med slikt :-p

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Kameraet hans, eit Cannon Eos D7, er ein fast følgjesvein, og stort sett nyttar han ein fast 300 millimeter når han tek bilete av fuglar.

Link

Burde ikke en artikkelforfatter ha kontroll på kameramerker og modeller?

Tar dette som et tegn på at jeg er hakket mer utstyrsinteressert enn de som jobber med slikt :-p

Er vel vant til Nikon vel :)

Syntes det var merkeligere at ørnen har en halvspist måke unge i kloa, spesielt når det blir påstått at han fotograferte et angrep, heller litt mer mot åte.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg har bestandig hatt en god interesse for trening. Dessverre har jeg latt meg forfalle, og har gått opp ca 30 - 35 kg siden 2004. Men nuh er det slutt.. jeg er i gang igjen.. Så tenkte jeg at jeg skulle lage meg en nettside/blogg/forum whatever.. Og jeg har 2 stk nettadresser som jeg ikke har tatt i bruk ennå.

Og jeg lurer på hvilken jeg skal gå for:

supersporty.no

eller

iTrening.nu

Har folket noen gode råd å komme med her?? :)

Lenke til kommentar

Jeg har bestandig hatt en god interesse for trening. Dessverre har jeg latt meg forfalle, og har gått opp ca 30 - 35 kg siden 2004. Men nuh er det slutt.. jeg er i gang igjen.. Så tenkte jeg at jeg skulle lage meg en nettside/blogg/forum whatever.. Og jeg har 2 stk nettadresser som jeg ikke har tatt i bruk ennå.

Og jeg lurer på hvilken jeg skal gå for:

supersporty.no

eller

iTrening.nu

Har folket noen gode råd å komme med her?? :)

Hva som helst så lenge det ikke starter med liten i etterfulgt av stor bokstav (ikke at kapitalisering er relevant i nettadresser uansett) eller har .nu-TLD.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tar en råsjangs og satser på at det er noen androidfrelste som leser dette. Jeg har nemlig et problem med min gmail konto og android telefon.

Jeg formaterte mobiltelefonen tilbake til fabrikkinstillinger for å renske den for alskens dritt og møkk. Når jeg så gikk gjennom registreringsprosessen brukte jeg samme gmail konto som jeg hadde før jeg tilbaktestilte mobilen. Problemet er at mobilen ikke dukker opp under enheter på android market i nettleserem. Jeg får simpelt opp teksten "Du har ingen enheter". Noen som vet hvordan man kan knytte en mobiltelefon til gmail kontoen ?

EDIT: Løst :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...