Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Såg nettop litt gjennom bildekritikken, og begyndte å lure:

Har bildenivået sunket etter at digit.no og akam.no blei slått sammen?

Bildetrådene held etter mitt syn høgre kvalitet enn bildekritikken. Og bildetrådene er meint som "tømmingstasjon" for bilder du ikkje ville legge inn i bildekritikken?

Sitter med samme følelsen selv gitt.. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akam's BK lå på på sotteseng i mange år før vi begynte med månedstrådene. Snittkvaliteten på Digit er ikke så gal egentlig; problemet er mer at det er litt for mye gjentagelser og mye "kjedelige" og forutsigbare motiver. Lite spennede nytekning ute å går.

Bildetrådene held etter mitt syn høgre kvalitet enn bildekritikken. Og bildetrådene er meint som "tømmingstasjon" for bilder du ikkje ville legge inn i bildekritikken?

Det tror jeg har med det at vi har veldig mange her inne som faktisk er veldig flinke, og de har ikke veldig stort behov får å søke kritikk. Men de liker å vise frem hva de holder på med. Så månedstråden passer utmerket.

Og det er jo egentlig det som er kjennetegnet for mesteparten av bildene på digit.no - folk liker å vise frem hva de holder på med. Men de vil gjerne få en klapp på skulderen også; det er ikke så vitkig i månedstråden.

Endret av tomsi42
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Apple lyd interesserte har nettopp fått 2 nye dokkingalternativer som er litt større enn de fleste:

http://www.jarre.com...AE-dock-speaker

http://www.itavisen....ok#dsq-new-post

Bør ha litt plass og bærehjelp da den minste kun veier 317 kg...

Hadde jeg fått med denne dokking-stasjonen så skulle jeg vurdert et appleprodukt :)

lol - ser den ja !!

Men seriøst noen burde bestille sjekk av toppetasjen til Jan Mikkel Jarre - stige og lydkilden plasser 4 meter over bakken ? really ?

Lenke til kommentar

Igjen er saken oppe. Først etter flere mnd har jeg endelig fått et svar. Deltok i fotokonkurranse i sommer med et bilde, og avisen har senere brukt bilde ulovlig i sin papirutgave.

•  
  • Bildet er croppet ekstremt mye.
  • Jeg er ikke kreditert for bruk av bilde.
  • De har da heller ikke spurt om å bruke bildet og tatt det i fra ukjent sted. (antar jo de har tatt det i fra sin egen nettside hvor det ligger inne i noe konkurranse artikkel.
  • Bildet er veldig lite slik det er trykt ca 4x6cm.

Etter flere mailer hvor avisen ikke har svart og ikke ville kommet med noe svar også tlf. har endelig avisen "lagt seg flate".

Bildet skulle selvfølgelig ikke vært brukt og jeg kan sende en faktura på 500kr.

500kr for et bilde de har ødelagt med cropping for at ikke skal merkes jeg har tatt bilde? I tillegg ikke kreditering og ulovlige ved at de ikke har spurt.

Mener dere jeg skal prise meg høyere en dette?

For min del er det ikke pengene, men det er prinsipper om hvordan de har holdt på etter konkurransen. Har hørt flere slike ting om avisen tidligere og de kan ikke holde på å stjele bilder slik de gjør.

Lenke til kommentar

Nå som du har fått en tilståelse på svart/hvit.

Hva med og sende en mail hvor du opplyser at normalt så er prisen dobbel av standard satser "18hundre og noe ?" samtidlig at du forteller at det er en prinsippsak siden denne type av tyverier har øket de siste årene og at fotomiljøene er klar over dette og ikke vil at dette skal utvikle. Man må også ta med i betraktning om du skal har noe forretningsmessigst med avisen på et senere tidspunkt.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Akam's BK lå på på sotteseng i mange år før vi begynte med månedstrådene. Snittkvaliteten på Digit er ikke så gal egentlig; problemet er mer at det er litt for mye gjentagelser og mye "kjedelige" og forutsigbare motiver. Lite spennede nytekning ute å går.

I tillegg til at de som faktisk tør å prøve noe nytt mottar krasse kommentarer og negative tilbakemeldinger..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Min oppfatning av brukerne av digit.no er at det er en liten klubb av utvalgte brukere som skal definere den fotografiske retningen på nettstedet. Og de er etter mitt skjønn ikke åpne for alternative bilder/komposisjoner. Går man utafor «boksen» blir man klippet ned med utelukkende dårlige karakterer og negative tilbakemeldinger..

Og jeg kan ikke i min ville fantasi skjønne at A-pressen skal profilere et nettsted som har ca 300 - 400 registrerte brukere. De burde ha lagt langt mere vekt på å utvikle Akam, både redaksjonelt og teknisk!!

Lenke til kommentar

Min oppfatning av brukerne av digit.no er at det er en liten klubb av utvalgte brukere som skal definere den fotografiske retningen på nettstedet. Og de er etter mitt skjønn ikke åpne for alternative bilder/komposisjoner. Går man utafor «boksen» blir man klippet ned med utelukkende dårlige karakterer og negative tilbakemeldinger..

Akkurat der har vi bare oss selv å takke - så lenge det er ingen fra Akam går inn og bruker digit.no aktiv på en mer vettug måte, så blir det sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat der har vi bare oss selv å takke - så lenge det er ingen fra Akam går inn og bruker digit.no aktiv på en mer vettug måte, så blir det sånn.

Et godt poeng du kommer med Tomsi. Såfremt vi ikke selv bidrar til å endre retningen som skipet seiler i, har vi oss selv å takke. Å være opplyst og oppmerksom kan man derimot være. Den dagen digit.no´s bildekritikk blir prioritert, eller tilført ressurser som kunne gjort mer nytte for akam.nos brukere kommer jeg derimot til å sitte stille i båten. Gudene skal vite at alt mellom himmelen og jord blir satt i bevegelse den dagen vi blir tvunget til å benytte oss av digit.no, at vi blir tvunget til å dele oss med digit.no, eller at våres bilder blir pålagt at havner på digit.no´s bildekritikk. Det tror jeg derimot ikke at kommer til å skje :)

Lenke til kommentar

Et godt poeng du kommer med Tomsi. Såfremt vi ikke selv bidrar til å endre retningen som skipet seiler i, har vi oss selv å takke. Å være opplyst og oppmerksom kan man derimot være. Den dagen digit.no´s bildekritikk blir prioritert, eller tilført ressurser som kunne gjort mer nytte for akam.nos brukere kommer jeg derimot til å sitte stille i båten. Gudene skal vite at alt mellom himmelen og jord blir satt i bevegelse den dagen vi blir tvunget til å benytte oss av digit.no, at vi blir tvunget til å dele oss med digit.no, eller at våres bilder blir pålagt at havner på digit.no´s bildekritikk. Det tror jeg derimot ikke at kommer til å skje :)

Det blir ihvertfall ingen bedring på digit.no hvis ikke vi bidrar aktiv. Det nytter ikke å sitte på ræva å vente på at noe skjer som passer oss. Så vi må gå inn aktivt, alle sammen. Og vi må nok gjøre det nå. Jeg også.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det blir ihvertfall ingen bedring på digit.no hvis ikke vi bidrar aktiv. Det nytter ikke å sitte på ræva å vente på at noe skjer som passer oss. Så vi må gå inn aktivt, alle sammen. Og vi må nok gjøre det nå. Jeg også.

men vi må vel lage en tråd om det først.. Er det ikke sånn det fungerer på digit? En tråd om alt mulig rart. Hver sin tråd, så man kan merke den som løst etter en stund.

• Liker 2
Lenke til kommentar

men vi må vel lage en tråd om det først.. Er det ikke sånn det fungerer på digit? En tråd om alt mulig rart. Hver sin tråd, så man kan merke den som løst etter en stund.

Det er en måte.

Eller så kan vi bare begynne å poste bilder og skrive gode kritikker og kommentarer.

Jeg for min del reserverer meg alltid for karakterer, og gir heller ikke karakterer. Bilder som er litt interessante eller morsomme på visning for noen oppmuntrende ord. Bilder på tips får også gjerne det, og har jeg noen tips å gi, så gjør jeg det. Ber de om kritikk, så prøver jeg å si noe fornuftig.

Men den siste måneden eller så har jeg ikke hatt energi til å bidra i det hele tatt. Samtidig sliter jeg med at jeg blir logget ut ui hytt og pine. Har noe med at jeg er innom 3-4 forskjellige PC i løpet av en dag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men den siste måneden eller så har jeg ikke hatt energi til å bidra i det hele tatt. Samtidig sliter jeg med at jeg blir logget ut ui hytt og pine. Har noe med at jeg er innom 3-4 forskjellige PC i løpet av en dag.

Litt rart det der, det var veldig mange som hadde problemer med og kunne logge inn i digit og være pålogget, jeg har aldri gjort noen tiltak utenom det og være pålogget Akam og har bestandig hatt full brukerrettigheter på digit.

Kanskje grunnen kan være at jeg har kun et hovedpassord som jeg må aktivisere før jeg får tilgang til div. innlogginger i nettleseren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke ord..Lee Jeffries.

Sterke saker. Flickr-profilen hans er virkelig verdt en titt, dette sier langt mer enn det som er komfortabelt:

6319056097_d5f022cdf1.jpg

Untitled by LJ., on Flickr

---

Angående digit: er det ikke slik at det som nå heter bildekritikk der er det de tidligere har brukt som sosial tumleplass ala våre månedstråder? Det hadde sikkert blitt ramaskrik også om vårt kaffeslaberas av en chattetråd skulle blitt erstattet med marching up and down the square:

http://www.youtube.com/watch?v=nLJ8ILIE780

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...