Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Jeg kritiserer Nikonglass selv så hva er det du prøver å antyde?

At du er hissig, Marius. Er det selv, ingen skam. :)

Hvorfor velge 2-4 bps når man har muligheter for 5?

Fordi man ikke alltid trenger 5fps. Under normal bruk er E-400 i tøyler med 1fps. Fordi jeg har fort for å snappe løs to, kanskje til og med tre bilder av samme motiv, uten å behøve det. Ikke at det er noen katastrofe, men det strider mot mitt prinsipp om å ikke sløse med kortplass.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jo.. jeg har ingen problemer med å ha muligheten for 5 bps, har ikke merket noen begrensinger på grunn av det. Men lånte bort kameraet noen timer i helgen, fikk det tilbake med 200 bilder - fordelt på 10 motiver. Folk flest er veldig imponert av seriebildetakning vet jeg.

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar
Skjermen min konka nettop. Måtte hente ett gammelt lurv fra loftet, en 17" like feit som bestepappa en gang var, og det er ikke rent lite!

Tingen er. Hvordan kalibrere den? Fargene er ganske så labre, og bildet er helt skrudd. Bokstavelig talt.

Du kan jo prøve Adobe Gamma..

Lenke til kommentar
Hvorfor gjør du det nå da? Unge og dumme mann :)

Fikk du forresten sammenlignet med D200'n din?

Forenklet regnetykke; 4000 bilder / 8 = 500 / 60 = 8.33 minutter brukte du på det.

8fps er digg, lyden er diggere :D

Hvordan legger man inn fonts i cs3? Anenrledes enn cs2 virker det som.

Gå inn via programfiler, og finn fonts der..

Forenklet regnetykke; 4000 bilder / 8 = 500 / 60 = 8.33 minutter brukte du på det.

Han måtte vel stoppe for å tømme bufferen nå og da?

Ja, men det tar bare 0,5sek, kommer ann hvor fort jeg slipper og trykker utløseren.

Lenke til kommentar
Hvordan legger man inn fonts i cs3? Anenrledes enn cs2 virker det som.
Skal vel ikkje vere nokon forskjell, du legg dei i skrifttype-mappa til systemet. I Windows vil det seie C:\Windows\Fonts. Legg filene der, og dei vert tilgjengelege i alle program der ein kan velge skrifttypar. Har du Mac kan eg ikkje hjelpe.
Lenke til kommentar
Virker ikke spesielt skarp.

Jeg sier ikke: Bildet er uskarpt, når det ikke er det.

Jeg har ikke vært bruker her lenge nok til å ha sett om du har kritisert et bilde tatt med Canon-optikk, men du har en generell dårlig holdning til andre merker enn Nikon - spesielt Canon.

Om du tar en titt på det jeg skrev, så sa jeg ikke at bilde var uskarpt, jeg sa at det ikke var spesielt skarpt og det var det jo ikke - akkurat det bilde som ble vist var ikke så rettegnende at det kan bli framstilt som skarpt. Nå igjen, så er skarphet veldig subjektivt og må måles i forskjellige grader ut ifra situasjonen.

Det er nærmest umulig (riktig) å sammenligne et bilde tatt med ultravidvinkel med en tele fordi det ikke er mulig å få objektivene til å tegne like skarpt. Som vist med bilde av løvetannen.

1:1 crop var dog ikke så altfor gale, det var ikke uskarpt, men heller ikke skarpt i min bok. (Om dere klarer den tankegangen)

2. Jeg har sett på EXIF-en og det er ikke mange objektiver som viser skarphet på største blender.

Leste du ikke linken jeg ga deg?!

I quote:

The center performance is already excellent at wide-open aperture and the borders follow on very good levels.

Ja, jeg tok en titt på testen. Bildene ser ganske greie ut og kan godt hende de er skarpe i forhold til andre objektiver i samme gruppe, men de er ikke skarp nok til at jeg kan si at de er skarp.

Uforskammet er det vel ikke, du roper ut at et objektiv er uskarpt ut i fra et bilde.

Det er litt småtullete å si noe slikt, etter å ha sett ètt bilde.

Visst er det uforskammet. I stedet for å få noe slikt slengt i tryne, så kunne han eller du spurt meg om hvorfor jeg sa noe slikt - om jeg var seriøs eller om det var tull.

Makan som folk skulle reagere på dette. Helt klart ikke seriøst ment fra Gorpium. Jeg liker dog å putte en " ;) " etter et slikt innlegg for å hindre halshugging som dette...

Du vet. Nikon fanboys.

Pleier som oftest å bruke en eller annen form for hint til at de må ta innlegget med en klype salt, men ikke alltid kommer dette med.

Ikke vondt ment Marius, men når noen kritiserer Nikkorglass virker det som om moren din er Nikkorglass, og du tar det som en personlig fornærmelse. ;)

:D

Å si at det er uskarpt på dette bildet er latterlig.

Ikke spesielt skarpt != uskarpt

Hvorfor velge 2-4 bps når man har muligheter for 5?

Fordi det er unødvendig å ta x antall uønskete bilder om man ikke trenger det.

Jeg har som oftest min 40D på normal burst på 3 bps eller på normal - som faktisk er enormt kjapp. Selv om et våpen er semi-automatisk, betyr ikke at det magasinet tømmes så mye treigere enn auto.

8fps er godlyd, ja.

Absolutt. 10 bps er dog en fryd å høre på. (1D MkIII)

Lenke til kommentar
Skjermen min konka nettop. Måtte hente ett gammelt lurv fra loftet, en 17" like feit som bestepappa en gang var, og det er ikke rent lite!

Tingen er. Hvordan kalibrere den? Fargene er ganske så labre, og bildet er helt skrudd. Bokstavelig talt.

Du kan jo prøve Adobe Gamma..

Har adobe bare til mac, og jeg er en dårlig pirat ><

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...