Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk lyst på et slikt kamera...

Høres ut som et rop for hjelp. Bruker du Nikon til vanlig?

:tease:

Nei. Ikke siden oktober. Må nok være siden jeg måtte ta på et μ4/3 kamera forrige dagen :tease:

Forstår dog ikke din allergi mot Nikon. Hadde det vært kundefiendtlige Canon så hadde jeg forstått det.

Aldri mer Canon...

Lenke til kommentar

Noen som synes fotografering er en dyr hobby ?, prøv og kombiner det med dette :)

Dyrt per kilo og per meter i likhet med foto, men i den store sammenhengen går det nå ikke så voldsomme summer på slikt. Alt som begynner på "b" gjør man imidlertid klokt i å holde avstand til om man vil holde økonomien på rett kjøl: båt, bil, baby, bryllup ...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv kunne jeg godt tenkt meg et Konica Hexar :)

Problemer er bare at det koster penger ;) Zorkien er tilnærmet gratis i forhold :)

Morsomt med videoen er å se hvordan M9 tar "bedre" bilder, mens hexar tar bilder med "sjel". Om du forstår hva jeg mener...

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Har tenkt å ta et portrettbilde av ungene og få det skrevet ut på lerret e.l. i stor størrelse. Nå blir bildene bare på 4.7 Mpx (Foveon), så det jeg lurer på er det bedre å oppskalere fila (2x) før man sender den til en av fotobutikkene, eller har printerne bedre algoritmer for oppskalering, så man overlater det til den?

Lenke til kommentar

Problemer er bare at det koster penger ;) Zorkien er tilnærmet gratis i forhold :)

Morsomt med videoen er å se hvordan M9 tar "bedre" bilder, mens hexar tar bilder med "sjel". Om du forstår hva jeg mener...

Tror det er en misforståelse som har vokst seg stor og feit at bilder som er teknisk ræva eller feil har sjel. Dette er dessverre også svært vanlig i musikkens verden hvor spesielt bluesfolket som påberoper seg at å bruke de samme 3 grepene som alle andre kjørt gjennom rør rør rør og rør utstyr feks låter så mye mer ekte og varmere enn feks råeste digitalutstyret anno 2011. Hemmeligheten er at rør farger lyden noe inni ræva og samtidig dreper de høyeste frekvensene som rør ikke klarer å gjengi. Har man en 31 bånds EQ og litt peiling på frekvenser så kan man fint dra ned de 3 øverste båndene og vips så får man "varm" lyd uten plagsom diskant som var opprinnelig på innspillingen.

Men at bildene i videoen tatt med film er ulike og at det er smak og behag som avgjør er jeg helt med på, bare ikke kall det sjel...

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var redd for at Hexaren kostet en liten trillebår, så det blir nok ikke noe kjøp i første omgang. Må si at det er noe med fargene, skarpheten og råheten i bildene til Hexaren som jeg har falt for. Spesielt i videoen føler jeg at det er langt mer følelser i bildene til Hexaren, enn i bildene til M9 som ser ut som en glatt barnerumpe. Forstår godt hva du mener. Men det handler jo naturligvis om smak :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar
Hemmeligheten er at rør farger lyden noe inni ræva og samtidig dreper de høyeste frekvensene som rør ikke klarer å gjengi. Har man en 31 bånds EQ og litt peiling på frekvenser så kan man fint dra ned de 3 øverste båndene og vips så får man "varm" lyd uten plagsom diskant som var opprinnelig på innspillingen.

Men at bildene i videoen tatt med film er ulike og at det er smak og behag som avgjør er jeg helt med på, bare ikke kall det sjel...

Digitalt oppvarmet lyd uten sjæl :p

Vet av flere som ville kuttet av deg øra for en sådan uttalelse :)

Lenke til kommentar
Hemmeligheten er at rør farger lyden noe inni ræva og samtidig dreper de høyeste frekvensene som rør ikke klarer å gjengi. Har man en 31 bånds EQ og litt peiling på frekvenser så kan man fint dra ned de 3 øverste båndene og vips så får man "varm" lyd uten plagsom diskant som var opprinnelig på innspillingen.

Digitalt oppvarmet lyd uten sjæl :p

Vet av flere som ville kuttet av deg øra for en sådan uttalelse :)

Tell me about it ! Bor tross alt i Europas bluesnavle. Selvsagt veldig ekte dette siden eneste "ekte" bluesmusiker som har bodd her var Steve Wold aka Seasick Steve flagga ut og dro til London når han oppdaget at bluesmiljøet var en jævla vits som stort sett bare drakk og hørte på blues som bakgrunnsmusikk...dette ligger også på hjemmesiden til varden.no... Akkurat som bilder er enten pixler eller korn, så er ALL musikk kun frekvenser som hjernen tolker og noen frekvenser liker jeg og andre liker andre. Så alt som er ekte kan for min del tørke seg en viss plass, ta heller en virkelighetssjekk og lik det man liker enten det er bilder eller musikk, men sjel eller ekte ? Det e bare sjøsprøyt !

Lenke til kommentar

Jeg er så heldig at jeg ikke har ett snevert syn på verden, jeg kan like perfekt ihjæl retusjerte modellbilder samtidig som jeg liker dirty sort-hvit og bilder tatt med jallakameraer. Er ikke motivet interessant så er iallefall hvilket utstyr som er brukt uinteressant med mindre man er på jakt etter tilsvarende selvagt.

Lenke til kommentar

Jeg er så heldig at jeg ikke har ett snevert syn på verden, jeg kan like perfekt ihjæl retusjerte modellbilder samtidig som jeg liker dirty sort-hvit og bilder tatt med jallakameraer. Er ikke motivet interessant så er iallefall hvilket utstyr som er brukt uinteressant med mindre man er på jakt etter tilsvarende selvagt.

Forstår ikke hvorfor du skal tillegge andre et snevert syn på verden. :hmm: Bortsett fra modellbilder som for det meste er utrolig kjedelig og gjerne retusjert av amøber, så liker jeg alle slags bilder. Dog er bilder som dokumenterer verden 1:1 mindre interssante... ;)

Blues hører jeg ikke på, og har heller ikke noe ønske om plater med perfekt studiolyd i nte kanaler. :tease: Da foretrekker jeg indie o.l.

Endret av Epp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...