tomsi42 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Jeg synes 15-85mm-en er rimelig genial. Ypperlig allrounder til ferier og slikt. Da jeg solgte min, så var den solgt i løpet av noen timer. Kan ha noe med prisen (3500,-) å gjøre. Men det var nok heller det at jeg solgte den i litt ut i januar. Tror nok at markedet vil være relativt dødt til etter at januarlønningene ramler inn ... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ser ut til at Adobe endrer ting og tang i lisenspolitikken sin - det helt store later til å være en Cloud-lisens med månedlig betaling. Skal du oppgradere til til CS6 med lavere oppgraderingspris for "vanlig" evig fastpris-lisens, så skal du være på nyeste versjon - CS5 eller CS5.5. http://blogs.adobe.com/conversations/2011/11/adobe-creative-cloud-and-adobe-creative-suite-new-choices-for-customers.html?PID=2159997 Dette blir nå kritisert kraftig. Har oprettet egen tråd om emnet her. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Er det dårlig sesong for å selge kamerautstyr eller? Jeg tenkte på det før jeg la mitt utstyr ut for salg, og for meg virker det som om det stemmer. Har ikke hatt en eneste interesse på mitt utstyr (50D + 15-85), selv om prisene samsvarer tilsvarende annonser. Har også en kompis som prøver å selge 5D mk.1 med 17-40 som heller ikke har fått noen interesse. Har dog kun ligget ute i 3-4 dager, men tidligere erfaring tilsier at det burde være langt mer interesse. Har solgt en del utstyr tidligere, og da har som regel interessen begynt å melde seg innen 1-2 dager. Alle mine tidligere salg har tilfeldigvis vært på våren eller sommeren, som gir meg enda mer tro på at det generelt sett er dårlig sesong for bruktsalg av kamera. PS: Legger bevisst ikke ut verken priser eller annonser her siden det ikke er lov å selge på diskusjon. Vil kun ha svar på om det generelt sett er dårlig marked for tiden. legg ut på nytt. separate annonser. Dump prisen med en hundrelapp hvis det ikke går fort nok. Viktig å legge ut nye annonser hver gang du senker prisen, da disse da kommer øverst på listen når man klikker seg inn på bruktmarkedet. Jeg gikk selv fra 0 henvendelser på 4 dager til 3 henvendelser på en 2 timer når jeg skulle selge et objektiv. Jeg satte ned prisen med 200 kroner... Hvis du har god tid så kan du bare la det ligge, men hvis du vil bli kvitt utstyret så hjelper det å justere pris + legge inn nye annonser hver gang. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Det er sant det som blir sagt i denne tråden. Det er ikke mange lappene som skal kuttes før henvendelser ramler inn fra kunder som føler de har nådd gullgruven. Ofte får jeg henvendelser fra potensielle kjøpere som ønsker å prise, og da kan jeg ofte gi en hundrelapp i avslag, og med ett er varen solgt. Bare en hundrelapp eller to mindre i annonsen enn de andre prisene er alt som skal til. For eksempel så solgte jeg en 430 EX II blits for noen måneder tilbake. De andre annonsene skulle ha mellom 1800-2000 for blitsen. Selv priset jeg meg på 1750, og gav 50kroner i avslag til for å bli kvitt varen med en eneste gang Endret 23. november 2011 av FredrikV. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis du fikk 1700 kroner for en 430 EX II vil jeg si du fikk godt betalt: Bruktpriser 430 EX II Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Men min erfaring tilsier at hvis du satser på .DNG, så¨låser du deg til Adobe sin programvare. Jeg har hatt flere ubehagelige erfaringer med DNG filer og andre RAW-konvertere. Og hvor åpent DNG egentlig er, blir diskutert rundt omkring. Ettersom jeg har skjønt så er DNG en helt åpen standard? og da skal det ikke ha noe å si hvilken RAW-konverter man velger å bruke? Vel og merke om de andre konverterne har lagt til støtte for DNG formatet... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ettersom jeg har skjønt så er DNG en helt åpen standard? og da skal det ikke ha noe å si hvilken RAW-konverter man velger å bruke? Vel og merke om de andre konverterne har lagt til støtte for DNG formatet... Det er en åpen standard, men det kommer stadig nye versjoner av DNG-formatet, som ikke nødvendigvis er kompatible med gamle Raw-konvertere. For eksempel ble DNG-standarden for et par år siden utvidet til å også håndtere objektivkorreksjonsinformasjon - og så var eneste mulighet å lage en "konvertert" versjon hvor man remappet de konverterte dataene hvis de gamle programmene skulle bruke de nye Raw-dataene - for eksempel for LX3. *With the release of Camera Raw 5.2 (and upcoming release of Adobe Photoshop Lightroom® 2.2), there is an important exception in DNG file handling for the Panasonic DMC-LX3, Panasonic DMC-FX150, Panasonic DMC-FZ28, Panasonic DMC-G1, and Leica D-LUX 4. For those who choose to convert these native, proprietary files to the DNG file format, a linear DNG format is the only conversion option available at this time. A linear DNG file has gone through a demosaic process that converts a single mosaic layer of red, green, and blue channel information into three distinct layers, one for each channel. The resulting linear DNG file is approximately three times the size of a mosaic DNG file or the original proprietary file format. This exception is a temporary solution to help ensure that Panasonic's and Leica's intended image rendering from their proprietary raw file format is applied to an image when converted DNG files are viewed in third-party software titles. The same image-rendering process is applied automatically in Camera Raw 5.2 and in Photoshop Lightroom 2.2 when viewing the original proprietary raw file format. In a future release, Adobe plans to update the DNG specification to include an option to embed metadata-based representations of the lens compensations in the DNG file, allowing a mosaic DNG conversion. In the interim, Adobe recommends only converting these files to DNG to allow compatibility with third-party raw converters, previous versions of the Camera Raw plug-in, or previous versions of Photoshop Lightroom. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis du fikk 1700 kroner for en 430 EX II vil jeg si du fikk godt betalt: Bruktpriser 430 EX II Jeg fikk en nesten ubrukt til 1100kr! Det var med eske, kvitering garanti og et sett med opppadbare batterier med lader. Kjøpte i juni/juli tror jeg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Et veldig godt pressebilde. Les liten analyse og litt mer bakgrunnsinfo. Edit: Rettet URL. Endret 23. november 2011 av Trondster Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 (endret) Et veldig godt pressebilde. Les liten analyse og litt mer bakgrunnsinfo. Det hadde kanskje vært greit å linke til artikkelen og ikke bildet? Endret 23. november 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Det hadde kanskje vært greit å linke til artikkelen og ikke bildet? Duh - copy/paste-feil. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Duh - copy/paste-feil. Shit happens ... Er forøvrig enig i at det var en god analyse. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Et veldig godt pressebilde. Les liten analyse og litt mer bakgrunnsinfo. Edit: Rettet URL. Home of the «free» and brave? <-- my ass..! Disse som higer etter amerikansk tenkesett, politikk og kultur.. kan brenne sakte..! Kjenner at jeg drit lei alt som heter; made in U.S. I tillegg har vi en statsminister som logrer som en liten valp, bare han kan få komme over dammen for en kaffekopp.. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ehm, help please. Et statlig organ kontaktet meg i går for å kjøpe et arkivbilde av meg. De fikk tilsendt noen til gjennomgang og valgte å kjøpe det ene. Har vært i kontakt med dem før og de vet utmerket godt at jeg ikke har et eget firma mtp fakturering. I dag mottar jeg så denne eposten: Hei igjen Takk for fine bilder. Vi har valgt å bruke det som heter Perfekt utsikt. Faktura kan du sende til følgende adresse med betalingsfrist innen 5. desember: Som sagt, jeg har ikke noe firma. Noen fornuftige forslag for hvordan jeg kan fakturere? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Som sagt, jeg har ikke noe firma. Noen fornuftige forslag for hvordan jeg kan fakturere? Tror at du som privat person kan sende faktura. Er dog usikker på hvordan MVA skal håndteres. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Hvis du fikk 1700 kroner for en 430 EX II vil jeg si du fikk godt betalt: Bruktpriser 430 EX II Det var opprinnelig den prisen som blitsen ble solgt for, men grunnet en mindre skade som ble oppdaget etter at gjenstanden ble solgt ble salgprisen endret til 1000 (noe kjøper var mer enn fornøyd med, jeg trakk av litt ekstra ettersom det hele ble en litt lengre og knotete prosess enn det kjøper forventet) Når det er sagt så ønsker jeg og å legge til at man iblant og har flaks med timingen. En måned kan man ikke få en eneste hendvendelse på varen en har for salgs, men en annen måned får man flere henveldelser tiltross for at prisen er den samme. Det handler naturligvis om hvor mange andre som selger. Oppsummert skal en være veldig heldig dersom en skal få godt betalt for en vare en har til salgs. Mye skal stemme. Selv solgte jeg en 70-200 F4 uten IS som to uker senere var å finne til en tusenlapp mindre fra en annen selger. Timing Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ja, jeg kan sende faktura for beløp under 50 000, og det er (dessverre) ikke så store beløp det er snakk om. Tror du \ dere det holder å sette opp et skjema satt opp som en typisk regning, eller må jeg faktisk få tak i en blank faktura? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Er det dårlig sesong for å selge kamerautstyr eller? Jeg tenkte på det før jeg la mitt utstyr ut for salg, og for meg virker det som om det stemmer. Har ikke hatt en eneste interesse på mitt utstyr (50D + 15-85), selv om prisene samsvarer tilsvarende annonser. Har også en kompis som prøver å selge 5D mk.1 med 17-40 som heller ikke har fått noen interesse. Har dog kun ligget ute i 3-4 dager, men tidligere erfaring tilsier at det burde være langt mer interesse. Har solgt en del utstyr tidligere, og da har som regel interessen begynt å melde seg innen 1-2 dager. Alle mine tidligere salg har tilfeldigvis vært på våren eller sommeren, som gir meg enda mer tro på at det generelt sett er dårlig sesong for bruktsalg av kamera. PS: Legger bevisst ikke ut verken priser eller annonser her siden det ikke er lov å selge på diskusjon. Vil kun ha svar på om det generelt sett er dårlig marked for tiden. legg ut på nytt. separate annonser. Dump prisen med en hundrelapp hvis det ikke går fort nok. Viktig å legge ut nye annonser hver gang du senker prisen, da disse da kommer øverst på listen når man klikker seg inn på bruktmarkedet. Jeg gikk selv fra 0 henvendelser på 4 dager til 3 henvendelser på en 2 timer når jeg skulle selge et objektiv. Jeg satte ned prisen med 200 kroner... Hvis du har god tid så kan du bare la det ligge, men hvis du vil bli kvitt utstyret så hjelper det å justere pris + legge inn nye annonser hver gang. Takk for svar. Det er litt dilemma, jeg trenger ikke pengene og det haster ikke med oppgradering, men når jeg først vet hva jeg skal bruke dem til, vil jeg jo ikke vente unødvendig lenge! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Ja, jeg kan sende faktura for beløp under 50 000, og det er (dessverre) ikke så store beløp det er snakk om. Tror du \ dere det holder å sette opp et skjema satt opp som en typisk regning, eller må jeg faktisk få tak i en blank faktura? Et skjema/brev som ser ut som en faktura holder lenge. Bruk et fakturanummer som 2011-001, og kundenummer som 2011-01, og så lager du deg et lite regneark med kundenummer og kundenavn. Skriv at de må oppgi fakuranr og kundenr, da du ikke bruker KID nummer. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 23. november 2011 Del Skrevet 23. november 2011 Da prøver jeg det, takk Tom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå