Nautica Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) slettet Endret 13. november 2011 av Nautica Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Er vell ingen her som skal på morgensdagens fengslingsmøte? Fikk en fårespørsel om jeg kunne ordne det for avisen men takket nei til den jobben. Selv har jeg en veldig viktig skoledag i morgen jeg må på. Og ser heller ikke helt meningne med bilder inne i fra salen. Der vil det vell ikke være lov å ta bilde av siktede Breivik? Og det å blåse opp bilder av pårørende i denne settingen enda såpass tidlig ser jeg heller ikke. Jeg skal ikke. Inne i salen der fengslingsmøtet holdes er forbud mot bilde og lydopptak. Og hva får man tatt utenfor med en bøling journalister og nysgjerrige kan jo bare gjette. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Tipper eneste mulighet for å få avfotografere ABB blir gjennom de sota glassrutene i bilen til og fra tinghuset. Da er forøvrig sterk blits og ~45% graders vinkel til glassruta det eneste som gjelder for å få brukbart bilde. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Tipper eneste mulighet for å få avfotografere ABB blir gjennom de sota glassrutene i bilen til og fra tinghuset. Da er forøvrig sterk blits og ~45% graders vinkel til glassruta det eneste som gjelder for å få brukbart bilde. Hvorfor en skulle slite ut lukkeren på ABB er beyond me. Media sin dekning begynner å bli helt absurd. Det er ikke lenger nyhetsinnhold i det som skrives. Man skal bare klemme sitronen tom for penger. Håper ABB får forvaring livet ut... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Nyhetsdekning av saker er til tider helt enorm, men samtidig er det også en enorm aktualitet som mange bryr seg om. Dette gir mange lesere, det er ufattelig mange som er interessert i de minste detaljer om alt mulig rart. Derfor følger journalistene opp til de grader... Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Nyhetsdekning av saker er til tider helt enorm, men samtidig er det også en enorm aktualitet som mange bryr seg om. Dette gir mange lesere, det er ufattelig mange som er interessert i de minste detaljer om alt mulig rart. Derfor følger journalistene opp til de grader... Sier joumalisten ja. hørte på en debatt på Dagsnytt 18 her om dagen og det slo meg hvor self serving pressen egenlig er. Ser det samme om en film eller bok omhandler media så får den terning 6 selvom den er aldri så dårlig... Hadde gjerne sett at journalister fikk en ordentlig utdanning og ikke bare blir oversettere.... Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Da kan jeg trøste deg med at jeg studerer journalistikk på universitetet, og har ingen fag som inneholder oversettelse, om du ser vekk fra en dansk lærebok:) Om pressen er self serving eller ei er en relativt stor diskusjon, men ja, det er et stort, for stort etter min mening, fokus på ting som selger lett. Som eksempel alt som omhandler sex, reality tv, både kjente og ukjente kjendiser og ikke minst bloggere.... Skulle all journalistikk vært hardcore gravejournalistikk som ikke gjorde annet enn å finskumme alt av offentlige rapporter og statistikker på leting etter en som underslo penger i en offentligt bedrift for å bruke det som et eksempel, så ville det gått ganske lang tid mellom hver nye nyhet. Selv om dette selvfølgelig er en av pressens viktigste oppgaver, å informere om kritikkverdige forhold i vårt samfunn, så ville ingen medier overlevd på denne måten. Leserne \ seerne er overstadig nyskjerrige, bare se på Se og Hør søpla sin salgsstatistikk.... Endret 13. november 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Nyhetsdekning av saker er til tider helt enorm, men samtidig er det også en enorm aktualitet som mange bryr seg om. Dette gir mange lesere, det er ufattelig mange som er interessert i de minste detaljer om alt mulig rart. Derfor følger journalistene opp til de grader... Sier joumalisten ja. hørte på en debatt på Dagsnytt 18 her om dagen og det slo meg hvor self serving pressen egenlig er. Men det han sier er jo riktig. Denne saken er en viktig sak for flere land enn Norge og det betyr at man får et enormt journalistoppbud. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Man skal bare klemme sitronen tom for penger. Fråtsing er det riktige ordet, enkelte går over lik for og få tatt det beste coverbildet. Ikke bare media som fråtser, men hele den nasjonale kulturen og lagt opp til fråtsing av andres elendighet. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Da kan jeg trøste deg med at jeg studerer journalistikk på universitetet bare se på Se og Hør søpla sin salgsstatistikk.... hørest bra ut. håper du bruker det viktigste du lærte på universitetet; kildekritikk og integritet. Jeg ser at min forrige innlegg kunne misforstås. Jeg mente ikke deg personlig. Hadde ikke anelse at du var journalist. det jeg er lei av er "journalister" som bare oversetter engelske nyheter. når det gjeøder se og hør (les: vg og db) så ser man at morgenbladet og aftenpostens innsikt er det som øker. folk er lei av pisspreik og vil ha dybde. Beklager trykkfeilene. Skriver på en mobil som ikke er hhelt samarbeidsvillig. Endret 13. november 2011 av Epp Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Tja, vil påstå at både Dagbladet og VG gjør det veldig bra lesermessig, om man ser nett+papir under ett: http://www.tns-gallup.no/arch/_img/9098683.pdf Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Hehe, regna med du ikke visste det Epp, no harm done. Journalister som "bare oversetter nyheter fra engelsk eller andre språk" gjør tross alt andre ting også. Det er ikke alltid, tvert imot, en norsk redaksjon har mulighet til å sende en mann verden rundt for å dekke en sak. Tid er en faktor. Dermed må noen oversette nyheten fra andre kilder, alternativet er å ikke nevne saken overhodet. Men hør på radio spesielt, og legg merke til hvor ofte nyhetsopplesere sier "dette melder VG \ NRK \ TV2 osv". Medier ser på hverandre, og journalister er (dessverre?) ofte flokkdyr. Å være et medie som ikke nevner en viktig sak ved første mulighet går ikke. Du nevnte DB som et eksempel på en "dårlig" avis. Ja de skriver mye om lavkarbo og fjas og mas, men har du lest featuresakene i magasinet? Det er min favorittsjanger, med gode og meget dype saker om interessante personer og temaer. Ting som faktisk vekker følelser, omtanker for personer du aldri har hørt om. Dessverre lages det for lite journalistikk av denne typen om du spør meg, Folk vil eller lese hva C kjendisen spiste til middag dagen før. DB og VG er løssalgsaviser begge to og må levere hva folk vil ha for å overleve økonomisk. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Tja, vil påstå at både Dagbladet og VG gjør det veldig bra lesermessig, om man ser nett+papir under ett: http://www.tns-gallup.no/arch/_img/9098683.pdf gratis å se på db.no og vg.no. kort å skrive også. sier ikke noe om at innholdet er bra... Lenke til kommentar
Epp Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 Nyhetsdekning av saker er til tider helt enorm, men samtidig er det også en enorm aktualitet som mange bryr seg om. Dette gir mange lesere, det er ufattelig mange som er interessert i de minste detaljer om alt mulig rart. Derfor følger journalistene opp til de grader... Sier joumalisten ja. hørte på en debatt på Dagsnytt 18 her om dagen og det slo meg hvor self serving pressen egenlig er. Men det han sier er jo riktig. Denne saken er en viktig sak for flere land enn Norge og det betyr at man får et enormt journalistoppbud. viktig for hvem? Journalistene eller folk flest? Ja, for all del dekk saken, men når f.eks db.no viser et overvåkingsbilde og sier at her passerer ABB, så forklar meg hva det skal være godt for. 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 (endret) Saken du referer til har også mye god info ved siden av bildetekstene du sikter til. Hvor mange titalls tusen klikk og dermed inntekter for DB tror du ikke den saken gir? Edit: Med andre ord, folk er interessert. Tror ikke et mediahus er interessert i å bruke tid, penger og spalteplass på saker ingen eller få vil lese. Endret 13. november 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. november 2011 Del Skrevet 13. november 2011 gratis å se på db.no og vg.no. kort å skrive også. sier ikke noe om at innholdet er bra... Det sier mer om dine fordommer mot nettjournalistikk enn noe annet. Om du tar deg tid til å hva som blir skrevet på feks. db.no - vil du finne mye virkelig god journalistikk. Også mye som du vil synes er totalt uinteressant, men som sannsynligvis er veldig interessant for mange andre. viktig for hvem? Journalistene eller folk flest? Ja, for all del dekk saken, men når f.eks db.no viser et overvåkingsbilde og sier at her passerer ABB, så forklar meg hva det skal være godt for. Viktig for folk flest. Jeg tror veldig mange har et behov for å forstå og vite så mye som mulig om hva som skjedde i tida før og på den 22/7 - enten som en del av egen terapi, eller av ren nyskjerrighet. Om du ikke er interessert i å lese om det, er det også naturligvis helt greit. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Saken du referer til har også mye god info ved siden av bildetekstene du sikter til. Hvor mange titalls tusen klikk og dermed inntekter for DB tror du ikke den saken gir? Edit: Med andre ord, folk er interessert. Tror ikke et mediahus er interessert i å bruke tid, penger og spalteplass på saker ingen eller få vil lese. Penger =/= viktig Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Penger =/= viktig Sånn er det, du er ellers meget velkommen til å finne en yrkesgruppe som arbeider helt gratis. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 (endret) gratis å se på db.no og vg.no. kort å skrive også. sier ikke noe om at innholdet er bra... Det sier mer om dine fordommer mot nettjournalistikk enn noe annet. Om du tar deg tid til å hva som blir skrevet på feks. db.no - vil du finne mye virkelig god journalistikk. Også mye som du vil synes er totalt uinteressant, men som sannsynligvis er veldig interessant for mange andre. viktig for hvem? Journalistene eller folk flest? Ja, for all del dekk saken, men når f.eks db.no viser et overvåkingsbilde og sier at her passerer ABB, så forklar meg hva det skal være godt for. Viktig for folk flest. Jeg tror veldig mange har et behov for å forstå og vite så mye som mulig om hva som skjedde i tida før og på den 22/7 - enten som en del av egen terapi, eller av ren nyskjerrighet. Om du ikke er interessert i å lese om det, er det også naturligvis helt greit. Det er ikke en fordom. Det er en observasjon. Det meste på db.no er overbetalt vrøvl. Vg.no ikke noe bedre, tvert imot. Endret 14. november 2011 av Epp 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. november 2011 Del Skrevet 14. november 2011 Siterer et tidligere innlegg lengre opp i tråden: Du nevnte DB som et eksempel på en "dårlig" avis. Ja de skriver mye om lavkarbo og fjas og mas, men har du lest featuresakene i magasinet? Det er min favorittsjanger, med gode og meget dype saker om interessante personer og temaer. Ting som faktisk vekker følelser, omtanker for personer du aldri har hørt om. Dessverre lages det for lite journalistikk av denne typen om du spør meg, Folk vil eller lese hva C kjendisen spiste til middag dagen før. DB og VG er løssalgsaviser begge to og må levere hva folk vil ha for å overleve økonomisk. Ikke at jeg forsvarer det du kaller vrøvl, men markedet styrer. Hadde ingen lest sånt ville det eller ikke blitt skrevet. Men syns du er urettferdig mot DB \ VG her nå. Fyr opp DB.no og les deg inn på magasinet. Mye bra har funnet veien ut hit gjennom årene. Er også mange gode eksempler på god gravende journalistikk i begge aviser du her drar frem og kritiserer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå