Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apropos bildebehandling og støy. Er det alltid en fordel å velge støyfjerning til maksimum i kameraet, eller er det smartere å gå for standart støyfjerning og heller gjøre jobben nøye med RAW filen i et program?

Akkurat det tror jeg avhenger av kamera og hva du skal bruke bildet til. Det er heller ikke alle RAW programmene som fjerner støy like godt. Støyfjerning i kamera satt på maksimum har en tendens til å lage grøt av bildene.

Du er klar over at støyfjerning i kamera normalt kun gjelder JPEG?

Lenke til kommentar

Blir noe av dette værende igjen på raw fila da hvis du setter det i kamera? Gjelder ikke det bare for jpg filene?

Det samme er det vell med disse bildetype innstlingene som er på canon. Gjelder kun for jpg ikke raw?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Blir noe av dette værende igjen på raw fila da hvis du setter det i kamera? Gjelder ikke det bare for jpg filene?

Det samme er det vell med disse bildetype innstlingene som er på canon. Gjelder kun for jpg ikke raw?

Det er i så fall metadata til filene, akkurat som hvitbalanse.

Lenke til kommentar

På generellt grunnlag ville jeg sagt ja. Men jeg mener å huske at Sony (og muligens noen andre) også foretar noe støyreduksjon som påvirker RAW filene når den slås på. Er dog usikker på hva den egentlig gjør i såfall.

(Dette må forvrig ikke forveksles med Long Shutter NR)

Lenke til kommentar

Apropos bildebehandling og støy. Er det alltid en fordel å velge støyfjerning til maksimum i kameraet, eller er det smartere å gå for standart støyfjerning og heller gjøre jobben nøye med RAW filen i et program?

Akkurat det tror jeg avhenger av kamera og hva du skal bruke bildet til. Det er heller ikke alle RAW programmene som fjerner støy like godt. Støyfjerning i kamera satt på maksimum har en tendens til å lage grøt av bildene.

Du er klar over at støyfjerning i kamera normalt kun gjelder JPEG?

Takk for svar. Jeg er klar over at det normalt kun gjelder JPEG, men det er ikke uten grunn at jeg spør heller. Har oppdaget at flere og flere bilder tas med JPEG, og at RAW formatet får kjørt seg de gangene jeg tar bilder for min egen del.

Interessant dersom støyfjerningen kan ødelegge bildene til en viss grad. Er et Noise Ninja som er kongen på haugen?

Lenke til kommentar

Vurdert SilkyPix?

Nei. En utgave av den følger med Panasonic kameraene, og de har et brukergrensesnitt som kan skremme f*en på flatmark.

Gir gode resultater, dog.

Jo, han lettskremte ja, men ikke du vel?

Min erfaring er at de programmene med høyst brukerterskel er også de som leverer varene. Man lærer seg fort nye ting.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at de programmene med høyst brukerterskel er også de som leverer varene. Man lærer seg fort nye ting.

Det er bare det at når man har blitt vant til den effektive arbeidsflyten* som Bibble gir, så gidder man ikke å tukle med et program som Silkypix.

Har forøvrig en versjon av Capture One Express som også leverer varene rent bildemessig. Og det er jo greit å bruke.

*) Et argument LR folket nok er rimelig enig i.

Lenke til kommentar

Hadde håpet å vinne 1. premien i WWF sin fotokonkurranse, men det ble bare 3. plassen :(

Se vinneren(e) her

Er ikke alltid like lett å forstå seg på fotokonkuranser. Min rangering av bildene er stikk motsatt av juriens. Vinnerbildet har jeg sett en million ganger før. Sånn på søttitallet hadde det kanskje vært et orginalt bilde.

Jaja. Gratulerer med et bra bilde. Og det er det som er viktigst, mener nå jeg.

Lenke til kommentar

Hadde håpet å vinne 1. premien i WWF sin fotokonkurranse, men det ble bare 3. plassen :(

Se vinneren(e) her

Er ikke alltid like lett å forstå seg på fotokonkuranser. Min rangering av bildene er stikk motsatt av juriens. Vinnerbildet har jeg sett en million ganger før. Sånn på søttitallet hadde det kanskje vært et orginalt bilde.

Jaja. Gratulerer med et bra bilde. Og det er det som er viktigst, mener nå jeg.

Jeg er enig med deg, men sånt sier man ikke høyt, for da er man en dårlig taper :whistle:

Lenke til kommentar

Grr. Damen spurte om å få redigere noen bilder jeg hadde tatt med hennes kamera (dumme meg skulle formatert kortet først!) og jeg sa ja. Det er jo greit. Helt inntil jeg ser at hun har delt ut bildene hun har redigert. DASKLDJASKLDJASKD får lyst å slå, akkurat nå.

Ba hun om å få de fjernet ASAP.

Lenke til kommentar

Tok 50 bilder med bare random testing idag, og importerte de, ble drittlei minnekortet mitt :p tok jo ffs 40-50 min å importere de bildene, ikke akseptabelt, så tura ned på fotosjappa her i halden og kjøpte meg ett 8gb sandisk extreme 60 mb/s :p

edit: så akkurat i esken at jeg fikk med 1 år med sandisk rescuepro, kjekt

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...