Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

God kveld folkens.

I dag kom min mormor innom med usedvanlige ting. Farfaren min var fotograf i sin tid og har etterlatt seg gamle og stilige kameraer som har ligget bortgjemt i flere titalls år. Tenkte kanskje at det er av interesse!

Kamera 1:

6318986925_1f8a3e73a1_b.jpg

6319507902_f3907101a3_b.jpg

6319508230_1fcc2e05dd_b.jpg

Kamera 2:

6318992859_d7c0ea69c8_b.jpg

6319506978_426d345c6f_b.jpg

6318993955_e82abb2a54_b.jpg

Det er noen bilder til, de finner du her.

Er det håpløst å få liv i disse kameraene igjen? Det hadde vært kjempeartig å ta bilder med slike klenodier.

Og snakker om klenodium, er disse verdt noe?

• Liker 1
Lenke til kommentar

joa, men jeg liker ikke å røre de pengene:P

men ordner seg nok, bare finne en med kvittering på foto.no nå:p siden dnb nor krever det for at man skal kunne forsikre den under verdigjenstand

edit: evt. får jeg bruke noen lapper mer å kjøpe i fredrikstad hos japan photo :p

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

men ordner seg nok, bare finne en med kvittering på foto.no nå:p siden dnb nor krever det for at man skal kunne forsikre den under verdigjenstand

Gjør de det? Eller godtar de kanskje noe annet bevis på gjenstandens verdi?

Det jeg gjorde da jeg skulle forsikre utstyret var å sette opp en liste over det med serienummer og nypris på gjeldende produkt eller tilsvarende erstatningsprodukt om produktet var utgått (eller bare anslått bruktverdi om produktet er for gammelt til at det var hensiktsmessig å sammenligne med nye produkter), tok med lista og utstyret ned på Japan Photo, viste frem alt utstyret og fikk signatur og stempel på lista som bekreftelse på at jeg har forevist det og at det hadde den verdien jeg hadde satt opp. Forsikringsselskapet (Terra) godtok dette som bevis på hva utstyret var verdt og at jeg eier det.

Lenke til kommentar

Er det håpløst å få liv i disse kameraene igjen? Det hadde vært kjempeartig å ta bilder med slike klenodier.

Og snakker om klenodium, er disse verdt noe?

Det ser ikke ut som om det følgte med noen objektiver. Skaffer du det og litt storformat-film så ser jeg ingen grunn til at de ikke skal finne. Mulig du trenger en mattskive også.

Lenke til kommentar

Gjør de det? Eller godtar de kanskje noe annet bevis på gjenstandens verdi?

Det jeg gjorde da jeg skulle forsikre utstyret var å sette opp en liste over det med serienummer og nypris på gjeldende produkt eller tilsvarende erstatningsprodukt om produktet var utgått (eller bare anslått bruktverdi om produktet er for gammelt til at det var hensiktsmessig å sammenligne med nye produkter), tok med lista og utstyret ned på Japan Photo, viste frem alt utstyret og fikk signatur og stempel på lista som bekreftelse på at jeg har forevist det og at det hadde den verdien jeg hadde satt opp. Forsikringsselskapet (Terra) godtok dette som bevis på hva utstyret var verdt og at jeg eier det.

Jeg leste av man må fremlegge kjøpskvittering, spørs om de godtar håndskrevet og ikke butikk-kvittering da.

Spurte de på facebook, men forsikrings-avdelinga er ikke tilgjengelig før 08 imorgen :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde faktisk bare med meg skjemaet som viser hva du eier hvis man reiser utenlands "stemplet og godtatt av tollverket", selskapet godtok det uten spørsmål.

Edit: får vist ikke lagt inn en lenge nå ?, her er adr. til skjemaet www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0031B_yrkesutstyr.pdf

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Arg, irriterer meg grenseløst over Photoshop som i dag ikke ønsker at jeg skal bli ferdig med det som i utgangspunktet er en enkel oppgave. Sette inn bilder, endre størrelsen og putte tekst under. Et tips til et annet program som gjør dette på en både enkel og grei måte?

EDIT: Pages gjorde jobben :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Jeg ringte bare forsikringsselskapet mitt (Tryg) og sa at jeg trengte verdiforsikring på fotoustyret mitt - fikk da en epostadresse, som jeg sendte serienummere og priser til. Så kom det en regning i posten noen dager senere. :) Kan hende det hjelper at jeg er forsikra gjennom Norsk Journalistlag, og dermed er sannsynlig at jeg har dyrt fotoustyr?

Lenke til kommentar

Hørt på fotoklubben: "Jeg pleier bare å bruke auto, så vet jeg det blir bra."

Hadde en begynner sagt dette hadde jeg ikke reagert, men når du står der med fullformathus og en rekke hvite objektiver og enda noen med rød ring mot fronten er det noe som skurrer i mitt hode.

Edit: Leif.

Endret av Killswitch
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hørt på fotoklubben: "Jeg pleier bare å bruke auto, så vet jeg det blir bra."

Hadde en begynner sagt dette hadde jeg ikke reagert, men når du står der med fullformathus og en rekke hvite objektiver og enda noen med rød ring mot fronten er det noe som skurrer i mitt hode.

Edit: Leif.

Regner med at personen har ei ganske

;)
Lenke til kommentar

Macbook air 13", i7, 256GB SSD på plass. Litt flaks med Samsung SSD og LCD også. Ren glede, fatter ikke hvorfor jeg har kastet bort så mye tid på windows tidligere ;)

Installasjon av Lightroom3 gikk på et par sekunder maks.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos LR3 og OS X, er det noen som har erfaring med å overføre et Aperture-bibliotek til LR? Jeg liker Aperture veldig godt, men jeg sliter med ytelsen på tross av at jeg har 8GB minne og i7 prosessor. Skal jeg bruke det må jeg avslutte nesten alle andre programmer, og det er egentlig ganske dritt ettersom jeg sjeldent har lyst til å sitte bare med bildebehandling.

Lenke til kommentar

Boffeeen: Høres ikke helt normalt ut. Kjørte Aperture finfint på min eldre Core2Duo-MBP med 4 gig RAM. Har ikke prøvd ut på den nye (som kom i dag! :D) med i7 enda, men burde ikke være problematisk.

Kjører du bilebiblioteket på intern eller ekstern disk? Har opplevd litt rusk med biblioteket på intern snurredisk, men aldri med SSD eller bibliotek på eksterndisk.

Lenke til kommentar

Ok - jeg merker jeg har et lite dilemma nå. Er blitt mer og mer avhengig av en 70-200mm F2.8. Har brukt det til alle fotball- og hockeyfotograferingene mine i år, og ser at det er noe jeg absolutt behøver. Samtidig har jeg en 100mm F2.8L. Den brukes ikke så mye, selv om jeg alltid har den med meg. Sylskarp og herlig, men brukes ikke sååå mye lenger.

Så kommer det da. Skal jeg selge 100mm for å finansiere 70-200? Jeg merker at dette er et spørsmål som stadig vekk popper opp. Jeg har egentlig ikke lyst til å selge, men om jeg kan få en grei pris for den og langt på vei finansiere 70-200... Alle disse bekymringen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...