Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Klargjør til konsert i morgen. Batteri ligger til lading.

post-100104-0-02648000-1320434163_thumb.jpg

 

Edit: Et halvt poeng til de som gjetter riktig på alle 3 objektivene.

 

Mer interessert i vesken din. Hvor får du kjøpt den og hvor mye koster den? :p

Domke F3x tulla, dette er F2en. You can geewgle it.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som leser A-magasinet her? Var en artig repotasje om et fotoprosjekt av Irina Werning hvor hun har tatt mer eller mindre identiske bilder med mange års mellomrom.

 

Eksempler ligger på hjemmesiden hennes:

 

http://irinawerning.com/bttf2/back-to-the-future-2-2011/

 

http://irinawerning.com/back-to-the-fut/back-to-the-future/

 

Veldig spennende bilder, og at de hadde samme antrekk på var et smart trekk. Apropos A-magasinet så har de ofte svært gode bilder i det de kaller " folkets røst". Dagbladet har vel og noe lignende i sitt helgemagasin :)

Lenke til kommentar

sitter å vurderer kjøpe meg en 135mm 2.0 på avbetaling, har regna på det og jeg får jo jevnlig oppdrag, så blir ikke så altfor mye i renter, worst case scenario med lite oppdrag så kan jeg kutte ned på goder som godis og brus utenom helgene og div annet fjas jeg bruker penger på og fortsatt ikke ha dårligere råd i mnd..

 

*grublegruble*

Lenke til kommentar

Holdningen min til utstyrskjøp er at jeg uansett kommer til å ende opp med objektiv xx (nå er det egentlig bare 135/2 og 24-70/2.8 som mangler), så jeg kan like godt kjøpe det nå og få tilbrakt mer tid med det. Som et resultat tar man flere bilder og blir mer dreven i faget. Win-win.

 

Får man kjøpt noe på avbetaling er det jo enda bedre, man finner stort sett alltid en løsning. Snop og brus blir du bare kvapsete av uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

135mm er brennvidden jeg liker meg på til portretter.

 

tar ofte bilder av ungene til venner av venner osv. og får litt penger da, og da er det en fordel å være på avstand

 

pluss 135mm 2.0 L er jo helt rå da

 

tror nok jeg tar meg en tur til lokale japanphoto imorgen og kjøper denne på avbetaling, hvis jeg klarer å nedbetale den på under 1 år blir ikke renta særlig høy heller

Lenke til kommentar

Rentene er ikke så avskrekkende, det er gebyrene som kommer i tillegg som øker prisen/rentene betraktelig, spesielt hvis man betaler et lite beløp i måneden.

 

Du kan få 4 måneds betalingutsettelse når du kjøper "spesifiser det i butikken" og vent til tiden er gått ut "spar som faen i perioden", prøv da og betal så mye som mulig i første avdraget og betal ned restbeløpet så fort som mulig.

 

Det største problemet er at når man først har fått foten innenfor kredittmarkedet er det så veldig enkelt og bruke kreditten/kredittbeløpet til tull, så en sterk psyke er viktig.

 

Edit: ville sjekket termene til JP før en eventuell handel, jeg fant ikke ut hvilken selskap de bruker til kredittkjøp, det er veldig viktig så du ikke betaler mer en nødvendig, kan være lurere og kontakte et kredittselskap først og få et kredittkort så du får et bedre tilbud en det som JP kan gi deg.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vurdert brukt? Venter du litt til du har penger til å kjøpe brukt, så kan du få deg en brukt 135L pluss et senere annet objektiv til samme pris som én ny 135L kjøpt på avbetaling..

 

Når det gjelder dette temaet så er det en oppveiing mot og ikke kunne ta oppdrag/tjene penger vs det og betale litt ekstra for å tjene penger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Effektiv rente på Japan Photos finansiering er fra 23% til 34% i eksemplene nevnt i deres siste tilbudsbrosjyre (nominell er 21%, også det nokså friskt), gitt betaling over 12 måneder.

 

Slike valg vil alltid være en avveining mellom ressurser og ønsker, men dette virker sykt dyrt. Men nå blir jeg kjip og moraliserende og skal holde kjeft, tror jeg hiver meg selv og kamera i bilen og durer avgårde.

Lenke til kommentar

 

 

Det største problemet er at når man først har fått foten innenfor kredittmarkedet er det så veldig enkelt og bruke kreditten/kredittbeløpet til tull, så en sterk psyke er viktig.

 

Edit: ville sjekket termene til JP før en eventuell handel, jeg fant ikke ut hvilken selskap de bruker til kredittkjøp, det er veldig viktig så du ikke betaler mer en nødvendig, kan være lurere og kontakte et kredittselskap først og få et kredittkort så du får et bedre tilbud en det som JP kan gi deg.

 

Har sterk psyke om å handle ting på kreditt, ellers hadde jeg gjort dette for leeeenge siden :p

 

Er vistnok cresco japanphoto bruker.

 

 

Vurdert brukt? Venter du litt til du har penger til å kjøpe brukt, så kan du få deg en brukt 135L pluss et senere annet objektiv til samme pris som én ny 135L kjøpt på avbetaling..

 

Ja, har vurdert, men saken er: jeg har ett par oppdrag i år, som jeg trenger bra brennvidde på samt lys-sterk optikk, så avbetaling er da eneste mulighet som jeg ser

 

 

edit: hvis noen her vet om ett sted med bedre rente osv. så bare skrik ut, har sjekka ut det som er tror jeg og virker som japanphoto er det mest gunstige valget for min del.

edit2: er forsåvidt viktig at jeg kan få det innen fredag da jeg har ett oppdrag da

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Tror et rent forbrukslån blir noe billigere enn disse avbetalingsgreiene. En annen fordel er at du kan kjøpe ting på bruktmarkedet.

 

Det er riktig at det er sinnsykt dyrt å ha slike lån og løsninger. Men det er nok verdt det hvis det betyr at man får utstyr som gir jobber. Særlig nå som 85mm-en har gått til h...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...