fototim Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvor lenge bør jeg gidde å vente på en reservedel til oppvaskmaskinen før jeg begynner å snakke om å heve kjøpet. Noen dager er formuleringa forbrukerportalen bruker. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 jaja, så var jeg blitt pappa for 2ndre gang. Klapper seg selv på skulderen Gratulerer! Min erfaring er at nr 2 er litt greiere enn nr 1 og nr 3 er enda greiere enn 2 Dvs siste erfaring er bare en måned gammel... Finn frem kompasset til "ammetåka"! For mye kaffe er ikke å anbefale, da går man fort på en smell... Hehe takk alle sammen. Det holder med 2, skal jo ha tid til å fotografere de og... 2 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Hvor lenge bør jeg gidde å vente på en reservedel til oppvaskmaskinen før jeg begynner å snakke om å heve kjøpet. Normalt pleier man og si tre uker for å reparere en vare, klarer butikken ikke det har man krav på en tilsvarende erstatningsvare eller heve kjøpet, hvis butikken setter seg på bakbeina kan du kreve Erstatning for tap/lidelser dette har påført deg. Dette burde være nok til at butikken får ut fingeren. Nye forbrukerkjøpsloven sier: 7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare. Endret 14. oktober 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Hvor lenge bør jeg gidde å vente på en reservedel til oppvaskmaskinen før jeg begynner å snakke om å heve kjøpet. Noen dager er formuleringa forbrukerportalen bruker. Så 4 uker begynner å bli i meste laget? Jeg kan jo også nevne at dette er den andre feilen med oppvaskmaskinen. Oversvømmelsesvernet røyk første gang vi brukte den. Det tok vel ca 1 mnd å fikse. Da var vi helt uten oppvaskmaskin. Og siden da har den kun vasket reint nede. Og for 1 måneds tid siden fant de da ut (etter at vi tok kontakt) at den ikke vasket reint oppe fordi det var for dårlig sprut. De som har med reklamasjonen å gjøre snakket noe om at Gorenje hadde problemer pga noe flytting av delelager, eller noe. Hvis jeg krever nye maskin, hvordan blir det da med eventuell tilkobling, tilkjøring, fjerning av den gamle? Jeg kjøpte helt nytt kjøkken, og kjøkkenbutikken har satt det inn. Jeg har (heldigvis) ikke gjort noe selv. Takk for fin hjelp så langt. Endret 14. oktober 2011 av Panerai Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hvis jeg krever nye maskin, hvordan blir det da med eventuell tilkobling, tilkjøring, fjerning av den gamle? Jeg kjøpte helt nytt kjøkken, og kjøkkenbutikken har satt det inn. Jeg har (heldigvis) ikke gjort noe selv. Takk for fin hjelp så langt. Dersom det foreligger en mangel ved varen kan kjøper i den grad han ikke har betalt, holde kjøpesummen tilbake. For øvrig kan han velge mellom retting og omlevering eller alternativt kreve prisavslag eller heving. I tilegg kan kjøper kreve sitt økonomiske tap erstattet. Jeg har benyttet meg av/fremvist denne paragrafen et par ganger for og få fortgang i reparasjoner, men og faktisk få erstatning kan bli værre, er du heldig kan du få et gavekort/avslag. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Så 4 uker begynner å bli i meste laget? Jeg kan jo også nevne at dette er den andre feilen med oppvaskmaskinen. Fire uker ER definitivt for lenge. Juridisk sett er det ikke relevant at den har gitt probelemer før, siden det dreier seg om to ulike feil. Men det betyr kanskje at de bør stå på litt ekstrafor å løse problemene raskt denne gangen. Problemer med deleleveranse er ikke ditt problem. Greier de ikke å skaffe deler tidsnok, skal de i utgangspunktet gi deg ny maskin, uoppfordra. Endret 14. oktober 2011 av fototim Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Normalt pleier man og si tre uker for å reparere en vare, klarer butikken ikke det har man krav på en tilsvarende erstatningsvare eller heve kjøpet Nå står det i Forbrukerkjøpsloven bare at avhjelp skal skje innen rimelig tid, uten at det er definert nærmere. Forbrukerrådet har selv uttalt at 4-5 uker er innenfor rimelig tid, men at alt over 5 uker er urimelig tid. Det forbeholder imidlertid stort sett at du har muligheten til en lånegjenstand. Nye forbrukerkjøpsloven sier: 7. Omlevering/reparasjon (fkjl. § 29)Dersom det er en mangel ved produktet, gir loven kjøper anledning til å kreve at selger leverer en ny vare. I den tidligere kjøpsloven hadde selger i de fleste tilfeller en rett til kreve å få reparere mangel. Selger har fortsatt mulighet til å tilby å reparere mangelen etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser. En kjøper kan imidlertid, dersom det ikke er urimelig kostbart for selger, i stedet velge å få levert en ny vare. Stort sett defineres det som en så urimelig stor kostnad å utlevere helt nytt eksemplar av en kostbar ting som vaskemaskiner at det fra Forbrukerrådet og FTU sin side godtas at man velger å forsøke å rette mangelen. Mindre ting, som tilbehør, byttes stort sett på stedet da kostnaden ikke kan sies å være urimelig. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Hehe takk alle sammen. Det holder med 2, skal jo ha tid til å fotografere de og... Famous last words :!: 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Noen andre som får virusadvarsel når de går inn på worldwidephotowalk.com eller lightroomkillertips.com ?(HTML:iframe-inf) Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 (endret) Ingen advarsler med AVG her Ratleto. Har litt overraskende fått et jobbtilbud for et offentlig organ som innebærer å reise litt rundt og skrive artikler og \ eller pressemeldinger om diverse arrangementer de holder. I tillegg ønsker de å bygge opp en bildedatabase av hittil ukjent omfang jeg går utifra skal brukes til pressebilder. Arbeidsmengden jeg er forespeilet er en 20% stilling fast, i det minste frem til sommeren 2012 med muligheter for utvidelse. Jeg fikk, sannsynligvis ved et uhell etter innholdet å dømme, tilsendt en intern mail der det blant annet stod at de ønsket en journaliststudent primært for bildene "da profesjonelle fotografer er meget dyre". Senere fikk jeg spørsmål om hva jeg "eventuelt kunne tenke meg i betaling." I mine øyne virker det altså som om de håper på at en student er villig til å gjøre dette meget rimlig. Spørsmålet blir dermed, hvordan bør jeg prise meg? Har ikke forhandlet med den eventuelle arbeidsgiver enda, det skjer først over helgen. Siden jobben inkluderer både tekst og foto samt noe reising, tenker jeg å foreslå timeslønn pluss et beløp for hvert bilde de måtte ønske å kjøpe alle rettigheter til. Noen som har lure forslag om beløp for både timesbetaling og bilder? Endret 15. oktober 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Signa 85mm f/1.4 til 4.995,- er også fristende .. 7000 mindre enn veiledende på Nikon AF-S 85mm f/1.4 det; bedre er den nok; men neppe så mye bedre Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Noen som har erfaring med Manfrotto look-a-likes lysstativer og evt klyper/klemmer med blitsfeste fra ebay ? Er på jakt etter 1-2 mer kompakte lysstativ som kan foldes sammen for å ha med ut på tur aldri sur. Skal max holde en SB-900 med softdome eller 60/90cm paraply. Noe ala dette: http://www.ebay.com/itm/Light-Stand-Collapsible-220cm-72-Photo-Video-/120601712437?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c146c1735#ht_3275wt_1396 Ekte vare koster i norge 695,- + frakt med mindre henter hos FV eller Interfoto Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 AF-D 50mm f/1.4 og AF-D 35mm f/2 ble hentet, hatt rimelig heftig med henvendelser på folk som vil ha tilsendt men ikke forhåndsbetale... orket ikke bruke penger på porto og så ende opp med at kjøper ikke orker hente (opplevd et par ganger før). Snart på tide med en liten rydding i blitsene også Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Da blir det noe jobb i dag også. Innebandy kl 14:00 og tippeliga fotball kl 18:00. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Apropos maskin og vask: Lewis (3) fikk armen revet av i trommelen på vaskemaskin Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Da blir det noe jobb i dag også. Innebandy kl 14:00 og tippeliga fotball kl 18:00. Blir ishockey på meg i dag kl 16 Skulle gjerne også gjort tippeliga fotball; men må ha noe som sparker bedre enn 200mm; 400mm f/2.8 vurderes seriøst. Endret 15. oktober 2011 av TGB Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Flere som er klare for treff i Halden, 29 oktober? Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Blir ishockey på meg i dag kl 16 Skulle gjerne også gjort tippeliga fotball; men må ha noe som sparker bedre enn 200mm; 400mm f/2.8 vurderes seriøst. Hockey har jeg også begynt med. Tippeligafotball blir det lite av, men jeg gjør jo en del 2. divisjon da. Holder med 70-200mm for min del (selv om 400mm f2.8 hadde vært kos). Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Noen som har opplevd at man ikke får rett horisont på bildene hvis man holder en same i ene hånda, plystrer og holder kameraet i andre hånda ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå