Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på utkikk etter en fotoskriver. Er det noen her som har en god å anbefale. Jeg har et ønske om å holde meg under 4000kr, men skrivere i 2000 kroners klassen er også velkommen. Så lenge de leverer gode utskrifter.

Hvor mye regner du med å skrive ut, og skal skriveren kun brukes til foto?

Jeg har kjøpt meg en Canon Pixma IX6550 og er meget fornøyd med den. Den er noe tørst; men med mitt normale forbruk, så vil jeg aldri kunne tjene inn prisforskjellen opp til de store sluggerne.

Lenke til kommentar

Ble ikke noe tur til Svergie med andre Akamister i fra Oslo området. Men ble en tur på MTG United for Peace. En fotballturnering.

Gleder meg ikke til vinterpausen kommer og treningskamper inne i haller. ISO3200 og f2.8 og lukker 1/600 og enda så er det undereksponert :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ble ikke noe tur til Svergie med andre Akamister i fra Oslo området. Men ble en tur på MTG United for Peace. En fotballturnering.

Gleder meg ikke til vinterpausen kommer og treningskamper inne i haller. ISO3200 og f2.8 og lukker 1/600 og enda så er det undereksponert :thumbdown:

Du prioriterte feil med andre ord ;)

Lenke til kommentar

Blir nok denne bærbare jeg kjøper, legger til dobbel minne :)

Noen som har motforestilling til det, liker nummertaster på siden samt stort tastatur.

"DELL VOSTRO 3750 CI5 2.3 4GB/500 GT525M 17.3"

Ser grei ut den; pluss for Windows Pro og 7200rpm disk. Litt kraftigere videochip hadde ikke vært å forakte, men jeg vet ikke om Lightroom kan utnytte grafikkprosessoren - vet at Photoshop CS5 kan det.

Lenke til kommentar

Blir nok denne bærbare jeg kjøper, legger til dobbel minne :)

Noen som har motforestilling til det, liker nummertaster på siden samt stort tastatur.

"DELL VOSTRO 3750 CI5 2.3 4GB/500 GT525M 17.3"

Ser grei ut den; pluss for Windows Pro og 7200rpm disk. Litt kraftigere videochip hadde ikke vært å forakte, men jeg vet ikke om Lightroom kan utnytte grafikkprosessoren - vet at Photoshop CS5 kan det.

Tror ikke jeg blir og bruke den til seriøse fotojobbing, legger dog inn LR3 så jeg har mulighet for redigering på lengere turer hvis det er nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter en fotoskriver. Er det noen her som har en god å anbefale. Jeg har et ønske om å holde meg under 4000kr, men skrivere i 2000 kroners klassen er også velkommen. Så lenge de leverer gode utskrifter.

Hvor mye regner du med å skrive ut, og skal skriveren kun brukes til foto?

Jeg har kjøpt meg en Canon Pixma IX6550 og er meget fornøyd med den. Den er noe tørst; men med mitt normale forbruk, så vil jeg aldri kunne tjene inn prisforskjellen opp til de store sluggerne.

Jeg håper det blir rundt 100 bilder i vanlig størrelse (litt pluss/minus) og forhåpentligvis en forstørrelse i ny og ne.

Om den kun skal brukes til foto er jeg litt usikker på. Hvis den er dyr i bruk er det vel billigere å kjøe en liten billigskriver til 300 spenn. Så i utgangspunktet kun foto, men ingen ulempe hvis den kan brukes til noe annet også.

Lenke til kommentar

Jeg håper det blir rundt 100 bilder i vanlig størrelse (litt pluss/minus) og forhåpentligvis en forstørrelse i ny og ne.

Hva tenker du på når du sier "vanlig størrelse". Hvis du tenker på 10x15cm, så vil jeg heller vurdere Japan Photo & Co. Dagens fotoskrivere egner seg bedre til A5 og større.

Om den kun skal brukes til foto er jeg litt usikker på. Hvis den er dyr i bruk er det vel billigere å kjøe en liten billigskriver til 300 spenn. Så i utgangspunktet kun foto, men ingen ulempe hvis den kan brukes til noe annet også.

Canon sine skrivere har egen patron til sort/hvit uskrifter (f.eks. tekst), og forbruket er ikke noe verre enn billigskriverene. De billigste skriveren kommer forøvrig med patroner som inneholder mindre blekk enn de du får kjøpt i butikken.

Jeg har nå brukt mitt første sett med fargepatroner på min IX6550 - da fikk jeg ut 10 A3 utskrifter og 20 A4 utskrifter (dog ikke kant til kant, tipper 80% dekning). Da har jeg brukt 1/3 av de svarte.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Du prioriterte feil med andre ord ;)

Blir noen kr da på den fotballen. En trønderavis som skal trykke et lag-bilde med noen gamle RBK spillere. Og LSK som ikke stilte med egen fotograf.

så vet ikke helt hvor feil det var. Kommer også noen bilder av andre "ugjerninger" jeg har gjort i dag med motorsaga i hagen :whistle: Så tida hadde nok ikke strekt til.

Skal undersøke et billager som er her i Nittedal. Kort tid ut av Oslo, men om det er noe å se på lengre vet jeg ikke. http://www.varingen.no/Diverse/Bildegallerier/Bildegalleri/tabid/420/AlbumID/50188-873/Default.aspx?Page=0#anchor

Vært en sak mellom eier og kommunen da dette lageret har vokst ut i veien og laget en trafikk og miljøfare. Etter mange år uten noen ting er nå opprydningen startet :thumbdown:

Lenke til kommentar

Hva tenker du på når du sier "vanlig størrelse". Hvis du tenker på 10x15cm, så vil jeg heller vurdere Japan Photo & Co. Dagens fotoskrivere egner seg bedre til A5 og større.

Det jeg egentlig tenker er å kunne ha mulighetene til å enkelt skrive ut bilder i litt forskjellig størrelse. Vi prøver å dokumentere livet vårt mellom noen permer, og foreløpig synes vi at det er best å skrive ut bilder å lage et album ut av det. Det jeg tenker i den anledning er å kunne ha muligheten til å skrive ut noen bilder på 10x15, og kanskje helt opp til litt større enn A5.

Men kanskje jeg fortsatt får stole på dagens fotobutikker.....

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å dokumentere hverdagslivet, hvorfor ikke lage skikkelige fotobøker hos de kjente leverandørene? Blir tipp-topp resultat.

Grunnen til at jeg ikke anbefalter fotoskriverene til 10x15cm utskrifter, er at de har ikke like god oppløsning som print hos de store gutta. Fra A5 og oppover så holder oppløsningen.

Vil du fortsatt printe selv, så se etter tilbud på Canon MG8150 - den er på vei ut og selges ganske så rimelig. Den bruker samme patroner som min skriver.

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på å dokumentere hverdagslivet, hvorfor ikke lage skikkelige fotobøker hos de kjente leverandørene? Blir tipp-topp resultat.

Grunnen til at jeg ikke anbefalter fotoskriverene til 10x15cm utskrifter, er at de har ikke like god oppløsning som print hos de store gutta. Fra A5 og oppover så holder oppløsningen.

Vil du fortsatt printe selv, så se etter tilbud på Canon MG8150 - den er på vei ut og selges ganske så rimelig. Den bruker samme patroner som min skriver.

Takk for tips. Grunnen til at vi foreløpig ikke har startet med fotobok er at min bedre halvdel liker godt å drive med scrapbooking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...