Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Skal man skyte analogt skal det gjøres med noe som har sølvfinish, med manuellfokus og lysmåler som er like pålitelig som en italiensk regjering!

Jeg har 2 sånne, det ene er kraftig føkka og det andre fusker. Så jeg holder meg til sånne som hopper til neste bilde automatisk og tar nikon optikk :)

Edit: Men sølvfinish har det! :!:

Canon AE-1 :p

Det er det som er tingen vettu

OM-2. I have spoken.

Og Marius, pent portrett. Pen jente. Forstår deg. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er forelsket! Min nye kjærlighet heter Nikon 35 f/2. Jeg forguder henne til tross for at hun har en liten skavank: Det er komplett umulig å bruke henne over f/2 pga et alvorlig problem med blenderen. Det er ikke mitt objektiv, men jeg skal kjøpe. Spørsmålet er bare om jeg kjøper et brukt eksemplar i Norge, eller et nytt fra ebay. Prisen blir ca det samme

Lenke til kommentar

Nytt fra ebay synes jeg. Hvorfor noe som er så gammelt at reklamasjontiden er over til samme pris som noe med en liten garanti i alle fall.

Dessuten tar dere alle feil. Lysmålere skal være presise, selv om kamera er fra midten av syttitallet. Slik som min FM, som heller ikke er det ultimate analog-kamera.

Det ultimate kamera med manuelt fremtrekk er uten noen som helst tvil Nikon FM3a. Det er det absolutt mest perfekte kamera som noensinne er produsert. Surt at det fikk så kort tid i produksjon før Nikon la ned hele produksjonen av manuell optikk og alle kamerahus utenom F6. For det er et utrolig heftig lite kamera. De som ikke kjenner modellen får ty til Google. That's eyepopping tech.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg er forelsket! Min nye kjærlighet heter Nikon 35 f/2. Jeg forguder henne til tross for at hun har en liten skavank: Det er komplett umulig å bruke henne over f/2 pga et alvorlig problem med blenderen. Det er ikke mitt objektiv, men jeg skal kjøpe. Spørsmålet er bare om jeg kjøper et brukt eksemplar i Norge, eller et nytt fra ebay. Prisen blir ca det samme

Det er ikke du som har ringt på den jeg la ut i går?:p Jeg har vært veldig glad i min, men nå som jeg har 24-70 var det greit å få solgt unna litt... Skal selge 35mm-SLRene mine også, og holde meg til mellomformat/rangefinder på film.

Lenke til kommentar
Dessuten tar dere alle feil. Lysmålere skal være presise, selv om kamera er fra midten av syttitallet. Slik som min FM, som heller ikke er det ultimate analog-kamera.

Jeg vil si OM-2 og OM-1 er forbausende presise på lysmåling. Men i motlys kan de lures, og jeg er ikke god nok til å vite helt hvordan jeg skal overeksponere i enkelte tilfeller.

Det ultimate kamera med manuelt fremtrekk er uten noen som helst tvil Nikon FM3a. Det er det absolutt mest perfekte kamera som noensinne er produsert. Surt at det fikk så kort tid i produksjon før Nikon la ned hele produksjonen av manuell optikk og alle kamerahus utenom F6. For det er et utrolig heftig lite kamera. De som ikke kjenner modellen får ty til Google. That's eyepopping tech.

Har ikke håndtert et FM3a, men har håndtert et par FM2. Det eneste jeg ikke liker er at de er noe tunge og klumpete.

Nevnte jeg OM-2?

;)

Lenke til kommentar

Det er ikke du som har ringt på den jeg la ut i går?:p Jeg har vært veldig glad i min, men nå som jeg har 24-70 var det greit å få solgt unna litt... Skal selge 35mm-SLRene mine også, og holde meg til mellomformat/rangefinder på film.

ja, det kan godt hende :thumbup:

Lenke til kommentar
Har ikke håndtert et FM3a, men har håndtert et par FM2. Det eneste jeg ikke liker er at de er noe tunge og klumpete.

Nevnte jeg OM-2?

;)

Denne uttalelsen forteller meg at du ikke har den ringeste anelse om hva en FM3a er.

Sjekk den ut da, alle sammen. Det er det mest unike kameraet med mekanisk lukker. I skallet av et modifisert FM/FE-serie hus (med andre ord omtrent like lite som OM2) har de klart å pakke inn historiens eneste mekaniske lukker med elektronisk styring, som overstyres mekanisk hvis batteriene er tomme. Dvs det fungerer som en F3, FE2, OM2 og alle andre semiautomatiske kameraer, men alle lukkertider kan i tillegg velges mekanisk. Ikke bare manuelt, men mekanisk. Det fungerer altså likt en FM2 når batteriet er flatt, likt FE2 når det er batterier i det. Rett og slett genialt. Hadde jeg hatt råd hadde det blitt mitt aller siste analoge speilrefleks. Heller en slik enn en F6, to F5-er eller 14 F4-er. Jeg har nesten mer lyst på en slik enn en Leica M.

Og du nevnte OM2.

Lenke til kommentar
ISO 3200

Arh, seriøst, kan du ikke gi deg me de der fluebildene nå Marius? jada, de er sikkert bra, men de er jo bare bilder av fluer. Alle fluer er like. Punktum. greit? :hrm:

De er jo drit lette å ta, jeg tar sånne bilder til frokost! Vær så snill, ikke begynn å spame Chattetråden med den skiten der også. Greit?

Fint bilde foressten :p

Ja, det var ironi. Har prøvd å finne noen fluer i hele dag, i alle fall siden kl.2000, men de gjemmer seg tror jeg. Det blir nok insektlokkespray i morgen :yes:

Vanskelig og utfordrene. Men faktisk litt tilfredsstillende...

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...