Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dvs en 2Tb HDD hver 9-10. måned. Ikke så ille det...

Blir vel en del mer når en skal ha noen backups, men selv om du skal ha tre kopier av alt blir det ikke mer enn drøye 2000 kroner i året. 200GB månedlig tilsier formodentlig minst et par tusen bilder i måneden – med mindre man setter ekstremt liten pris på egen tid er det her den reele kostnaden ligger. Med et par hundrelapper i måneden og fornuftig timepris (600+moms? Lavt, men greit for illustrasjonens skyld.) er det snakk om 15-20 minutters fakturerbar tid hver måned for å få lagret skiten.

 

Lagringsplass koster lommerusk og blir stadig billigere. Jeg jobber med output som tar betraktelig mindre plass, selv med lagring på dyre SSDer og synkronisering mot servere i øst og vest tipper jeg årets kostnad er inntjent i løpet av første 10 minutter som faktureres i januar.

 

Jeg har ikke noe problem med å punge ut for en 2TB disk eller tre, men lurer på hvordan jeg skal organisere alt med hovedlagring og backup etter hvert som jeg må spre det over flere disker (foreløpig tar hele bildearkivet, med bilder fra 2003 til i dag en drøy TB - jeg har med andre ord litt lavere tempo enn TGB) - det er jo litt vitalt (i hvertfall for meg) at alt er tilgjengelig hele tiden, at jeg ikke må drive å plugge disker inn og ut når jeg skal ha tak i gamle bilder... sette opp en egen lagringsserver (stasjonær pc) med x antall interne disker? Ha en gammel laptop stående på 24/7 med x antall eksterne disker koblet til via USB-hub (evt firewire/esata om det finnes noe kort til expresscard-porten som muliggjør tilkobling av mange disker) og aksessere denne via nettverk?

Lenke til kommentar

Kan virke som om Ventle og TGB bør bli flinkere til å slette bilder etterhvert som aldri kommer til å brukes til noe, og ikke har noen sentimental verdi. :)

 

Ventle: Et stort NAS kan kanskje være noe for deg? I tillegg til nettbasert sikkerhetskopi. Hjelper jo ikke å ha backup om huset brenner, og alle data er i samme huset.

Lenke til kommentar

Jeg sletter faktisk ganske mye underveis. Men arkivet vokser og vokser uansett det :)

 

NAS ville nok vært en fin løsning det. Men NAS-kabinetter med plass til en del disker koster jo fort like mye som en stasjonær pc med plass til like mange eller flere disker, i hvertfall de jeg sjekket sist jeg så på forskjellige løsninger :(

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Jeg sletter faktisk ganske mye underveis. Men arkivet vokser og vokser uansett det :)

 

NAS ville nok vært en fin løsning det. Men NAS-kabinetter med plass til en del disker koster jo fort like mye som en stasjonær pc med plass til like mange eller flere disker, i hvertfall de jeg sjekket sist jeg så på forskjellige løsninger :(

 

Joa, en vanlig maskin med et digert kabinett er jo også en løsning. :) Aner dog ikke hva som er billigst.

Lenke til kommentar

Jeg sletter faktisk ganske mye underveis. Men arkivet vokser og vokser uansett det :)

 

NAS ville nok vært en fin løsning det. Men NAS-kabinetter med plass til en del disker koster jo fort like mye som en stasjonær pc med plass til like mange eller flere disker, i hvertfall de jeg sjekket sist jeg så på forskjellige løsninger :(

 

Joa, en vanlig maskin med et digert kabinett er jo også en løsning. :) Aner dog ikke hva som er billigst.

 

Forskjellen på de to løsningene er sikkerhet, NAS kan plasseres i en annen bygning.

Lenke til kommentar

Poenget var at da kan man kjøpe disker selv, jeg har hvertfall ingen kompiser som har ubegrenset plass og disker. Til info bør jeg på ett sted hvor jeg knappest får ADSL .. Heldige meg!

Jeg trodde at meningen med lagring et sted på Internet var at man har backup utenfor husets fire vegger, pluss hakket mer sikkerhet mot korrupte disker og slikt. Jeg ser ingen andre grunner. Finnes det flere?

 

Man kommer uansett langt med et par laken og en god kamerat. (Evt å bare lagre diskene off-site i et kott til noen, men da uten har man ikke muligheten for enkel oppdatering når man har et nytt knippe bilder som skal tas backup av.)

 

At din internethastighet er laber, burde jo ikke ha noe å si i denne sammenhengen. Det kommer jo på ett ut om du overfører bildene dine via ftp eller laster dem opp til en annen backupløsning. Meningen med ftp hos en kamerat er at du kan ha off-site backup uten større kostnader enn hva det må være. Kan jo også sette opp i raid for litt økt sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg trodde at meningen med lagring et sted på Internet var at man har backup utenfor husets fire vegger, pluss hakket mer sikkerhet mot korrupte disker og slikt. Jeg ser ingen andre grunner. Finnes det flere?

Det er fint det. Jeg hang meg opp i din kommentar om at det holdt med en kompis med en FTP server.

Noe jeg fremdeles synes er en dårlig løsning, da du er avhengig av at kompisen administrerer serveren for deg, bytter disker o.l. Du blir hvertfall ikke sikret mot korrupte disker.

Du får til ALT dette, med en NAS boks - som jeg hvertfall tror kompisen din er mer lysten på å ha i nettverket sitt.

Man kommer uansett langt med et par laken og en god kamerat. (Evt å bare lagre diskene off-site i et kott til noen, men da uten har man ikke muligheten for enkel oppdatering når man har et nytt knippe bilder som skal tas backup av.)

Riktig. Derfor er det kjekt med syncing av filer til ekstern lagring.

 

At din internethastighet er laber, burde jo ikke ha noe å si i denne sammenhengen. Det kommer jo på ett ut om du overfører bildene dine via ftp eller laster dem opp til en annen backupløsning. Meningen med ftp hos en kamerat er at du kan ha off-site backup uten større kostnader enn hva det må være. Kan jo også sette opp i raid for litt økt sikkerhet.

Nå er kanskje mitt eksempel ikke noe alle sliter med, men det er ett reelt problem. Ikke alle bor på steder hvor det leveres fiber, og har labre hastigheter, spesielt ut. 200GB i måneden er da ganske mye, når hastigheten topper seg på 40kB/s.

 

Jeg er selv ute etter en type løsning som skissert her - en NAS med mulighet for Raid og FTP, noe det er mange som leverer idag. Det blir en kost å ta, man får vel litt hva man betaler for her også, men tror det vil være en langt mer effektiv løsning for mange + at det tjener seg fort inn igjen.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Har forresten folk sett at IamComings siden til Nikon fortsatt teller ned? Mange trodde dette var nedtelling til lansering av speilløst, men det kan da se ut som det kommer en lansering til.

Jeg tror jeg har funnet det ut! Hva er det folk venter på? Jo - etterfølgere til D3, D700 og D300.

 

Og siden det er iamcomings, og når..

 

 

D3s og D300s allerede finnes, så må det jo selvfølgelig være en D700s! :D :D

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...