Niram Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Er det slik at jeg burde fotografere i JPG når jeg tar seriebilder av f.eks dyr i bevegelse (sprangridning f.eks)? Har et EOS 1000D med en buffer som tydeligvis fylles veldig raskt. Irriterer meg stadig over at sport-funksjonen tar raskere bilder enn hva jeg gjør med RAW i f.eks TV-modus. Hvilke begrensninger vil dette evt medføre når jeg skal etterbehandle i Lightroom? Får jeg ikke endret på hvitbalanse overhodet? Du får ikke de helt samme mulighetene til å justere hvitbalansen - det er mye lettere med Raw-filer. Skuddtakt og større buffer er gode grunner til å oppgradere hus. Kjappere minnekort kan til en viss grad hjelpe - du får nok ikke flere skudd i Raw-modus før bufferet blir fullt, men bufferet kan tømmes fortere, så det tar kortere tid før kameraet er klar til ny serie. I Tv-modus - sett autofokus til AI Servo, så den kjører følgefokus - det kan hjelpe på skuddtakten. Joda, vet at det ligger noen begrensninger i 1000D huset, men i og med at jeg ikke er altfor erfaren innen foto enda, så vil jeg helst beholde det litt til før jeg eventuelt går videre med mer sofistikert ustyr. Merker stor forskjell på de 2 minnekortene jeg har også! Jeg har pleid å ha autofokus på AI Servo (på TV-modus) når jeg fotograferer f.eks dyr i bevegelse. Men blir litt forvirret når noen sier jeg bør ta enkeltskudd og andre foreslår seriefoto! Får vel bare prøve meg frem og se hva som fungerer best for meg, tryggest det Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Er det slik at jeg burde fotografere i JPG når jeg tar seriebilder av f.eks dyr i bevegelse (sprangridning f.eks)? Har et EOS 1000D med en buffer som tydeligvis fylles veldig raskt. Irriterer meg stadig over at sport-funksjonen tar raskere bilder enn hva jeg gjør med RAW i f.eks TV-modus. Hvilke begrensninger vil dette evt medføre når jeg skal etterbehandle i Lightroom? Får jeg ikke endret på hvitbalanse overhodet? Du får ikke de helt samme mulighetene til å justere hvitbalansen - det er mye lettere med Raw-filer. Skuddtakt og større buffer er gode grunner til å oppgradere hus. Kjappere minnekort kan til en viss grad hjelpe - du får nok ikke flere skudd i Raw-modus før bufferet blir fullt, men bufferet kan tømmes fortere, så det tar kortere tid før kameraet er klar til ny serie. I Tv-modus - sett autofokus til AI Servo, så den kjører følgefokus - det kan hjelpe på skuddtakten. Joda, vet at det ligger noen begrensninger i 1000D huset, men i og med at jeg ikke er altfor erfaren innen foto enda, så vil jeg helst beholde det litt til før jeg eventuelt går videre med mer sofistikert ustyr. Merker stor forskjell på de 2 minnekortene jeg har også! Jeg har pleid å ha autofokus på AI Servo (på TV-modus) når jeg fotograferer f.eks dyr i bevegelse. Men blir litt forvirret når noen sier jeg bør ta enkeltskudd og andre foreslår seriefoto! Får vel bare prøve meg frem og se hva som fungerer best for meg, tryggest det I Canon-verden er det 1DmkIV som "rocker" for denne type bilder; bare å knuse sparegrisen Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Noen som vet om norske alternativer til modelmayhem? Vet at de har et par norske folk, men disse er mer eller mindre basert i oslo. 1 Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 (endret) Noen som vet om norske alternativer til modelmayhem? Vet at de har et par norske folk, men disse er mer eller mindre basert i oslo. Slike "koblings-nettverk" medfører for mange useriøse aktører etter min smak. Finnes flere i Norge uten at jeg husker navn; styrer unna dem alle Edit: De fleste er vel ikke begrenset til Oslo-området, men finnes flest folk her; så naturligvis flere i Oslo/Akershus området; helt naturlig Endret 19. september 2011 av TGB Lenke til kommentar
TGB Skrevet 19. september 2011 Del Skrevet 19. september 2011 Backup begynner å bli et problem; produserer 200GB+ pr måned Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 (endret) Skal se på det/plukke det opp i morgen, noe spesielt jeg bør være oppmerksom på? Siden objektivet fortsatt er innenfor garantiperioden så er det vel bare ytre skader som har betydning, samt kvaliteten på linsene. Du kan også sjekke autofokuset på nærgrensen, objektivet har en stramme-ring for zoomen, påse at den fungerer. Edit: det skal følge med objektivbag,solblender og stativfeste. Endret 20. september 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Men blir litt forvirret når noen sier jeg bør ta enkeltskudd og andre foreslår seriefoto! Får vel bare prøve meg frem og se hva som fungerer best for meg, tryggest det Siden 1000D har begrenset bufferminne er det lurt og bruke enkelskudd siden du da selv bestemmer skuddtakten og således kan forlenge antall bilder før bufferminne er fullt, sålenge du holder utløserknappen halvveis nedtrykt vil fokuset fokusere ved bruk av AI-servo. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Noen som vet om norske alternativer til modelmayhem? Vet at de har et par norske folk, men disse er mer eller mindre basert i oslo. du har talentdb.no, usikker på hvor seriøse de som annonserer der er. Han som har laget siden sluttet å vedlikeholde den for flere år siden, så den har bokstavelig talt fått leve sitt eget liv en stund. Facebookgruppen "modeller & fotografer" kan være verdt å prøve. Facebookgruppen "modellbransjen i Norge" bør du styre unna - den drives av en som mildt sagt kan beskrives som en "useriøs aktør". 1 Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Backup begynner å bli et problem; produserer 200GB+ pr måned Nettbasert backup med ubegrenset lagring høres ut som noe for deg. I Norge har vi Jotta. De kan gå inn og se på filene dine, noe i alle fall jeg ser på som en uting. Av de som ikke kan se filene dine, har vi Crashplan (der sliter jeg med bare 3Mbit opp, selv med linje som klarer 20+), og keepit.com som jeg ikke har testet selv. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Backup begynner å bli et problem; produserer 200GB+ pr måned Nettbasert backup med ubegrenset lagring høres ut som noe for deg. I Norge har vi Jotta. De kan gå inn og se på filene dine, noe i alle fall jeg ser på som en uting. Av de som ikke kan se filene dine, har vi Crashplan (der sliter jeg med bare 3Mbit opp, selv med linje som klarer 20+), og keepit.com som jeg ikke har testet selv. ..ja eller finn en kompis med ftp-server, men det blir kanskje ikke hipt nok? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Man kan også vurdere en Cloud-tjeneste, som Amazon S3 eller lignende - der betaler du pr. Gigabyte du laster opp. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 ..ja eller finn en kompis med ftp-server, men det blir kanskje ikke hipt nok? Nå spørs det vel om ikke kompisen vil slite hvis du laster opp 200GB++ i måneden Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Disker koster da ikke noen verdens ting for tiden og fiber begynner jo å bli standarden rundtomkring. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Få bidrag i bildekonken ser jeg. Er det fordi den ikke er sticky eller fordi vi ikke har mast nok på dere? Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Da er jeg tilbake fra dagstur i Rondane og kan rapportere om at den som vil oppleve høstfarger i fjellet er for sent ute - løvet har falt av trærne og det er bare svart skog. Prøv igjen neste år De fine fjellfargene har ikke vært her i år. Virker som om fjellet gikk over fra grønt til svart, muligens en kjapp tur innom brunt. Hvor ble det av høstfargene? Lenke til kommentar
Epp Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Backup begynner å bli et problem; produserer 200GB+ pr måned Dvs en 2Tb HDD hver 9-10. måned. Ikke så ille det... Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Da er jeg tilbake fra dagstur i Rondane og kan rapportere om at den som vil oppleve høstfarger i fjellet er for sent ute - løvet har falt av trærne og det er bare svart skog. Prøv igjen neste år De fine fjellfargene har ikke vært her i år. Virker som om fjellet gikk over fra grønt til svart, muligens en kjapp tur innom brunt. Hvor ble det av høstfargene? Så denne tidligere idag jeg også. Så da fikk vi i alle fall et svar. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Dvs en 2Tb HDD hver 9-10. måned. Ikke så ille det... Blir vel en del mer når en skal ha noen backups, men selv om du skal ha tre kopier av alt blir det ikke mer enn drøye 2000 kroner i året. 200GB månedlig tilsier formodentlig minst et par tusen bilder i måneden – med mindre man setter ekstremt liten pris på egen tid er det her den reele kostnaden ligger. Med et par hundrelapper i måneden og fornuftig timepris (600+moms? Lavt, men greit for illustrasjonens skyld.) er det snakk om 15-20 minutters fakturerbar tid hver måned for å få lagret skiten. Lagringsplass koster lommerusk og blir stadig billigere. Jeg jobber med output som tar betraktelig mindre plass, selv med lagring på dyre SSDer og synkronisering mot servere i øst og vest tipper jeg årets kostnad er inntjent i løpet av første 10 minutter som faktureres i januar. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Få bidrag i bildekonken ser jeg. Er det fordi den ikke er sticky eller fordi vi ikke har mast nok på dere? Eller "dårlig tid om dagen". For min del blir svaret "all of the above". Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 http://www.petapixel.com/2011/09/20/photographer-helps-save-dogs-through-better-photography/ fin historie og utrolig fine bilder, ble virkelig inspirert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå