Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående denne snodige diskusjonen om av- og påskruelse av auto-ASA på Nikon D7000 ... etter en del eksperimentering fant jeg ut at det ville være mest hensiktsmessig å lage en egen U-modus for det, som er basert på A, med auto-ASA, matrisemåling og eksponeringskompensasjon satt til det bakerste tommelhjulet. I de andre modusene bruker jeg som regel spot, andre AF-innsillinger, og aldri auto-ASA.

Ikke sikkert at dette opplegget passer alle, men det er nå i alle fall en potensiell løsning å vurdere.

Lenke til kommentar

Nikon må ha fabrikkene i Bakvendtland. + til - ? Her kommer jeg til å rote mye med feileksponeringer etc. Her må det kraftig hjernevasking til for at jeg skal bli vant med Nikon.

Let the lobotomy begin ;)

Siden jeg har brukt Nikon siden ca 1985 regner jeg med at det ikke er Nikon som er problemet, men noe som kalles vane...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Greit at folk lærer seg å bruke photoshop, men kan de ikke også lære seg å begrense bruken av det? Ref forsiden: http://kvadrat.nxtfiles.com/001/

Er ikke det eneste studiobilde som ser slik ut. Hva skal man med topp utstyr, hadde det ikke holdt med noe enklere og et gammelt soft objektiv?

/frust...

Bruker venstrehånda på å tilfredstille dama di mens jeg stiller blender og iso med høyrehånda ;)

Så du tafser på andres kamera? :tease:

Nice !

Her finner de altså en dritfin modell, MUA som ser ut som virkelig har gjort en bra jobb og så overlater de resten til en dynge av en knehøne som voldtar bilde med NM i softing. Har dog sett værre da ei jeg kjenner fikk gleden av å finne før og etter bilder fra en fotoshoot på Facebook for ett par uker siden, ikke bare var proposjonene korrigert i hytt og pine, tom treet på bilde som hun stod mot var blitt høyere og slankere. Yey !

Lenke til kommentar

Nikon må ha fabrikkene i Bakvendtland. + til - ? Her kommer jeg til å rote mye med feileksponeringer etc. Her må det kraftig hjernevasking til for at jeg skal bli vant med Nikon.

Let the lobotomy begin ;)

Siden jeg har brukt Nikon siden ca 1985 regner jeg med at det ikke er Nikon som er problemet, men noe som kalles vane...

Nja, Kenta f1.8 rekker ikke og tillegge seg en vane på kamerautstyr :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man blir vant til bakvendte utstyr også. Jo, det er Nikon som er problemet når ingen andre systemer er lagd på denne måten. Det er bra at man slipper i lese menyen fra høyre til venstre :p

Nja, Kenta f1.8 rekker ikke og tillegge seg en vane på kamerautstyr :)

Å joda du :)

Lenke til kommentar

På Canon er det enkelt å skru auto-ISO av og på, men krøkkete å konfigurere.

På Nikon er det enkelt å konfigurere auto-ISO, men krøkkete å skru av og på.

På Fuji X100 er det krøkkete å konfigurere, men krøkkete å skru av og på. :yes:

Grattis med nytt kamera Kenta! :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan huske at du fikk utrolig mye plass i den. Jeg starter med 5'ern, trur den skal holde til D7000 + 16-85 og 2 objektiver til.

Jeg er sikker på at det er 10'rn du skal ha. 5'rn er for de me µ-4/3 og annet leketøy ;)

Hilsen fra Hamburg, forøvrig...

Hils hamburgeran tilbake :)

Skal bestille 10'ern. Hadde vært morro å fått plass til Fuji'en også, men det er vell bare en ønskedrøm. Texas Leica'en er større enn D7000 + 16-85.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke krøkkete hvis man bruker FN knappen riktig. FFS.

Har gjort slik du sa. Nå er auto ISO i My Menu og den er er koblet til Fn knappen.

Har også snudd om på EV comp. og snudd om på hjulene. Eneste bakdelen er at man justerer blender feil vei, men det er mye lettere å bli vant med siden man bruker den hele tiden og tallene i søkeren er mye større.

Preview knappen har jeg virtuell horisont, denne synes jeg er genial.

Det blir bra det her når man kommer inn i alt som er anderledes :)

Grattis med nytt kamera Kenta! :)

Takk. Alltid morro med noe nytt :fun:

Endret av Kenta F1.8
Lenke til kommentar

Det er jo ikke krøkkete hvis man bruker FN knappen riktig. FFS.

Har gjort slik du sa. Nå er auto ISO i My Menu og den er er koblet til Fn knappen.

Har også snudd om på EV comp. og snudd om på hjulene. Eneste bakdelen er at man justerer blender feil vei, men det er mye lettere å bli vant med siden man bruker den hele tiden og tallene i søkeren er mye større.

Preview knappen har jeg virtuell horisont, denne synes jeg er genial.

Det blir bra det her når man kommer inn i alt som er anderledes :)

For å gjøre det enda bedre; istedenfor å ha iso i my menu kan du lage flere profiler i shooting menu, der du har f.eks en med auto-iso deaktivert, og 3 med forskjellige lukkertid/iso grenser. Så legger du shooting menu bank øverst i my menu.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Livet er hardt. Jeg er i grunnen skrudd sammen såpass enkelt at jeg synes det er helt ok å stille ISO helmanuelt de få gangene jeg er borti slikt. Hus som ligger godt i hendene og noenlunde velfungerende autofokus er alt jeg trenger av funksjoner, ellers er det bildekvalitet som gjelder i min sendrektige jakt etter nytt system.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Mitt største problem med Nikon og ISO er hvor kronglete det er å skifte på den - man må jo bruke to hender! Diskuterte det litt med Nikons produktspesialist som var tilstede under Visa pour l'image - og han var tildels enig, men brukte heller auto-iso og blenderkompansasjon i M-modus. Så er vel litt forskjellige måter å jobbe på. Jeg kommer nok ikke til å slutte å vurdere Nikon som alternativ på grunn av de ergonomiske forskjellene når det er sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...