Gissan Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hvordan vil et drop-in polafilter fungere? På screw-on-filter endrer man jo polariseringseffekten ved å snu på filteret. Hvordan funker det på drop-in-filter? Poenget med å ha en drop-in-funksjon er for å kunne bruke polariseringsfiltre - ikke UV eller slikt crap. Diameteren i front er så stor at det lønner seg med drop-in-funksjon. Man endrer polariseringseffekten ved å skru på filteret, bare at du gjør det med en "ring", slik at du ikke tar på selve filteret. Filteret putter med jo i en slags beholder og lukker igjen. Jeg har Pl. filter på min Sigma 300/2.8 - men bruker det nesten aldri. Det følger også med en "natural filter" eller hva det nå heter - 100% gjennomsiktig og uten effekt. Sikkert fordi det funker dårlig uten filter. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Noen som er med på å ta bilder uten å se på LCD skjermen, og poste det beste bildet? Ingen redigering og maks 36 bilder? Det er en utfordring alle som kun har fotografert digitalt i sitt liv å gjøre noe slik. Selv har jeg jobbet med lysbildefilm frem til 2005, med 36 bilder pr. rull, så jeg har ikke så veldig behov for det. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 For eksempel ja. Vi hadde Morten Kersbergen på besøk (Du vet sikkert hvem det er) og han flippa ut da vi passerte en havørn på vei mot Halten. Dette er norges mest drevne fuglekikker, og har sett mest fugler i hele Norge! Tror jeg må ta en telefon (eller en mail kanskje...) til noen som er involvert i prosjektet for å høre hvorfor. Var det ikke Dag Brynjelsen som var hovedansvarlig? Han holder til i Rogaland.. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Noen som er med på å ta bilder uten å se på LCD skjermen, og poste det beste bildet? Ingen redigering og maks 36 bilder? Kunne vært med på noe sånt. Må det være farger? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Alle innstillinger må skje i kamera før du går ut. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 En slik utfordring er en god ide, Marius. Husk at det går en (U)skarp utfordring akkurat nå, så det kan kanskje være en ide å vente til over helgen? Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg bare drøftet det... Noe jeg har gjort med deg tidligere Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Jeg bare drøftet det... Noe jeg har gjort med deg tidligere Det har vi , og forslaget ligger i køen. I følge min liste, så blir det #7 eller #8. Vi er på #5 nå. Det bør vel holde med en dag for å bruke opp "filmen" ? JPEG bør vel også være et krav ? Bør vel simulere standard butikk-fremkalling, mener jeg. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Vil det være slemt av meg å sitte på en hemmelighet om hvordan man retusjerer bilder på best mulig måte, med tanke på støyfjerning og hudbehandling, uten å dele det? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hvem vet, kanskje den ikke er så hemmelig likevel? Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Hvordan vil et drop-in polafilter fungere? På screw-on-filter endrer man jo polariseringseffekten ved å snu på filteret. Hvordan funker det på drop-in-filter? Poenget med å ha en drop-in-funksjon er for å kunne bruke polariseringsfiltre - ikke UV eller slikt crap. Diameteren i front er så stor at det lønner seg med drop-in-funksjon. Man endrer polariseringseffekten ved å skru på filteret, bare at du gjør det med en "ring", slik at du ikke tar på selve filteret. Filteret putter med jo i en slags beholder og lukker igjen. Jeg har Pl. filter på min Sigma 300/2.8 - men bruker det nesten aldri. Det følger også med en "natural filter" eller hva det nå heter - 100% gjennomsiktig og uten effekt. Sikkert fordi det funker dårlig uten filter. Tror nok du misforsto hvilke polafilter jeg siktet til. Vet hvilken type du mener, men det er også rundt. Jeg snakker om et firkantet polafilter. Dette går jo ned i et spor, i likhet med GND-filtrene jeg også skal kjøpe. Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne snu på de. Er det sånn at ultratynne polafiltere ikke har gjenger på enden, slik at man ikke har mulighet til å sette på noe mer? Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Biller, sommerfugler, møll, kaffedyr/skrukketroll, døgnfluer, steinfluer osv, osv.. mulighetene er uendelige Men det krever jo selvsagt tålmodighet, og en gang innimellom - blits Jeg finner ikke andre insekter, kun vanlige fluer. Møll er forresten interessant, problemet er at de kun sitter på husvegger og stygge blader. No blits Ta deg en tur i skogen, så finner du tusenvis av insekter. Det er bare til å løfte på en sten, så vrimler det av dem under der. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Tror ikke Marius er så glad i insekter under steiner. Ikke særlig fristende for meg i hvertfall. Bakgrunnen blir brun eller sort, og man jobber under vanskelige lysforhold. Tror jeg og Marius liker oss best i blant blader og dus og grønn bakgrunn. Lenke til kommentar
Kaamilla Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Det finnes jo andre insekter enn fluer som sitter på bladene. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Er faktisk ikke så mye, nei. I hvertfall ikke der jeg holder til. Ser noe annet i ny og ne, men de er ofte sky. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Er faktisk ikke så mye, nei. I hvertfall ikke der jeg holder til. Ser noe annet i ny og ne, men de er ofte sky. Men det er ikke en kongeørn / havørn / vandrefalk / hønsehauk? Folk tar jo gode bilder av de også... Hvordan vil et drop-in polafilter fungere? På screw-on-filter endrer man jo polariseringseffekten ved å snu på filteret. Hvordan funker det på drop-in-filter? Poenget med å ha en drop-in-funksjon er for å kunne bruke polariseringsfiltre - ikke UV eller slikt crap. Diameteren i front er så stor at det lønner seg med drop-in-funksjon. Man endrer polariseringseffekten ved å skru på filteret, bare at du gjør det med en "ring", slik at du ikke tar på selve filteret. Filteret putter med jo i en slags beholder og lukker igjen. Jeg har Pl. filter på min Sigma 300/2.8 - men bruker det nesten aldri. Det følger også med en "natural filter" eller hva det nå heter - 100% gjennomsiktig og uten effekt. Sikkert fordi det funker dårlig uten filter. Tror nok du misforsto hvilke polafilter jeg siktet til. Vet hvilken type du mener, men det er også rundt. Jeg snakker om et firkantet polafilter. Dette går jo ned i et spor, i likhet med GND-filtrene jeg også skal kjøpe. Skjønner ikke helt hvordan man skal kunne snu på de. Åja, misforstod deg.. Firkantet blir noe annet ja.. Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Men noen idé om hvordan det funker? De Cokin-polafiltrene man dytter i mellom har 100mm diameter, ja, men BH har de ikke inne... Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 2. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2008 Hvem vet, kanskje den ikke er så hemmelig likevel? Ja du kan jo si hva du tror det er, gjetter du riktig skal jeg opplyse alle om det. Tror ikke Marius er så glad i insekter under steiner. Ikke særlig fristende for meg i hvertfall. Bakgrunnen blir brun eller sort, og man jobber under vanskelige lysforhold. Tror jeg og Marius liker oss best i blant blader og dus og grønn bakgrunn. Der er vi Det finnes jo andre insekter enn fluer som sitter på bladene. Ikke som er like kule. Er faktisk ikke så mye, nei. I hvertfall ikke der jeg holder til. Ser noe annet i ny og ne, men de er ofte sky. Men det er ikke en kongeørn / havørn / vandrefalk / hønsehauk? Folk tar jo gode bilder av de også... De fleste slike bilder blir tatt fra skjul, hvor artens skyhet spiller liten rolle... Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Noen som vil anbefale en liten Crumpler bag med plass til EOS 1D MkIII, 16-35 og 580EXII? Helst så liten bag som mulig. Ser FotoVideo har tilbud på Crumpler-bagger nå. Sjekk www.crumpler.no Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 2. juli 2008 Del Skrevet 2. juli 2008 Joe McNally tar med D700 på en liten fotosjut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå