tomsi42 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Mekanisk er oppskrytt - det er elektronikk som gjelder*. Elektronisk søker, digital sensor, digital lukker, elektronisk styrt blender. Kan du ikke toaste en brødskive eller to på kamera mens du tar en 10 minutters eksponeringer, så kan det være det samme Mens vi er inne på elektronikk, noen som har noe fornuftig å bidra med her? Med et unntak ... Endret 12. september 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 digital lukker Dette er det forsvinnende få systemkameraer som har. Tror faktisk ingen av de som selges i dag har det. De eneste jeg vet av som har det er Nikon D1(h/s), D70(s), D40 og Canon 1D. Alle andre er avhengige av gammeldagse lukkergardiner Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvorfor får jeg ikke opprettet en tråd i «bildekritikk Digit.no»? Jeg er jo logget inn på dette forumet her.. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Mekanisk er oppskrytt - det er elektronikk som gjelder*. Elektronisk søker, digital sensor, digital lukker, elektronisk styrt blender. Kan du ikke toaste en brødskive eller to på kamera mens du tar en 10 minutters eksponeringer, så kan det være det samme Mens vi er inne på elektronikk, noen som har noe fornuftig å bidra med her? Med et unntak ... To unntak, faktisk. OM-3 teller også. Det minner meg på at jeg må få reparert OM-1-en min. Er det noen her som kjenner til gode reparatører, helst i Norge? Jeg vet om en pensjonert Olympustekniker i NYC, men noe mer lokalt kunne vært praktisk. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvorfor får jeg ikke opprettet en tråd i «bildekritikk Digit.no»? Jeg er jo logget inn på dette forumet her.. Fordi du må gå vide digit.no, og være loget inn der også. Førsteposten i trådene i "bildekritikk Digit.no" autogenereres forøvrig, så skal du endre noe i den, så må du endre den fra digit.no siden. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Dette er det forsvinnende få systemkameraer som har. Tror faktisk ingen av de som selges i dag har det. De eneste jeg vet av som har det er Nikon D1(h/s), D70(s), D40 og Canon 1D. Alle andre er avhengige av gammeldagse lukkergardiner Akkurat digital elektronisk lukker er ikke noe jeg har behov for - tror det er flere ulemper enn fordeler med de. Ihvertfall foreløpig. Endret 12. september 2011 av tomsi42 Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Digital lukker er ett begrep jeg ikke har hørt om før, jeg antok du mente elektronisk lukker, dvs muligheten til å starte og stoppe eksponeringen gjennom ett elektrisk signal til sensoren. Dette har bare fordeler, ikke en eneste ulempe, men ingen av dagens CMOS-sensorer har denne muligheten, kun enkelte CCD-sensorer. Tenkte du på noe annet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Digital lukker er ett begrep jeg ikke har hørt om før, jeg antok du mente elektronisk lukker, dvs muligheten til å starte og stoppe eksponeringen gjennom ett elektrisk signal til sensoren. Dette har bare fordeler, ikke en eneste ulempe, men ingen av dagens CMOS-sensorer har denne muligheten, kun enkelte CCD-sensorer. Tenkte du på noe annet? Det var det jeg mente. Jeg tror det er noen tekniske problemer som gjør at det ikke er brukt. Jeg ser for meg ulemper som overopphetet sensor og økt støy fordi sensoren er på hele tiden. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Som sagt, det er ingen ulemper, kun fordeler med elektronisk lukker, grunnen til at vi ikke har det i dag er (også som sagt) at det per i dag ikke finnes CMOS-sensorer med elektronisk lukker implementert - og CMOS er så godt som enerådende på systemkamerafronten per i dag (eneste unntak er Leica M9 og de fleste digitale mellomformatkameraer). Sensoren trekker også svært lite strøm og utvikler ikke varme så lenge man ikke eksponerer, i motsetning til en CMOS-sensor som er aktiv hele tiden, og nettopp derfor trenger mekaniske lukkergardiner for å styre lukkertiden. Kodak har patent på en CMOS-brikke med elektronisk lukker. Når systemkameraprodusentene, og spesielt de som lager speilløse kameraer, endelig får på plass dette og endelig kvitter seg med den mekaniske lukkeren, vil dette etter min mening være en større revolusjon enn å kaste ut speilet. Tenk bare: - kameraet blir helt lydløst - maks blitssynk er ikke relevant lenger - du kan synke med blits på alle lukkertider og med alle blitser (uten kvasiløsninger som high speed sync/FP-sync) - raskere lukkertider, som 1/16000 og 1/32000, og kanskje enda raskere blir tilgjengelig - attraktivt f.eks. for den som vil skyte portretter med stor blender i sollys - ingen rolling shutter-effekt i videoopptak - man blir kvitt den minst holdbare mekaniske komponenten i kameraet - man blir kvitt en kostbar komponent i kameraet, kameraene blir billigere å utvikle og billigere å produsere jeg savner elektronisk lukker i de kameraene som ikke har det, spesielt pga blitssynk på raske lukkertider, og for at speilløse kameraer også skal bli lydløse. Og jeg skulle ønske kameraprodusentene la litt mer innsats i å få på plass dette, i stedet for tøys som det der 3D-objektivet til Panasonic - men når selv ikke du Tom, som er over gjennomsnittlig interessert i temaet kjenner fordelene med elektronisk lukker, er det jo klart at markedet på kort sikt ikke er villig til å betale for det 3 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Som sagt, det er ingen ulemper, kun fordeler med elektronisk lukker, Sterk påstand, det med kun fordeler. Du nevner en rekke fordeler som ser bra ut på papiret, men er de viktige i praksis? Og de er jo kun fordeler hvis ikke elektronisk lukker går på bekostning av andre parametre. Det er Kodak har en patent på elektronisk lukker, betyr ikke nødvendigvis at Sony og Canon ikke kan lage egen løsninger hvis de vil. Som jeg allerede har nevnt, så mistenker jeg at støy og overoppheting er reelle problemstillinger. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Varmeproblemet er allerede løst - live view og videoopptak ville ikke vært mulig dersom det fortsatt hadde vært ett problem. Teknisk sett har alle CMOS-sensorer allerede elektronisk lukker, men den kan bare starte, og ikke stoppe eksponeringen og ta vare på bildet uten at lukkergardinen stenger for lyset. Derfor eksponerer CMOS-sensoren en og en linje i bildet når den ikke får hjelp av den mekaniske lukkeren, dvs i live view og videomodus, noe som betyr at den ene enden av bildet er eksponert tidsmessig etter den andre enden, som gir oss rolling shutter-effekten. Andre produsenter kunne sikkert løst det hvis de ville, problemet er at markedet ikke etterspør det nok enda - det er ikke bare å knipse i fingrene for å få det på plass, og da må kostnaden kunne forsvares. Fordelene jeg nevner er ikke bare på papiret. De er tilgjengelige i dag, og har vært det i mange år - men kun på CCD-sensorer, og ingen av disse er forberedet for/har mulighet for video og live view - bla. fordi CCD-sensorer utvikler noe mer varme, og disse vil nok ha ett problem med overoppheting om man skulle tatt 30, 60 eller 120 bilder i sekundet med dem. CMOS-sensorer vet vi ikke har problemer med overoppheting lenger, hadde de hatt det hadde vi ikke hatt live view eller videoopptak. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Da har jeg vært å ordnet meg Batterigrep til 7D og en Black Rapid RS4. Var jo forsåvidt det jeg betalte og sa jeg skulle ha. Når jeg kommer hjem å pakker ut Black Rapid så ser jeg at det ligger en RS DR-2 Slim Double Strap inne i innpakningen istedenfor. Den er da merket riktig utenpå denne posen, men innholdet var da ikke det samme. Lite dilema om jeg skal være ærlig å komme tilbake eller ikke, koster meg oppimot 100kr å kjøre buss en vei... Hadde egentlig tenkt at Double hadde vært greit da jeg skal ut på noe fotball til helga hvor jeg kommer til å bruke 2 kamerhaus over 2 dager. Blir mye trasking med kamera da. Men tenkte at det er så skjeldent at jeg bruker 2 hus at det ikke er nødvedndig å betale for. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Når jeg kommer hjem å pakker ut Black Rapid så ser jeg at det ligger en RS DR-2 Slim Double Strap inne i innpakningen istedenfor. Den er da merket riktig utenpå denne posen, men innholdet var da ikke det samme. Lite dilema om jeg skal være ærlig å komme tilbake eller ikke, koster meg oppimot 100kr å kjøre buss en vei... Hva du gjør, er opp til deg. Uansett bør du si fra, slik at ingen som tror de kjøper RS DR-2 ender opp med en RS-4. Har flere ganger sett kunder dra flere Black Rapid-remmer opp av innpakningen samtidig for å prøve dem, og her er det nok lagt tilbake i feil innpakning. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvis de koster sånn ca. det samme hadde ikke jeg giddet å si ifra, men om det er en vesentlig forskjell i pris bør du si ifra. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Når jeg kommer hjem å pakker ut Black Rapid så ser jeg at det ligger en RS DR-2 Slim Double Strap inne i innpakningen istedenfor. Den er da merket riktig utenpå denne posen, men innholdet var da ikke det samme. Lite dilema om jeg skal være ærlig å komme tilbake eller ikke, koster meg oppimot 100kr å kjøre buss en vei... Hva du gjør, er opp til deg. Uansett bør du si fra, slik at ingen som tror de kjøper RS DR-2 ender opp med en RS-4. Har flere ganger sett kunder dra flere Black Rapid-remmer opp av innpakningen samtidig for å prøve dem, og her er det nok lagt tilbake i feil innpakning. Det skal jeg gjøre ja, tar en tlf til de i morgen. Noen som kan forklare hvordan de priser som de gjør også? Kommer i butikken og mannen bak kassa sier at han skal ha 1750 kr for BG-E7. Jeg sier da at det koster jo 1324 kr på internett. Så sjekker han det og endrer prisen til 1324 kr for mit kjøp. En uppmerksom kjøper ville jo ikke lagt merke til dette, og forskjellen i prisen er jo hele 426 kr. Det er veldig stor forskjell. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 (endret) Hvis de koster sånn ca. det samme hadde ikke jeg giddet å si ifra, men om det er en vesentlig forskjell i pris bør du si ifra. Prisforskjellen er faktisk på hele 900kr. Den jeg betalte for den jeg fikk i feil innpakning Endret 12. september 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Da har jeg vært å ordnet meg Batterigrep til 7D og en Black Rapid RS4. Var jo forsåvidt det jeg betalte og sa jeg skulle ha. Når jeg kommer hjem å pakker ut Black Rapid så ser jeg at det ligger en RS DR-2 Slim Double Strap inne i innpakningen istedenfor. Den er da merket riktig utenpå denne posen, men innholdet var da ikke det samme. Lite dilema om jeg skal være ærlig å komme tilbake eller ikke, koster meg oppimot 100kr å kjøre buss en vei... Hadde egentlig tenkt at Double hadde vært greit da jeg skal ut på noe fotball til helga hvor jeg kommer til å bruke 2 kamerhaus over 2 dager. Blir mye trasking med kamera da. Men tenkte at det er så skjeldent at jeg bruker 2 hus at det ikke er nødvedndig å betale for. Husk at DR-2 kan tas ifra hverandre sånn at du bare kan bruke en av de.. Sånn, i tilfelle du bestemmer deg for å beholde den og betale mellomlegget. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 (endret) MÅ skaffe meg en liten lydopptaker - sprang rundt å lagde enquet på Folkets Hus i Oslo i kveld, greier såvidt å lese notatene mine. Ikke bestandig lett å få så mye tid med disse toppampene! Hva burde man kjøpe hvis man synes Zoom H4n blir litt stor å ha i fotosekken? Endret 13. september 2011 av olegunnaro Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Da er jeg tilbake fra dagstur i Rondane og kan rapportere om at den som vil oppleve høstfarger i fjellet er for sent ute - løvet har falt av trærne og det er bare svart skog. Prøv igjen neste år De fine fjellfargene har ikke vært her i år. Virker som om fjellet gikk over fra grønt til svart, muligens en kjapp tur innom brunt. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 13. september 2011 Del Skrevet 13. september 2011 Vært i kontakt med Japan-Photo. De skal nå ha gått over alle stroppene og ikke funnet noen flere feil i noen av pakningene. Kanskje kan innpakningen ha vært feil i fra Black Rapid? De sa jeg kunne få beholde den jeg allerede har fått, men at hvis jeg kom innom så skulle de ordne og bytte slik at jeg fikk en RS-4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå