boffeeen Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Mange solnedganger og bekker på digit i det siste. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Testa en for meg hittil uutforsket form for gatefotografering her om dagen. Før har jeg smugfotografert folk med tele, og noen ganger poppet rett opp mot dem på kloss hold med vidvinkel for så å stikke av. Det har fungert bra av og til, men merker at her i Norge er folk ofte ganske skeptiske til slikt. Sikkert en kulturell greie; det har vært lettere andre steder. Men uansett, jeg testa for moro skyld også den direkte motpolen til å være bortgjemt, diskret og usett, eller eventuelt rasktrømmende: jeg spaserte gatelangs og hadde med en kamerat som drassa en blits med paraply på en bom, og så stoppa vi folk og spurte pent om å få skyte dem, for så å gi kontaktinfo og tilby å sende bildene. Det fungerte faktisk overraskende bra, vi ble møtt med svært lite skepsis. Skal fortsette litt med det i tida framover, tror nok jeg kan ende opp med en ganske kul bildeserie til slutt. 5 Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Etter å ha tenkt litt tar jeg batterigrep med det første så får jeg se hva det blir seinere. Men hvis 100mm "vanlig" er omtrent like god som L bare ikke væretetting og bildestabelisator så vil jeg anta jeg går for den. Ser at Black Rapid sier at det koster 65.95 for en rs-4 stropp sendt til Norge. Antar at dette er uten toll, men med frakt. Hva vil egentlig bli totalpris hvis jeg bestiller en i fra nettsiden deres? http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/rs-4/ 367 x 1.25 + 100 = ca 550,- Altså ikke så mye å spare der. Så blir å kjøpe i Norge. Får se om jeg får ordnet det alt i morgen;) Endret 11. september 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 jeg spaserte gatelangs og hadde med en kamerat som drassa en blits med paraply på en bom, og så stoppa vi folk og spurte pent om å få skyte dem, for så å gi kontaktinfo og tilby å sende bildene. Det fungerte faktisk overraskende bra, vi ble møtt med svært lite skepsis. Hadde noen stoppet å spurt meg pent om de kunne skyte meg hadde jeg blidt skeptisk. 2 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 (endret) Testa en for meg hittil uutforsket form for gatefotografering her om dagen. Før har jeg smugfotografert folk med tele, og noen ganger poppet rett opp mot dem på kloss hold med vidvinkel for så å stikke av. Det har fungert bra av og til, men merker at her i Norge er folk ofte ganske skeptiske til slikt. Sikkert en kulturell greie; det har vært lettere andre steder. Men uansett, jeg testa for moro skyld også den direkte motpolen til å være bortgjemt, diskret og usett, eller eventuelt rasktrømmende: jeg spaserte gatelangs og hadde med en kamerat som drassa en blits med paraply på en bom, og så stoppa vi folk og spurte pent om å få skyte dem, for så å gi kontaktinfo og tilby å sende bildene. Det fungerte faktisk overraskende bra, vi ble møtt med svært lite skepsis. Skal fortsette litt med det i tida framover, tror nok jeg kan ende opp med en ganske kul bildeserie til slutt. jeg prøvde på noe lignende her i byen for noen uker siden , og ble faktisk knapt lagt merke til. nå skal det sies at jeg var utenfor dickens på en fuktig kveld:) Endret 11. september 2011 av FredrikV. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 11. september 2011 Del Skrevet 11. september 2011 Men uansett, jeg testa for moro skyld også den direkte motpolen til å være bortgjemt, diskret og usett, eller eventuelt rasktrømmende: jeg spaserte gatelangs og hadde med en kamerat som drassa en blits med paraply på en bom, og så stoppa vi folk og spurte pent om å få skyte dem, for så å gi kontaktinfo og tilby å sende bildene. Det fungerte faktisk overraskende bra, vi ble møtt med svært lite skepsis. Skal fortsette litt med det i tida framover, tror nok jeg kan ende opp med en ganske kul bildeserie til slutt. Da er det ikke lenger gatefotografi, men gateportrettfotografi. Det er ikkenoe galt med det, mange av favorittbildene mine er tatt på den måten (kanskje først og fremst uten flash, menmen). Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Etter å ha tenkt litt tar jeg batterigrep med det første så får jeg se hva det blir seinere. Men hvis 100mm "vanlig" er omtrent like god som L bare ikke væretetting og bildestabelisator så vil jeg anta jeg går for den. Ser at Black Rapid sier at det koster 65.95 for en rs-4 stropp sendt til Norge. Antar at dette er uten toll, men med frakt. Hva vil egentlig bli totalpris hvis jeg bestiller en i fra nettsiden deres? http://www.blackrapid.com/product/camera-strap/rs-4/ Hva det gjelder 100mm, så er de like gode optisk. Sykt skarpe, og snappy autofokus på begge to. Makroarbeid skjer uansett mest med manuell fokus og ofte på stativ, så personlig ser jeg ikke helt vitsen med IS L, med mindre man kjøper den for å bruke den som portrettobjektiv i tillegg til makro. Jeg er overstadig glad i L-optikk og oppgraderer stadig vekk, men den gamle modellen ser jeg ikke poenget med å bytte ut. 2600kr brukt vs. 7500kr ny (ligger aldri på bruktmarkedet) sier jo også sitt. Det finnes BR-kloner på ebay til litt over hundrelappen fritt tilsendt (søk etter quick strap). Har to selv, og henger stadig vekk 5dmk2+grep og 70-200mm 2.8 IS/85L på dem. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1374807 avstemning om datoen for halden-treffet er aktiv;) Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Når det gjelder gatefoto, hvordan spør man om man kan ta bilde? Altså tar man først bilde også spør eller er det bedre å ta bilde også gå? Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Dersom du spør først er det ikke lenger gatefoto, og hvorvidt du vil spørre eller ikke er et spørsmål om hvordan bilder du vil ta. Lenke til kommentar
ChristianL Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Dersom du spør først er det ikke lenger gatefoto, og hvorvidt du vil spørre eller ikke er et spørsmål om hvordan bilder du vil ta. Ok, takk. Får ta og prøve det en gang.. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Dersom du spør først er det ikke lenger gatefoto Dét er det mer enn én mening om, men konsensus heller vel mot at "ekte" gatefoto forutsetter "skjult kamera". , og hvorvidt du vil spørre eller ikke er et spørsmål om hvordan bilder du vil ta. Dette er det full enighet om. For å ikke risikere krangling med purister er det best å kalle det gateportrett dersom du spør først. Om du tar bildet først spiller det ingen rolle om du spør etter eller ikke, da er det gatefoto. For en fantastisk introduksjon til over 300+ forskjellige tilnærminger til gatefoto, kjøp en bok! Lenke til kommentar
tZar Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Det fins også et par gratis-ebøker her: http://book.85mm.ch/ Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Gratis er bra. Synes det er kult at han gidder å ta seg bryet med å mekke disse bøkene. Det faktiske innholdet er litt "bob-bob" som man sier på godt norsk, men definitivt en god innføring fra en type som ikke bryr seg så mye om å prøve å imponere med store ord. Dersom du spør først er det ikke lenger gatefoto Dét er det mer enn én mening om, men konsensus heller vel mot at "ekte" gatefoto forutsetter "skjult kamera". , og hvorvidt du vil spørre eller ikke er et spørsmål om hvordan bilder du vil ta. Dette er det full enighet om. For å ikke risikere krangling med purister er det best å kalle det gateportrett dersom du spør først. Om du tar bildet først spiller det ingen rolle om du spør etter eller ikke, da er det gatefoto. For en fantastisk introduksjon til over 300+ forskjellige tilnærminger til gatefoto, kjøp en bok! Det er sikkert en del meninger om det, men jeg synes det er relativt uproblematisk å skille mellom gatefotografi der fotografen er anonym og gateportretter. Ingen av tingene er mer riktig. Vil forøvrig anbefale bøkene À Propos de Paris, Man In The Crowd og The Americans. 1 Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Da var jeg eier av en Domke F3x og 5 stk metall filmbokser! Yay. 3 Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Hvilket filmkamera har du/åssen film bruker du? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 FM2n. Foretrekker Tri-x, men har noe FP4+ og Efke KB100 i kjøleskapet nå. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Litt lyst på et Nikon F selv, men tror jeg heller ville hatt et Rolleiflex eller en M6 dersom jeg skulle hatt et til filmkamera. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Litt lyst på et Nikon F selv, men tror jeg heller ville hatt et Rolleiflex eller en M6 dersom jeg skulle hatt et til filmkamera. FM(2n) er fullmekanisk og fungerer uten batteri (unntatt lysmåleren). Funker også med objektivene jeg har fra før, unntatt 70-200en. Dvs, funker med 70-200en, men kan ikke blende ned da den er gelded og ikke har blenderring. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 12. september 2011 Del Skrevet 12. september 2011 Fullmekanisk er eneste veien å gå! Det er derfor jeg vil ha M2 og M6 og ikke M2 og M7. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå