Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre forslag?

Benro C169?

Jeg er så usikker på Benro, jeg har Benro B1 til min Manfrotto, men...

Så jeg antar det blir Gitzo i morgen.

Jeg har brukt Benro utelukkende utendørs, og har fått litt juling inkl en tur under vann. Fungerer som nytt fortsatt, og det er vel ingen tvil hva det er kopi av...

Lenke til kommentar

Var oppe på loftet i går og rotet i gamle skuffer. Der fant jeg mitt 70'talls 35mm Pentax SLR med tilbehør. I tilbehøret var det det en knippe med filter, Ø52mm som jaggu meg er samme Ø som jeg har på Nikkor 35/f1.8. En uventet bonus!

Dog: kan ikke helt se nytten i alle av dem lenger. :ermm:

Det jeg fant var

• En liten knippe generelle fargefiltre (toning) i sirkulær og Cokin A
  • Stjernefilter
  • DUTO diffusor
  • +3
  • Cokin gradual G1 120 (A)
  • Cokin gradual P1 128 (A)
  • og noen "hullkort" til Cokin

:thumbup: Cokin gradual-filterene ser jeg at kan være gøy å bruke.

:hmm: +3 filter må testes ut - gir forstørrelse/bedre nærgrense, men hvor mye og hvilke optiske egenskaper som følger med...

:tease: Stjernefilteret blir et disko-flashback-minne.

:blush: DUTO for å myke opp, typiskt for å ta "hensynfulle" portrettbilder - tja - kan ikke huske at jeg noen gang har brukt det ... Noen linker: [1], [2], [3]

:dontgetit: Fargetoning via filter gjør jeg vel like godt i post-prosessing...?

Ser jeg for snevert på potensialet?

Lenke til kommentar

Gjorde litt research på Feisol og det var ikke så mange positive tilbakemeldinger kontra Gitzo. Ting som løsnet hele tiden og måtte sendes inn etc. Ønsker ikke å dra på fjellet med stativben stikkende ut fra sekken overalt.

MEN, jeg skal sjekke litt på Japanfoto i morgen, og se om de har noe kurant. Blir jeg veldig imponert av Gitzo, er det ingen tvil.

Lenke til kommentar

Det er stille i kritikktråden, du må gjerne bidra der, også uten eget bilde ;) (jeg jobber fortsatt med ett nytt bilde å poste på bakgrunn av tilbakemeldinger jeg har fått på tidligere bilder. Seriøs bildekritikk er hardt arbeid!)

Har lagt inn endel kritikk i de siste ukene, blitt dårlig med egenproduserte bilder siden ferien grunnet mye jobb.

Er heller det at hovedtyngden av postingen er kun kosepjatt i de seriøse segmentene, men håper og tror at mengden vil avta når seriøse tilbakemeldinger begynner å flomme utover bildekritikken :)

Lenke til kommentar

Merker jeg har ekstremt lyst til å selge unna litt utstyr og kjøpe meg brukt 5D mark II (eventuelt 5D) og 35mm 1.4L. Høres ut som en knall kombinasjon og noe jeg kan vokse med :)

Ulempen er at jeg blir nødt til å selge unna en del utstyr, samt leve på coop pizza til 10 kroner i laang tid..

Lenke til kommentar

Du var vel ikke tilfeldigvis i Drammen på onsdagen Tomsi og fikk med deg det godt kjente Gevjonopptaket på Bragernes Torg? Jeg var sikker på at det var deg jeg så stående med et kamera, iallefall helt til du brukte den innebygde sprett-opp blitsen. Kan banne på at om det ikke var deg, har du en dobbelgjenger i disse traktene.

Og for de som ikke vet hva Gevjonopptaket er, kan jeg røpe at det er et av to opptak til studentforeningene på den videregående skolen hvor vg1 elever skal vise sin indre styrke/dumhet. Her er det snakk om å tilbringe en dag i helvete for å motta evig ære på skolen. For de interesserte kan de ta en liten titt på noen bilder som forklarer litt. Kan meddele at jeg holdt meg langt unna, og sto blant 1000 elever og tittet på i trygg avstand.

Advarer mot noen støtende bilder

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Merker jeg har ekstremt lyst til å selge unna litt utstyr og kjøpe meg brukt 5D mark II (eventuelt 5D) og 35mm 1.4L. Høres ut som en knall kombinasjon og noe jeg kan vokse med :)

Ulempen er at jeg blir nødt til å selge unna en del utstyr, samt leve på coop pizza til 10 kroner i laang tid..

Hehe. Jeg har faktisk vært inne på tanken selv ved et eventuelt systembytte. Riktignok ikke 5D mk.2, men noe fullformat i alle fall.

Siste kjøp var OM til 4/3 adapter så da får jeg i alle fall brukt noe av den gamle optikken jeg har liggende. Jævla 2 AM Worm. :p

@FredrikV: Så de har denne dumskapen andre steder i landet også altså...

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Benjamin, while theoretically using third party lenses looks tempting, practically, with sensor over 14 mp, you should use the lenses made by sensor maker. These lenses are optimised for the sensor, and design with inner knowledge of the offset of micro lenses over the pixels.

For instance if you take Leica lens and put it on NEX5 mount, it will give in corners inferior sharpness to sony zoom 18-55

Read more on PhotoRumors.com: http://photorumors.com/2011/09/08/what-is-samsung-r1/#ixzz1XPEQqJjw

:!: :!: :!: :!: :!: :!: :!: :!:

Det har ikke noe å si at mikrolinsene på sensoren peker feil sted, mener du?

Lenke til kommentar

Det har ikke noe å si at mikrolinsene på sensoren peker feil sted, mener du?

du kan kverulere hvor mye du vil,men prøver du virkelig å påstå at en nex er skarpere med 18-55en til sony enn hvis man bruker adapter og leica optikk? Den må du lenger it på landet med. Bare fodi rico reklamerer med at sin kamerampdul er spesiallaget til leica på alle måter, betyr ikke det at alle andre kamera er ubrukelige fordi de ikke er det.

Lenke til kommentar

du kan kverulere hvor mye du vil,men prøver du virkelig å påstå at en nex er skarpere med 18-55en til sony enn hvis man bruker adapter og leica optikk? Den må du lenger it på landet med. Bare fodi rico reklamerer med at sin kamerampdul er spesiallaget til leica på alle måter, betyr ikke det at alle andre kamera er ubrukelige fordi de ikke er det.

Hva med i hjørnenef/11?

Gøy på landet, gøøøy på landet!

mtf.png

mtf.png

Edit: Dette vil være et problem dersom du har en sensor med mikrolinser som er laget for en annen avstand til hva nå rear nodal point heter på norsk på den optikken du putter på i steden.

Dette er ikke skarpheten på optikken, men skarpheten på bildet som tegner seg på sensoren når lyset har vært en tur gjennom mikrolinser som står i feil vinkel. Ikke et problem for film, men for digitale sensorer. Enkelte for eksempel Voigtländer-vidvinkler yter rompe på M9 fordi de har nodal point i overkant tett på sensoren.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...