boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Har ikke sett noe særlig bilder av han i en yrkesmessig \ proff sammenheng, bare noen eksempelbilder på ting som bokeh nevnt ovenfor og eksempelbilder på diverse hvitbalanse innstillinger og disses påvirkning på et bilde. Men syns nå det er litt betenkelig at han mente det er helt akseptabelt for en journalist å kjøre grønn firkant på bildene, selv om han anbefalte å prøve ut andre innstillinger også. Hva slags utdanning tar du? Utstyr er uansett ikke det viktigste, særlig ikke nå til dags (alt er enten bra eller veldig bra). De fotografene som har tatt bildene alle (håper jeg) tenker på når man hører ordet "fotojournalistikk" brukte kameraer som er mye mindre avansert enn det man finner i hendene til den jevne hobbyfotograf nå om dagen. 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Bachelor i journalistikk. Ja, selfølgelig er dagens utstyr meget bra selv om du ikke har det råeste av det råe. Som jeg sier i ditt sitat boffeeen, så har jeg ikke sett noen "skikkelige" bilder fra vedkommende tatt med tanke på publisering. Det eneste er et eller labert forsøk på å vise bokeh. Men for all del, vedkommende kan være meget dyktig når det gjelder, fikk bare ikke det inntrykket etter en forelesning om foto. Endret 7. september 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Får alle innføring i fotografi eller er det en retning du har valgt selv (evt. et enkeltemne)? Og ikke misforstå, det høres rart ut, men sålenge læreren kan lære andre å ta bedre bilder, betyr det ikke så mye at man ikke veit om "bokeh" (forøvrig det kjipeste ordet jeg hører, hah). Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Alle får en innføring i det. Og tja, sålangt har det utelukkende blitt snakket enkelt om det tekniske som hva er blender, iso og lukkertid for å nevne eksempler. Det er jo vel og bra, det tekniske er kjekt å kjenne til men at ting som komposisjon og bilde-estetikk ikke blir nevnt før første øvingsoppgave (ta 1 bilde av en person som viser frem noe..) er noe ihvertfall jeg savner. Spesielt fordi det store flertallet i klassen hadde sitt første møte med speilrefleks \ avanserte kameraer i dag. Det møtet bestod forøvrig ikke engang av at vi behøvde å ta frem kameraene, men se på plansjer som viser forskjellige blender \ lukkertid og ISO verdier og hva som er hele trinn. Endret 7. september 2011 av Killswitch Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 I dag er den store "jeg beundrer en annen fotograf"-dagen. Vær så god: Steve McCurry. http://www.vimeo.com/28448318 Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Ble postet for en liten stund siden. Edit: Ikke at det gjør noe at den blir postet på nytt. Jeg kjøpte forøvrig Robert Frank's The Americans i dag. Endret 7. september 2011 av boffeeen Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Jeg er for tiden på utkikk etter en sekk som kan ta 15" laptopen min og DSLRen min, samt et klesplagg eller to, uten at den blir for stor for håndbagasje på fly. Grunnen er at jeg drar på en del korte flyturer og vil gjerne slippe å sjekke inn bagasjen hver gang. Det medfører kun irritasjon - i form av et lass ventetider på flyplassen. Laptopen og kameraet (med et Tamron 17-50 objektiv) er ikke noe problem å finne en sekk til, men jeg vil gjerne få plass til et klesplagg eller to - uten at jeg trenger å sjekke inn bagasjen. Noen som har noen gode alternativer som ikke er rektangulære bokser med ubehagelige stropper? Håpløst med en sekk man ikke orker å ha på ryggen. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Er bag uaktuelt? NG-bagen jeg har har plass til alt du beskrev der, med en del greie lommer til bøker og annet. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Bag er absolutt ikke uaktuelt. Så lenge ting får plass og det kan taes med på fly er jeg en glad flatlus. Hvilken bag er det du har? Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Det slo meg plutselig at om jeg hadde tatt et unikt bilde av en slik hendelse så hadde jeg sikkert bare ringt 1000-tipset eller noe, og mulig solgt bildet og alle rettigheter for småpenger... Hva skal man egentlig gjøre? Du var jo på arbeid for avisen, noe som kanskje har gjort at distribusjon/fakturering e.l. har gått mer knirkefritt, men hva om man står der som privatperson? Du kan kontakte Scanpix direkte, f.eks. Takk! Gammaldags B&W hørtes spennende ut. Skal se om jeg finner Tri-X et sted! Hvis du skal kun ha 1 rull er det sikkert greit å kjøpe i butikken, hvis ikke bør du kjøpe fra f.eks. e-bay Hmmm, ja, men om jeg så kontakter Scanpix, hva da? Hvor lenge venter man på svar før bildet ikke lenger er verdt noe, hva prøver de å lure deg med, og hva krever man? Eller er de ikke bransjen så keen på å lure amatørfotografer for alle rettigheter som jeg tror? Takk for kjøpetips! Skal se om jeg får tak i det butikk, bor på Østlandet/Rygge/Moss/Fredrikstad, men hører at man må til Oslo. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Noen som har noen gode alternativer som ikke er rektangulære bokser med ubehagelige stropper? Håpløst med en sekk man ikke orker å ha på ryggen. LowePro FastPack 250 er ikke det mest behagelige jeg har vært i nærheten av, men jeg kan dra på helgetur uten annet enn denne, med laptop, iPad, klær, dSLR, noen objektiver og et par bøker. Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 https://prisguiden.no/produkt/national-geographic-ng2477-144420 Har flydd med den to ganger, en kort og en lengre tur. Veldig greit. Den har to uttagbare sånne kamera-lomme-greier, og en holder veldig greit et kamera med et vanlig objektiv. Da kan man ta ut den andre, så har man plass til en bukse, en (t-)skjorte og undertøysskift, minst. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Et alternativ er kanksje å kjøpe en liten fotobag som kan gå i en sekk, koffert eller bag? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Her fikk jeg et par alternativer ja. Takk for hjelpen. Skal se om det er noe sted jeg får prøvd noen av dem, evt noe annet, før jeg bestemmer meg. Takk, takk. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Har vært på utallige flyturer med kun ThinkTank Streetwalker HD som sekk. Hadde den + ei kameraveske (Domke F-2) med meg som eneste bagasje i to uker i India. Ellers har jeg reist en del med litt mindre kamerautstyr (typ ett kamera, et par objektiver) hvor bare Streetwalkeren har vært nok. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 ThinkTank-saken er kul, men etter å ha lest om soppinfisert optikk er jeg skeptisk til å legge sokker som har vært på togturer >40 timer* i samme rom som objektivene. Generelt har ThinkTank-sakene en litt mer tillittvekkende kvalitet enn f.eks. LowePro, men det synes på prisen. *Få øyeblikk er så klare i hukommelsen som gleden over å få kjøpt sokker i Istanbul tidligere i år. Teorien min om at tre par holdt uansett turens lenge var god, helt inntil jeg glemte igjen to av parene. 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Hihi, derfor man pakker skittentøy i egne poser davel. Når du reiser med tre par sokker, vasker du de på skift, eller henger du de bare opp? Jeg passer personlig bestandig på at det bestandig er fire-fem poser biotex i sekken til en hver tid. Mer om reisa er langdryg. Lenke til kommentar
Lynx- Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 NIK CEP 4 er lansert. Merker meg at den ikke er kompatibel med NX2. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 (endret) Takk for kjøpetips! Skal se om jeg får tak i det butikk, bor på Østlandet/Rygge/Moss/Fredrikstad, men hører at man må til Oslo. Det var en selvstendig fotobutikk her i Særp som hadde et godt utvalg i film, beklageligvis ble den nedlagt i fjor Du kan jo lete etter noen selvstendige fotobutikker, de har ofte litt "sært" utvalg siden de ofte har en genuin interesse for dette, eller som jeg ofte gjør gjorde bestille hos nærfotobutikken, pleier og bli billigere eller tilsvarer prisen til de større fotokjedene. Skal du ikke fremkalle selv kan du teste litt med B/W som kan fremkalles i fargefoto bad, siden det blir endel billigere. Endret 7. september 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 7. september 2011 Del Skrevet 7. september 2011 Når du reiser med tre par sokker, vasker du de på skift, eller henger du de bare opp? Jeg passer personlig bestandig på at det bestandig er fire-fem poser biotex i sekken til en hver tid. Mer om reisa er langdryg. Jeg legger de igjen i Ungarn sammen med såpa jeg bruker til å vaske hår, hender, tær, sokker og tryne. Deretter lurer jeg på hvorfor jeg plutselig får så god plass på alle tog den neste uka. (Vasker på skift, ja. Men har stort sett med klær til ~5 dager på lange reiser.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå