Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Skal bli godt å få en helg med ordentlig vær. Mine planer om fjelltur gikk ganske godt i vasken denne helgen; vanligvis lar jeg meg ikke skremme av regn, men når det er flomvarsel har selv jeg vett til å hold meg i urbane strøk.

Noen planer om hvor i Rondane du skal, ventle?

Planen foreløpig er å parkere ved Straumbu, komme seg opp på Høgronden (2114moh) og fotografere solnedgangen vestover fra toppen, deretter gå ned til Høgrondbua og overnatte i telt der, og fotografere soloppgangen østover derfra.

Da blir jo det evinnelige spørsmålet, hvor mye utstyr skal man gidde å dra med? Nøye seg med speilløst og gorillapod, som er plenty godt nok for landskap, planter og eventuell arkitektur, eller speil og teleoptikk, ett- og trebeinsstativ i tilfelle man kommer i kontakt med ville dyr og fugler som egner seg for avbildning? Vekta på de to alternativene er jo ca halvannet kilo for førstnevnte kontra mellom 8 og 10 kilo for sistnevnte...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal bli godt å få en helg med ordentlig vær. Mine planer om fjelltur gikk ganske godt i vasken denne helgen; vanligvis lar jeg meg ikke skremme av regn, men når det er flomvarsel har selv jeg vett til å hold meg i urbane strøk.

Noen planer om hvor i Rondane du skal, ventle?

Planen foreløpig er å parkere ved Straumbu, komme seg opp på Høgronden (2114moh) og fotografere solnedgangen vestover fra toppen, deretter gå ned til Høgrondbua og overnatte i telt der, og fotografere soloppgangen østover derfra.

Da blir jo det evinnelige spørsmålet, hvor mye utstyr skal man gidde å dra med? Nøye seg med speilløst og gorillapod, som er plenty godt nok for landskap, planter og eventuell arkitektur, eller speil og teleoptikk, ett- og trebeinsstativ i tilfelle man kommer i kontakt med ville dyr og fugler som egner seg for avbildning? Vekta på de to alternativene er jo ca halvannet kilo for førstnevnte kontra mellom 8 og 10 kilo for sistnevnte...

Som landskapsfotograf vil jeg nok si at det er best å ta med seg SLR og trebensstativ. Du vil ha så mye detaljer som mulig (les oppløsning) og hvis du skal skrive ut i nogenlunde fornuftig format er det greit med litt oppløsning. Hadde droppet etbens og tele. Ville tatt med noe i 17-70 mm området, det burde dekke det meste.

Lenke til kommentar

Som noen har sett ble min tur i Varingskollen mye mer dramatisk en først antatt.

Selv var jeg ikke mer en 3 m unna denne elgen. Og jeg er glad for det ble bare 17-50 egentlig. Noe mer ville bare lagd kaos da jeg har løpt opp å ned bakken i 20 min. Kan da se ut til at det lykkes.

Dramatisk hendelse, dramatiske bilder.

Kort tur tilsier at du kan ta med mye om du gidder, men det er jo tildels ganske bratt oppi der. Høres for øvrig ut som en bra tur!

In other news: jakten på årets pressebilde kan avsluttes. Vi har en vinner.

Kan mitt bilde som nå ligger på "alle" Norges aviser nomineres?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Ventle: OK. :)

Spørs om det ikke blir tur på meg også i helga. Tror jeg satser på Ringebufjellet hvis jeg ikke kommer over noe bedre før den tid - som er tilgjengelig med campingvogn. :) Vet ikke om jeg drar torsdag eller fredag enda, da men. Tenkte jeg skulle få med meg NM i mangekamp her i Trondheim på lørdag, men det får bare være når man skal til fjells. :p:)

Meldt heftige mengder regn på torsdag på dagen ser jeg, både i Rondane og i Østersund. 15-16 mm nedbør begge steder den dagen.

Lenke til kommentar

Vi får se hvordan dette blir. Da jeg var under varingen i dette oppdraget er det de som egentlig hovedsakelig styrer dette.

At interessen ville bli så stor antok vi ikke i går da vi var på desken og lagde vår egen nettsak. Ble fort oppringt av "hele" norge.

Uansett hva det blir tjent får jeg se, men får vell kanskje sette unna noen kr snart hvis jeg skal få meg noen bil om 0.5 år.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lar meg til stadighet imponere over foto.no´s bruktmarked. Jeg har brukt bruktmarkedet tre ganger, og jeg har opplevd å få de første budene bare timer etter annonsene ble lagt ut. Kun en halvtime etter at jeg i dag la ut en annonsen var handelen i boks. Slikt hjelper godt på :)

Men ingen er interessert i mitt mer eller mindre ubrukelige tredjeparts batterigrep :p

Tydeligvis er de mer interesserte i 70-200 og 430 EX II. Begge ble i dag solgt etter henholdsvis 1 og 2 dager på bruktmarkedet, og rundt et dusin er interesserte. Så er spørsmålet, er det etterspørsel etter varen, eller er det bare jeg som har priset det alt for lavt :)

Lenke til kommentar

Har røket på en gammel rammesøker, helautomatisk og pen Minolta Hi-Matic F til 400 kr, må bare modde på plass noen batterier. Blir bare for å teste litt, orker ikke vente på en mer manuell sak med godoptikk som fort koster en hel del mer.

Noen som vet om noe kul film jeg bør teste? Svart hvitt, IR...?

Lenke til kommentar

Noen som har tips eller guide til hvordan man skriver ut på farget papir? Har gul plakat jeg skal skrive ut på, og vet at hvit aldri vil vises, men det bør være muli gå kompensere for gulfargen ellers. Men hvordan finner jeg ut av "motfargen" som jeg må legge til i et lag i PS f.eks.?

Lenke til kommentar

Noen som har tips eller guide til hvordan man skriver ut på farget papir? Har gul plakat jeg skal skrive ut på, og vet at hvit aldri vil vises, men det bør være muli gå kompensere for gulfargen ellers. Men hvordan finner jeg ut av "motfargen" som jeg må legge til i et lag i PS f.eks.?

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er vel lilla komplementærfargen til gult (mener i alle fall det fra en misslyket bleking av håret en gang), men jeg vet ikke om du kan dra den kunnskapen videre til trykk?

Endret av tZar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...