Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Gjenta etter meg: "Programmeringsspråk som ikke er hardt typet er tidvis noe faenskap".

Francis

"Programmeringsspråk som er hardt typet er tidvis noe faenskap".

For late programmører, ja.

Forresten, for å lage et sikkerhetskritisk program (noe som kjører en hjerte-maskin, en flymaskin e.l.) så er gjennomsnittelig antall linjer en programmør programmerer per dag, ei linje.

For vanlige programmer ligger det vel på rundt 10 linjer per dag.

Er det fordi konsekvensen av en evt feil eller fordi den ene setningen med kode er så avansert/komplex?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten et godt poeng det der med antall linjer pr programmør pr dag. Det viser seg at antall linjer pr programmør pr dag er relativt konstant og uavhengig av språk. Så enkelt er det naturligvis ikke, men jeg Samtidig så varierer uttrykkskraften i språk sånn at det kan være en faktor på 1:10 - 1:20 for hvor mange linjer du kan erstatte i f.eks. Java med 1 i Groovy. Så samme programmør kan oppleve en effektivisering på 10-20 ganger. Når systemet begynner å bli litt komplekst har du forskjellen mellom et system på 2.000 linjer kontra et på 20.000-40.000 og konsekvensene av dette for opplæring av nye utviklere / "vedlikehold" og videreutvikling.

For den som er i tvil anbefaler jeg å prøve ut dynamiske språk til å automatisere testing av hovedproduktet.

Lenke til kommentar

Det VAR jaggu meg vanskelig og det. Finner det ikke igjen, jo. Men jeg fant skjermen hos PS. Asus Proart PA246Q. 16:10 (liten men viktig forskjell fra 16:9), 6ms, P-IPS, ikke 16,7 mill. farger, men 1,07 milliarder. 3395,- + frakt. Vel verdt pengene, synes jeg, selv om den er "bare" 24 tommer.

Takker! Hva er forskjellen på P-IPS og H-IPS?

24" should be enough for everyone... ;)

Ser at mange klager på problemer med døde pixler. Er IPS mer utsatt for det?

http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD#In-plane_switching_.28IPS.29 for info om forskjellige IPS-typer.

Jeg har ikke hørt noe om at IPS er mer utsatt for døde piksler. Jeg har ingen på de 2 skjermene jeg har, heller. Ikke det at det er noe representativt utvalg heller altså.

Kjøp skjermen på postordre, og bruk angreretten dersom du opplever døde piksler som ikke dekkes av piksel-garantien produsenten har.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hørt noe om at IPS er mer utsatt for døde piksler. Jeg har ingen på de 2 skjermene jeg har, heller. Ikke det at det er noe representativt utvalg heller altså.

Kjøp skjermen på postordre, og bruk angreretten dersom du opplever døde piksler som ikke dekkes av piksel-garantien produsenten har.

Kjøpte Dell U2410 til 3499,- fra Dustin tilslutt. De hadde kampanje på denne skjermen denne måneden, så det var kanskje siste frist i dag (om de ikke fortsetter neste måned da...)

Mener Dell bytter U2410 om den har døde pixler. Får håpe det er ok.

Jepp, omtrent det jeg klarer når jeg skriver brev ved bruk av et tastatur :)

Med debugging?

Lenke til kommentar

Er det fordi konsekvensen av en evt feil eller fordi den ene setningen med kode er så avansert/komplex?

Tenk deg om du gjør en feil i programmet som medfører at folk dør...

Men, ja. Det er ikke rom for feil, (i motsetningen til vanlig kodekvalitet) så man må dokumentere og analysere/simulere/beregne/peer review de endringene en gjør samt teste. Så da tar det tid.

For vanlig programmer så kaster man bort utrolig mye tid på å debugge programmene. Dog enkelte programmeringspråk (som nevnt før) er bedre for å slippe unna mye debugging.

Lenke til kommentar

Er alle her programeringsfolk eller?

Får man jobb i dag uten å kunne programmere? ;):D Er ikke prof programmør, men lager simuleringsverktøy/modeller for å utføre jobben jeg gjør. :) Har dog programmert på hobby-basis siden 1983.

Lenke til kommentar

Jepp, omtrent det jeg klarer når jeg skriver brev ved bruk av et tastatur :)

Med debugging?

Tydeligvis ikke. Når ble det vel semantisk riktig å erstatte . med :)?

Gjør det selv da :)

?>

Lenke til kommentar

Nja - det er vel bedre med noe som er lett både å skrive og uttale - Ardbeg, for eksempel.

Chat:

- Hva drikker du, da?

- Glnfddit.. Glenntf.. GffIDDITSJ! *kortslutter tastaturet*

Minner meg om den gang Mr. P. og jeg laget et resultatservice-program for Numedalsrallyet (en gang på 80-tallet). Etter en bere middag og noen kaldlitre, så fant Mr. P ut at han skulle lage en rapport! Etter et par timer, så kastet han inn håndkllet - det ble bare surr. Men han tok backup. Dagen etter ble koden studert et par minutter, deretter kastet og så kodet nytt på under en halvtime ...

Vår konklusjon er at programmering og alkohol passer dårlig sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...