Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Faktisk ikke, oppdrag fra onsdag til søndag; 60 GB råmateriale... faktisk ingen "slitasjeskader" i hender utrolig nok. Nikon tåler bøttende regn, gå i bakken med et brak (D3s + AF-S 70-200 + Quantum blits påmontert). Det spratt 4-5 ganger; var overbevist om at min kjære D3s' siste time hadde kommet; men neida :)

Hva med resten av utstyret?

 

Nøkkel til Nikon er hurtigtaster til _alt_, magi :) Ikke minst fokus-system fra en annen verden med tanke på effektivitet og hurtighet.

Nøkkelen til Nikon er søplebøtta :p For stort og balete. Samt at alt snurrer feil vei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Nikon-kameraer større enn Canon-kameraer?

 

Var på Nobel-senteret i dag for å se på fotoutstillingen de har i disse dager. Mye flott fotografi. På vei ut fikk jeg øye på en bokhylle med et ganske godt utvalg fotoboker. Kjøpte med meg en ENORM bok om Henri Cartier-Bresson og en litt mindre en om Magnum Photos.

 

Bestemte meg senest i går kveld at jeg måtte slutte å bruke så mye penger...

Lenke til kommentar

Er Nikon-kameraer større enn Canon-kameraer?

 

Var på Nobel-senteret i dag for å se på fotoutstillingen de har i disse dager. Mye flott fotografi. På vei ut fikk jeg øye på en bokhylle med et ganske godt utvalg fotoboker. Kjøpte med meg en ENORM bok om Henri Cartier-Bresson og en litt mindre en om Magnum Photos.

 

Bestemte meg senest i går kveld at jeg måtte slutte å bruke så mye penger...

Størrelsen på D3 serien er rimelig lik 1DMkIII/IV, så nei... ikke noe forskjell der.

 

Edit:

Jeg må ha kamera med integrert vertikalgrep, helt meningsløst å sette på batterigrep på et mindre kamera da dette gir en totalstørrelse som overgår D3-serien ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Hva kalles slike kameraer som en gjerne ser i eldre filmer hvor man trykker ned utløserknappen og bildet kommer ut på et mindre ark som må viftes i noen minutter før bildet er helt synlig. Skulle gjerne hatt tak i en slik :)

Polaroid.

Forøvrig må du for all del ikke vifte på det jævla bildet som de gjør på hollywood filmer, da dette kan ødelegge emulsjonen.

Lenke til kommentar

Hovedforskjellen på Canikon er at du snurrer ringene på objektivene sine i hver sin retning. Resten er nyanser.

Canon har tradisjonelt marginalt bedre utvalg i telezoomer, Nikon har tradisjonelt bedre vidvinkeloptikk og andre småting. De bytter på hvem som til enhver tid har det "beste" huset (av de to, vel å merke) i de forskjellige segmentene.

..Og for de fleste er Pentax, Sony eller et speilløst systemkamera et like godt valg.

Det finnes forøvrig enkelte bruksområder hvor samtlige merker hver især er "best" på sin måte.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Noen som har erfaringer med USB-baserte trådløse nettverkskort?

 

Sitter med en PC hvor jeg må bytte skjermkort, og da må dagens trådløse kort ut.

Ja. Har en billigting som jeg kjøpte på .. øh.. en av de store kjedene. Funker helt greit. Fordelen av at man kan få bedre signal ved bruk av en lang usb-forlenger :p

Lenke til kommentar

Ah, ankom Perpignan og Visa pour l'image i dag, etter ei heftig natt på byen i Barcelona i går. Har stortsett bare prata dritt med noen CPS-reps, drukket øl og vandra gjennom én av de ti utstillingslokalene - heelt tom for energi etter to kvelder i Barcelona.

 

Skal på møte med noen Nikon-representanter i løpet av uka - og det er vist mulighet for å bytte Canon-utstyr mot Nikon-utstyr med de. Tipper jeg slår til dersom de gir meg en god deal på D3 og 35/1.4. :p

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan jeg kan få en effekt lignende denne?

 

 

I Lightroom ville jeg prøvd å varme opp bildet litt med hvitbalansen og brukt split toning med gulgrønne highlights. Kanskje også trekke ned høylysene litt og bruke noe recovery for å få gulskjær i dem i stedet for at de skal bli utbrente og hvite. Ser også ut til at skyggene er ganske lyse, så litt fill light og lysere skygger kunne også gjort seg. Alt med måte.

 

Kun spekulering forøvrig, har ikke testet fremgangsmåten over selv...

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg var der. Vanskelig å dra dit ettersom det skjer den første uka i september. Skolestartsmas.

Det jeg har sett hittil har vært fantastisk. Spesielt Joao Silvas bilder fra Afghanistan!

 

Er heldig nok til å være på klassetur her faktisk - ypperlig start på skoleåret! Finfin plass å mingle og skaffe seg kontakter også. Skal prøve å få fist portfolio til noen byråer i løpet av uka - kommer sikkert ikke til å få napp, men er jo verdt å prøve seg i det minste. :)

Lenke til kommentar

Hva/hvor studerer du?

 

Joao Silva er helt fantastisk. Er dette bilder fra den turen der han mistet beina sine? Jonas Bendiksen stiller vel ut også, såvidt jeg skjønner. Jeg har evneveikt nok ikke klart å få meg et eneste eksemplar av noen av bøkene hans (Satellites er jo så dyr nå at den tror jeg ikke jeg får kjøpt uansett) eller sett en utstilling.

Lenke til kommentar

Det virker ut som en kul skole, særlig med tanke på reisen(e?) man får være med på. Hadde det vært nærmere Oslo skulle jeg vurdert det, men er redd jeg ville blitt lei av å "dekke" typiske journalistoppdrag ("Ordfører Karl Karlsen synes ikke at skolen er god nok." *portrettbilde*). Skjønner at det er slikt de fleste må gjennom om de vil blir fotojournalister, men jeg har ikke det som karrieremål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...