Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Onsdag reiser jeg til ei hytte i Nesbyen og skal være der til Søndagen, noen som er kjent i Nesbyen og kjenner til no spesielt fint å ta bilde av i området? :p

 

Jeg har faktisk hytte på Nesbyen selv, og vil kalle meg godt kjent der! Ettersom du skal på en hytte regner jeg med at du skal opp i hyttefeltene, og ikke befinne deg i sentrum. Med andre ord er det dessverre ikke så mye å ta bilde av på denne tiden av året. Natur er selvsagt det som er i fokus, men med et ridesenter og en golfbane noen hundre meter fra hyttefeltet (og nå tomme alpinannlegget) har man iallefall noen veldig små og reduserte alternativer.

 

Natur blir med andre ord det en bør satse på. Om en vandrer opp på fjellet som tar rundt en times gåing er det en rekke flotte motiver tilgjenglig. Om du skal på en dagstur på fjellet kan toppen Trommenatten være verdt å besøke, her har du god utsikt over marken og kan på gode dager se Hallingskarvet i det fjerne. Om du skal på en lengre tur bør du vurdere å bestige Hallingnatten som er en lengre tur. Her har du en fantastisk utsikt som virkelig tar munnen fra en (på en god dag med godt vær). På vei mot fjellet er det en rekke fiskevann som kan gjøre seg godt som motiver, og om du ønsker litt sivilisasjon på bildet kan du få med en del eldre hytter som ligger i skogen ved en kafe som heter Nystølen (hit kan en også kjøre bil). Rundt her er det en del tettere skog, men en del fine motiver.

 

Dersom du ikke er stor tilhenger av høydeoppholdet kan du vurdere å traske rundt i alpinannlegget som nå ligger tomt og urørt. Her kan du sikkert få spennende bilder av en rekke maskiner, snøkanoner, rust og annet søppel som ligger igjen i bakkene.

Om du skal en tur til sentrum (ca. 15 min med bil fra hyttefeltene Tverrlia og Natten) er det veldig begrensede muligheter, men statuene http://www.norge123.no/UserImages/artikkel/1/2657-kunsten-i-nesbyen-002selected2___big.jpg i sentrum kan være artige å ta bilder av. Bjørneparken på Flå som er 45 minutter fra Nesbyen kan være et morsomt alternativ om du ønsker å ha bilder av bjørn på apparatet. Ikke sats på noe særlig gatefotografering i nesbyen sentrum. Her vil du normalt kun finne hyttefolket i dyrere firehjulstrekkere ved den lokale Kiwi, og ungdom fra alder 10-20 ved den lokale Statoil eller Narvesen. Nesbyen museum kan sikkert være et annet fint motiv.

 

Vedlagt er noen gamle og ubehandlede bilder fra naturen og landskapet på nesbyen, som kan gi et pekepinn på hva du kan forvente av motiver og bilder. Med fjell, bekker, vann og natur kan du nok få noen spennende bilder!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er det noe du lurer på er det bare å skrike ut :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen som er litt lokalkjent oppå Dovrefjell? Skulle ha funnet en plass å campe et stykke fra E6 med campingvogn. Ser ut som at jeg må nesten helt sør til Hjerkinn for å finne noen sideveier, men går det an å komme frem med canpingvogn på noen av disse veiene? Tenkte å fotografere litt fjellhøstfarger og litt stjernebilder om natta. :)

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på veiene vestover fra Hjerkinn (gjennom skytefeltet) er disse out of bounds - veien er stengt med bom (og jeg tror ikke dette er veier du ville kjørt med campingvogn uansett...).

 

Er du litt småfrekk kan du jo parkere ved Vegvesenets anlegg på Grønbakken, ellers har du jo campingplassen på Hageseter som sikkert er det tryggeste valget.

 

...men var jeg deg ville jeg droppet campingvogna og tatt beina (eller for den del sykkelen på veiene gjennom skytefeltet) fatt og overnattet i telt, eventuelt på DNT-hytta på Reinheim, vegg i vegg med Snøhetta :)

Lenke til kommentar

Det er diverse rasteplassar og parkeringsplassar langs vegen. Eg veit ikkje om det er lov å campe der, men det er vel utmark og då bør nok eit par dagar gå bra.

 

Jo, men jeg vil litt vekk fra vegen pga lysforurensing og støy. :)

 

Hvis du tenker på veiene vestover fra Hjerkinn (gjennom skytefeltet) er disse out of bounds - veien er stengt med bom (og jeg tror ikke dette er veier du ville kjørt med campingvogn uansett...).

 

Er du litt småfrekk kan du jo parkere ved Vegvesenets anlegg på Grønbakken, ellers har du jo campingplassen på Hageseter som sikkert er det tryggeste valget.

 

...men var jeg deg ville jeg droppet campingvogna og tatt beina (eller for den del sykkelen på veiene gjennom skytefeltet) fatt og overnattet i telt, eventuelt på DNT-hytta på Reinheim, vegg i vegg med Snøhetta :)

 

Er vestover fra Hjerkinn omtrent jeg tenkte, ja. Gjerne litt lenger nord enn det, men der går det veldig lite veier, ser jeg. Takk for gode tips. Nå vet jeg at det er en campingplass i nærheten av Hjerkinn og sånn i alle fall, men håpet var å få til en campingtur uti ingenmannsland. :)

 

Jeg trodde kanskje det var skytefelt fortsatt oppå Dovre, og søkte på dette. Da kom jeg tilfeldigvis over siden til Lesja Fjellstyre, som driver veiene akkurat der jeg tenkte å prøve meg. Det er både parkeringsplasser og campingplasser langt innpå fjellet. :ohmy: Tenker jeg ringer dem når de har kontortid senere i uka, og hører om det er mulig å komme seg innover der med vanlig bil og campingvogn. :)

 

Å gå eller sykle dropper jeg, da jeg alltid har med alt for mye fotoutstyr til slike turer. :D

Lenke til kommentar

Noen som er litt lokalkjent oppå Dovrefjell? Skulle ha funnet en plass å campe et stykke fra E6 med campingvogn. Ser ut som at jeg må nesten helt sør til Hjerkinn for å finne noen sideveier, men går det an å komme frem med canpingvogn på noen av disse veiene? Tenkte å fotografere litt fjellhøstfarger og litt stjernebilder om natta. :)

På de ytterst få sidevegene det egner seg med vogn, så er det campingplass eller privat grunn. Vet ikke hvilken himmelretning du kunne tenkt deg å fotografere i, men det enkleste hadde nok vært å kjørt opp til der det gamle gruvetårnet stod tidligere - rett nordvest for Hjerkinn stasjon (ca 1km). Fra der er det bare en kort gåtur opp på Tverrfjellet med fin utsikt utover mot Snøhetta. Hvis du vil ha alternativer i alle retninger, så kan du jo gå opp på Vålåsjøhø som ligger rett sør for Tverrfjellet igjen.

 

Med disse alternativene ender du uansett med å ha vogna stående nede ved gruva som en slags basecamp.

 

 

Det går faktisk en vei fra området der bommen står, rundt og opp på Tverrfjellet(!). Har ikke sett den før jeg nå sjekket kartet på nytt, så jeg ikke feilinformerte deg helt. Hvis denne veien tar av på riktig side av bommen så må du vurdere denne. I så fall kan du få glimrende utsikt rett fra vogna. Jeg ville ikke satset pengene mine på at denne veien er tilgjengelig for allmennheten.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal fortsette med dSLR, så tror jeg det må bli en overgang til FF.

Spørsmålet er vel om man skal være merketro eller hoppe over, sitter ikke med så mye utstyr at det blir så mye tap heller.

 

Kommer vel dog til å vente til over jul ettersom analog slr er mest morro for tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...