Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel vel. Jeg har kjørt Daf Variomatic girkasse i en Volvo 340 min bror hadde tidlig på åttitallet. Ikke rett automatkasse for noen under 65 år. I 1980! I dag? Tja, under 75? At den går like raskt bakover betyr lite når den ikke går raskt forover, he he he. Heller en daukjørt boble enn den girkassen til meg i alle fall.

Lenke til kommentar

I dag dro jeg opp til en lokal topp, sammen med bikkja. Hadde med kameraet med batteri og 50/1.8. (Sist jeg for opp der med kamera lå batteriet hjemme i laderen :D) Lysforholdene var litt kjipe, halvveis overskyet, og feil tid på dagen.

DSC_3525.JPG

Virma er fornøyd, selv når hun må dra på en sinke som meg :)

Vurderte flere værbitte trær, samt noen som hadde møtt mennesker med motorsag og overlevd, men ble liksom ikke fornøyd med noen av bildene. 50mm, crop og gjenvokst terreng er ikke lett - busker overalt, i veien.

DSC_3526.JPG

Her er jeg kansje i nærheten av noe, men tror nesten det blir litt rotete.

DSC_3535.JPG

Feilet til slutt på panorering i full galopp. Helt umulig å panorere en hund med strakt bånd imellom.

Lenke til kommentar
Takker så mye Tom. Det var nettopp informasjonen jeg håpa på.

Jeg så et program om prosjektet for en tid tilbake. Da var det i så tidlig stadie at det ikke var mulig å konkudere. Der ble det og snakket en del om at sauebøndene var skeptiske. Men det ble og hevda at frykten for å miste sau til ørn ikke har særlig rot i virkeligheta. Sau er ikke førstevalget for en ørn. Det er først når det blir knapt om mat at den kan finne på å beite på sauflokker ble det sagt.

Det er vel det sauebøndene sa her tidligere også. Prosjektet var på kysten av Vest-Skotland; og nå har de forsatt på østkysten. Det er også snakk om å introdusere de til Øst Anglia. Det var et par fine bilder i artikkelen også - noen av de fra Norge.

Tom

Kanskje denne dere tenkte på; NRK Natur; På vingene mot vest (mens vi først er så langt inne i debatten. Programmet er forresten havørnprosjektet i Irland, ikke i Skottland, menmen.) Søkte også litt på nrk sine sider og det ser ut som det faktisk er endel av havørnene som vi gir dem som blir drept med giftåte synd, men sant.

Lenke til kommentar
En av mine største guruer, Bruce Schneier (ikke innen foto, men innen sikkerhet), har skrevet en blogartikkel om "The War on Photography": http://www.schneier.com/blog/archives/2008...ar_on_phot.html

Hm. Det der er bare trist, egentlig. Man risikerer å bli tilsnakket av vektere her i Oslo også, spesielt i nærheten av T-baner og slikt. Ikke at det bryr meg noe særlig, hvis jeg kommer i den situasjonen så er jeg klar for en krangel. De har heldigvis begrenset myndighet.

Lenke til kommentar

Er vanskelig å få bra bilder fra ett helikopeter??

Får muligens sjangs i halgen til flakse litt over noen fjelltopper og undrer fælt på om fotografering lar seg gjør??? Det rister fælt inni en sånn flyskrott :p

Lenke til kommentar

Er man klar over at ved fjerning av bokstaven e i kameraet eller lagger til en t blir ordet kamera til kamerat :) fancy eller heh??

Hei :D

Kan nokken hjelpe meg med litt uttrykk på akam sitt forum?

Slik som BK, kva betyr det?

Også vist det er andre ting som er litt vrien og forstå og eg treng og vite so tar eg gjerne imot dette...

BildeKritikk

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Kanskje denne dere tenkte på; NRK Natur; På vingene mot vest (mens vi først er så langt inne i debatten. Programmet er forresten havørnprosjektet i Irland, ikke i Skottland, menmen.) Søkte også litt på nrk sine sider og det ser ut som det faktisk er endel av havørnene som vi gir dem som blir drept med giftåte synd, men sant.
Ser ut som om du har rett, det var dette programmet jeg tenkte på. Og det var altså Irland, ikke Scotland. Hukommelsen min er rotten. Men det er satt ut fugl beggge plasser, først i Scottland, og nå står Irland for tur. Så da vet vi det.

Og moralen er den samme, nemlig at Norge har et spesielt ansvar for å opprettholde arten.

Lenke til kommentar
Ser ut som om du har rett, det var dette programmet jeg tenkte på. Og det var altså Irland, ikke Scotland. Hukommelsen min er rotten. Men det er satt ut fugl beggge plasser, først i Scottland, og nå står Irland for tur. Så da vet vi det.

Og moralen er den samme, nemlig at Norge har et spesielt ansvar for å opprettholde arten.

Ja helt klart og etter hva jeg har lest tror jeg at meningene om havørn er omtrendt de samme i Skottland og i Irland (nemlig at myndighetene vil ha den, mens bøndene ikke vil).

Majestetisk fugl uansett :)

Lenke til kommentar
Vel vel. Jeg har kjørt Daf Variomatic girkasse i en Volvo 340 min bror hadde tidlig på åttitallet. Ikke rett automatkasse for noen under 65 år. I 1980! I dag? Tja, under 75? At den går like raskt bakover betyr lite når den ikke går raskt forover, he he he. Heller en daukjørt boble enn den girkassen til meg i alle fall.

Kan godt skjønne den... :)

Men volvo340 skal jo legges til at er en like godt balansert bil som en ny bmw idag... 50-50 vektfordeling. Er hvertfall det alle bmw fantaster mener er så flott... Selv ville jeg heller valgt volvo (kalles ikke traktor for ingenting)..

Nå sitter jeg bare å venter på nye linsa mi som iflg sporinga skal være på bil påvei til meg..... ventetiden er lang!!!

ps! god morgen godtfolk... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...