Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!

Anbefalte innlegg

Fikk en ny ekstern harddisk i dag. Skal jeg ta meg bryet til å formatere den til NTFS i stedet for FAT32, eller er det noen kjipe bakdeler med det?

Skal hovedsaklig brukes til å lagre film og bilder på. Til HD film så hadde det vel kanskje vært greit å kunne lagre enkeltfiler større enn 4Gb?

Jeg kan ikke laste ned store filer. Veldig irriterende. Visste ikke at man måtte gjøre det.. Nå har jeg masse på harddiskene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Humm. Usikker på det. Vet at det støttes i Win7 iallefall. Trenger jo ikke tenke på det dersom du ikke har som vane å koble disken din til Macer.

Selv måtte jeg tilslutt bare installere plugin for NTFS på Macen min, siden det hele tida var folk med NTFS-disker som villa ha ting/gi meg ting. :p

Lenke til kommentar

Apropos filsystemer -- jeg har en maskin med både Windows og Linux (Ubuntu), og jeg vil gjerne at bildearkivet (og andre filer) skal være tilgjengelig når jeg er i begge systemene. Hva slags system bør jeg da ha på langringsdiskene? Kommer til å bruke Ubuntu mest. Jeg forstår det slik at Ubuntu kan lese og skrive NTFS, mens Windows kan lese EXT4 med programmet Ext2Read. Det framstår dermed mest lukrativt å bruke NTFS, men er det noen problemer med dets Linux-støtte som jeg bør vite om? Kan sikkert leve med å bruke EXT4 og bare kunne lese fra Windows, da planen på lang sikt er å konvertere helt til Ubuntu.

Lenke til kommentar

Sitter å vurderer å kjøpe Polarizer filter og gnd filter.

Ser ut til at både standardlinsa på 17-85mm og 70-200mm L linsa kan bruke samme filteret, 67mm. Har sett litt på ebay i og med at det er betydelig billigere der enn å kjøpe for eksempel på fotovideo. Men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er, noen som har erfaring med ebaykjøp av filter som kan peke meg på riktig spor?

Lenke til kommentar

Ser ut til at både standardlinsa på 17-85mm og 70-200mm L linsa kan bruke samme filteret, 67mm. Har sett litt på ebay i og med at det er betydelig billigere der enn å kjøpe for eksempel på fotovideo. Men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er, noen som har erfaring med ebaykjøp av filter som kan peke meg på riktig spor?

Eneste sporet jeg kan geleide deg mot er maxsaver.net :)

Lenke til kommentar

Da har bestilt meg Canon MT-24 Makro blitz fra statene.

Ca 900 ish dollar + litt mva når den kjem til Norge vil eg tru.

(blitz + adapterring + frakt)

8K for den i norge var litt for drugt syntes eg.

Den skal monteres på Canon 100mm L f2.8 objektivet mitt...

Skal bli spennende!

Edit: Navnet er vist: "Canon Macro Twin Lite MT-24EX Flash"

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Var det ikke et eller annet med at adapter-ringen for 100mm ikke passer til 100mm IS II ?

Sjekket opp dette for en stund siden og mener at jeg fant ut at det ennå ikke var laget en adapter-ring til versjon II ennå, men det kan hende jeg er lagt borte i tåkeheimen nå :)

Lenke til kommentar

Apropos filsystemer -- jeg har en maskin med både Windows og Linux (Ubuntu), og jeg vil gjerne at bildearkivet (og andre filer) skal være tilgjengelig når jeg er i begge systemene. Hva slags system bør jeg da ha på langringsdiskene? Kommer til å bruke Ubuntu mest. Jeg forstår det slik at Ubuntu kan lese og skrive NTFS, mens Windows kan lese EXT4 med programmet Ext2Read. Det framstår dermed mest lukrativt å bruke NTFS, men er det noen problemer med dets Linux-støtte som jeg bør vite om? Kan sikkert leve med å bruke EXT4 og bare kunne lese fra Windows, da planen på lang sikt er å konvertere helt til Ubuntu.

Tror ikke noen av løsningene vil være smidige. Du vil få veldig treg ytelse på den platformen som ikke er native. Som bruker av flere OS'er, så sverger jeg til en server istedet.

Lenke til kommentar

Var det ikke et eller annet med at adapter-ringen for 100mm ikke passer til 100mm IS II ?

Sjekket opp dette for en stund siden og mener at jeg fant ut at det ennå ikke var laget en adapter-ring til versjon II ennå, men det kan hende jeg er lagt borte i tåkeheimen nå :)

Eg såg på ein youtube film, der han monterte nesten den samme blitsen på samme objektivet som eg har. Der skreiv han opp kva adapter som skulle brukes.

Edit: Film!

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Tror folk fra digit er som folk her på akam, jeg.

Det er stort sett fornuftige folk, men innimellom er det både et par whinere og et par nisser.

Som alle andre fora.

(Bortsett fra dpreview og 4chan-foraene, da, som har tiltrukket seg langt over gjennomsnittet av begge deler. ;) )

Edit: Og folkens - ikke mat digit-trollene som mener at Poeng er Det Viktigste I Verden.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så kan du ikke installere Linux med NTFS filsystemet, så det lureste vil vel da være å bruke EXT4.

Men hvis du kun lagrer bildene på Windows sin NTFS partisjon så spiller det liten rolle hvilket filsystem du installerer Linux under.

En annen mulighet er å lagre alle bilder og filer som du trenger tilgang til fra både Windows og Linux på en ekstern harddisk eller eventuellt en filserver.

Lenke til kommentar

Edit: Og folkens - ikke mat digit-trollene som mener at Poeng er Det Viktigste I Verden.

Tror på mating, jeg - så kan vi se om trollet sprekker :p

Så vidt jeg vet så kan du ikke installere Linux med NTFS filsystemet, så det lureste vil vel da være å bruke EXT4.

Men hvis du kun lagrer bildene på Windows sin NTFS partisjon så spiller det liten rolle hvilket filsystem du installerer Linux under.

Tror ikke det var snakk om NTFS på systemdiskene til linux.

Lenke til kommentar

Nå har jeg sitti og skrevet to-tre svar, bare for å fjerne dem igjen... Det er fordi jeg VEIT det kommer til å bli sett på som muggent og kritikk og whatnot, så blir det bæljing om det også. Og det gidder jeg ikke. Selv om jeg veit jeg burde. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Nå har jeg sitti og skrevet to-tre svar, bare for å fjerne dem igjen... Det er fordi jeg VEIT det kommer til å bli sett på som muggent og kritikk og whatnot, så blir det bæljing om det også. Og det gidder jeg ikke. Selv om jeg veit jeg burde. :dontgetit:

Ti trollene ihjel. Vent til ting er implementert og se hva som skjer da. Men ja - flere innlegg gjør at det rykker i "besvar trollet"-foten.

Lenke til kommentar

Eneste sporet jeg kan geleide deg mot er maxsaver.net :)

Takker. Tror faktisk jeg har vært der før, men har helt glemt siden. Får se om jeg ikke får rotet meg til et par bestillinger da :)

Lenke til kommentar

Ti trollene ihjel. Vent til ting er implementert og se hva som skjer da. Men ja - flere innlegg gjør at det rykker i "besvar trollet"-foten.

Jeg har aldri vært fan av den "ti ihjel"-holdningen. Mener at meninger skal luftes, så skal de diskuteres ihjel. Enten fordi personen (les: trollet) skjønner at det er feil, eller fordi alle ser at personen (les: trollet) har meninger som er helt hinsides. Og når de er hinsides så må de komme ut i åpenhet så man sammen kan bekjempe dem.

Ja til åpenhet! Nei til ihjeltiing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...